کد خبر: ۷۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 17
شفا آنلاین>اجتماعی>گندم‌کارانی که دسترنج خود را به دولت فروخته‌اند از اینکه بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل، پول‌شان را به موقع نمی‌دهند، گلایه دارند. نمایندگان مجلس هم از این وضعیت ناراحت‌ هستند و می‌گویند دولت باید تدبیری بیاندیشند.

تغییر بانک‌ عامل پرداخت پول گندمکاران در طرح خرید تضمینی در سال‌های اخیر، کشاورزان را سخت دلگیر کرده است.


به گزارش شفا آنلاین، تاخیر بانک کشاورزی در پرداخت مطالبات گندمکاران باعث شده تا برخی از کشاورزان گندم‌کار با گذاشتن پیام در شبکه خبری و اطلاع‌رسانی بانک و بیمه ایران، خواستار پیگیری مطالبات‌شان شوند.

21 تیرماه امسال حسینعلی حاجی‌دلیگانی از نمایندگان مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: باید پول گندم و جو کشاورزان پرداخت شود. 18 مردادماه امسال هم سالان مرادی نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران در مجلس با انتقاد از عدم پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم از کشاورزان این موضوع را موجب بی اعتمادی کشاورزان و نیاز کشور به واردات چند برابر قیمتی گندم دانست. وی در تذکری به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: تجارب سال های گذشته متأسفانه در حال تکرار است و پول گندم خرید تضمینی کشاورزان کردستانی هنوز پرداخت نشده است این رویکرد موجب بی اعتمادی کشاورزان به دولت می شود و آنها محصولات خود را به دلالان می فروشند.

وی تاکید کرد:‌ با اشتباهی که دولت مرتکب شده است در آینده ناچار هستیم گندم نامرغوب را با چند برابر قیمت از خارج وارد کنیم. خواهشمندم این قضیه را یک بار برای همیشه حل کنید. ششم مردادماه هم عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تاخیر بانک ها و دولت در پرداخت پول خرید تضمینی گندم نوعی حق الناس محسوب می شود،گفت:این موضوع جز مسایل عمومی است و باید با ورود دستگاه قضا و دادستان با متخلفان برخورد شود.

وی با انتقاد از تأخیر دولت و دو بانک‌ در پرداخت ۲۵۵۰میلیارد تومان پول خرید تضمینی گندم،گفت:سرمایه کشاورز همان محصولش است که به سیلوها می رود و طبیعتا در ازای کشت وتولید این محصول بدهی‌های خاصی را دارد که باید با وصول بهای خرید تضمینی نسبت به پرداخت آنها اقدام کند.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی افزود: درواقع کشاورز دریک فرصت 3 تا 4 ماهه باید همه هزینه‌های تولید را بپردازد و بعد از فروش محصول و دریافت بهای آن باید این بدهی ها را جبران کند. رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:حال اگر در پرداخت پول خرید تضمینی محصولات کشاورزان تاخیری ازسوی دولت و یا بانک ها روی دهد؛طبیعتا کشاورز با مشکلاتی روبه رو شده و نمی تواند فصل زراعی بعد را با شرایط مطلوب اداره کند. رجائی ادامه داد:این در حالی است که بانک ها علاوه براینکه از این اعتباراتی که به صورت تکلیفی به آنها داده می شود،استفاده های سرشاری می برند؛ولی اگرتسهیلاتی را به شخصی بدهند و بازپرداخت آن یک روز دیر شود جریمه دیرکرد می گیرند.

این نماینده مردم درمجلس نهم گفت:عملکرد بانک ها هیچ محلی از اعراب نداشته و ظلم به کشاورز و تولید کننده است.این چه مقرارت و حساب و کتابی است که بانک ها دارند و مال مردم را با تاخیر پرداخت می کنند.

بانک‌ها نمی‌دهند یا ندارند؟

در واکنش به این انتقادهای بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر لزوم تسریع برخی بانک‌ها و دولت در پرداخت سهم خود از خرید تضمینی گندم گفت:دو بانک ملت و سپه به‌ترتیب ۱۵۰و ۴۰۰میلیارد تومان و دولت ۲هزار میلیارد تومان سهم خود را پرداخت نکرده‌اند.

علی قنبری افزود:در سال جاری 8میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود که برای خرید این میزان نیازمند 9هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار هستیم. وی خاطرنشان کرد: از این رقم 4هزار میلیارد تومان توسط دولت، 3هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها و مابقی 2هزار و 200 میلیارد تومان آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: براساس مصوبه دولت اصل و فرع (سود) پول آورده بانک‌ها تضمین شده و به آنها بازگشت می‌شود. وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها در پرداخت سهم خود کوتاهی داشته‌اند، تأکید کرد: از سهم 3هزار میلیارد تومانی بانک‌ها، هزار میلیارد تومان مربوط به بانک کشاورزی، 700 میلیارد تومان بانک ملی، 300 میلیارد تومان بانک تجارت و 400 میلیارد تومان بانک سپه و 600 میلیارد تومان بانک ملت است که میان آنها، بانک‌های کشاورزی، ملی و تجارت به‌طور کامل سهم خود را پرداخت کرده‌اند.

این مقام مسئول بیان داشت: بانک سپه از 400 میلیارد سهم پرداختی خود تا به امروز 250 میلیارد تومان و بانک ملت از 600 میلیارد تومان سهم خود 200 میلیارد تومان پرداخت کرده است که برای پرداخت مطالبات کشاورزان لازم است بانک‌ها و دولت در پرداخت سهم خود تسریع کنند.

پیام‌های مردمی

باران: سلام پس چرا ما دو روز هستش گندم بار کردیم اما فعلا هیچ پولی به حساب ما واریز نشده؟

مهدی: سلام چرا مردم رو مسخره کردین من 21 خرداد گندم تحویل دادم الان هم 8 تیرماه 94 هست از پول خبری نیست نظم و قانون و خوش قولی داد میزنه توی مملکت ما معاون وزیر صنعت و معدن گفنه بودن که پول گندم 48 ساعته میاد به حساب(http://www.jamejamonline.ir/newspreview/1496942774991849528) پس کو؟

ناشناس: احمد الان من 12 روزه گندم تحویل دادم ولی هیچ خبری از واریز پول نیست

ناشناس: سلام.بدترین بانک کشاورزی هست .من از 2 تیر تحویل دادم الانم 28 هست ولی خبری از واریز نیست.تو مملکت ما همه به فکر جیب خودشونن.

اعظم : 24 روزه گندم تحویل دادیم ولی خبری از واریز نیست.بانک کشاورزی وعده دروغ میده.تو این مملکت چی درسته این درست باشه.واقعا متاسفم .

رضا: الان نزدیک 2 هفته هست که گندم تحویل دادیم ولی از واریز پولش خبری نیس. پس چرا وعده های دروغی میدید؟

مصطفی عزیزی : ... به هرچی دروغ گو خصوصا بانک کشاورزی

ناشناس: بابا همش کشکه الان 33 روزه من تحویل دادم از پول خبری نیست کاش ازاد میفروختم پولم رو نقد میگرفتم

ناشناس: پول مارا کی میخواین بدین الان 17 روزه

شهرستانی: سلام نگران نباشید پول همه شما بهتون میرسه . خخخخخ من 24 تیر تحویل دادم الان 10 مرداد هنوز که هنوزه از پول خبری نیست

احمدیوزباشی: چرا پول گندم ما رو نمیریزین ما بدبختها 12ماه چشم دوختیم تا الان با پول گندم قرضهامون بدیم

اسد: سلام کسی هست این پیامارو بخونه یا... ما هیچی ۱۵روزی هست پولی ندیدیم سیلویی که گندمو تحویل دادیم حالا پلمب شده

محکوم: خدا ... کنه کسی را که دوباره واریزی پول گندم رابه بانک کشاورزی واگذار کرد

امیر: جرا کشاورزانو سر کار گزاشتید45 روز گندم تحویل دادم

علی: یک ماه منتظریم پول گندم بریزن هزارتا قرض و قوله داریم دمتون گرم خداوکیلی شمامردین!!! همیشه تواین مملکت ضعیفا له شدن صداشونم ب جای نمیرسه

ناشناس: سلام بخاطر بی نظمی در بانک کشاورزی هست که بلافاصله کشاورز حسابشو خالی میکنه

رامین: من الان 40 روزه گندم فروختم پولشو واریز نکردن


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کشاورز بدهکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
0
0
کشاورز که همش داره حقش ضایع میشه و شما به روی خود نمی آورید . چه کسی سود پول کشاورزی که یک ماه و نیم الی دو ماه گندم داده تحویل و پولی تحویل نگرفته را میدهد . شما که خودتان یک روز از موعد وام کشاورز بگذرد سود و جریمه آنرا روزشمار و به زور میگیرید ولی متاسفانه هیچکی صدای کشاورز مظلوم را نمیشنود و یا میشنوند و خودشان را به ... میزنند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
اخه چرا مردمو سرکارگذاشتین خدا خوشش نمیاد بابا ما رو این پل حساب باز کردیم چک دست مردم دایم حدا ی تاریخی بگین
داریوش از بروجرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
0
چرا بانک کشاورز پول کندم راه نمیده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: