کد خبر: ۷۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
دبير اجرايي کنگره بين‌المللي پوست بيمارستان رازي هشدارداد:
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> دبیر اجرایی کنگره بین المللی پوست بيمارستان رازي نسبت به انجام عمل های زیبایی که سلامت پوست را به خطر می اندازند هشدارداد .

به گزارش شفا آنلاین،متن گفت و گو با دکترامیرهوشنگ احسانی را با هم می خوانیم .

درباره اين کنگره توضيح بفرماييد که اين چندمين دوره برگزاري  است و اهداف اين دوره چيست‌؟

بيمارستان رازي به عنوان قطب درماتولوژي در پوست کشور به صورت دوره اي در هر چند سال يک بار کنگره‌هايي را به صورت دوره‌اي برگزار مي‌کرده که امسال شايد هفتمين يا هشتمين دوره آن باشد که پس از يک وقفه چند ساله مجدداً برگزار شد.

از پنج شش ماه پيش فراخوان ارسال مقاله داشتيم که تعداد زيادي مقاله از طرف همکاران و دستياران گروه پوست به دبيرخانه کنگره ارسال شد که با نشست هيئت علمي دبيرخانه اين مقالات را انتخاب کردند و مقالات برتر به صورت سخنراني و بعضي از مقالات هم به صورت پوستر ارائه شده است.

ما مجموعاً حدود 60 سخنران و چيزي حدود 45 پوستر داريم. پنج يا شش سخنران خارجي از کشورهاي فرانسه، آمريکا، کانادا، و اتريش داريم و بقيه سخنرانان متخصصين پوست و همکاران هيئت علمي هستند که از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کل کشور مانند دانشگاه‌هاي مشهد، شيراز، اصفهان، اهواز، رشت، ساري و جاهاي ديگري در خدمت آن‌ها هستيم.

در کنار اين کنگره، اولين سمينار يک‌روزه دستياري را برگزار کرديم که اين سمينار به صورت خودجوش توسط دستياران گروه پوست سراسر کشور برگزار مي‌شود و عصر دو روز اول کنگره، کارگاه‌هاي پوست را داريم که کارگاه‌هاي جراحي پوست، تزريق واريس، تزريق ژل، بوتاکس، چربي و کاشت ابرو جهت آموزش به همکاران عزيز و دستياران گرامي، برگزار مي‌شود.

مشکلاتي که در اين دوره از کنگره پوست بر روي آن‌ها تمرکز شده و به آن‌ها پرداخته مي‌شوند، کدامند؟

ما سعي کرده‌ايم که در اين دوره بيشتر به بيماري‌هاي پوست بپردازيم. درباره تعدادي از بيماري‌هاي پوست بيشتر صحبت شده است.

بيماري‌هايي نظير پمفيبوس، تسوريوزيس، ليکنپلان، ريزش مو در انواع و اقسام و بيماري‌هايي از اين دست.

موضوع بيشتر کنگره‌هاي مختلف پوست که در کشور برگزار مي‌شود، زيبايي و نظاير اين‌ها است. ولي از آنجا که اصل درمانولوژي، بيماري‌هاي پوست است، ما سعي کرده‌ايم در اين کنگره به سمت بيماري‌هاي پوست برويم.

به تفاوت کنگره‌هاي مختلف اشاره کرديد. مگر اين کنگره‌ها از طريق نهادهاي مختلفي برگزار مي‌شود؟

بله. از طرف انجمن پوست و از طرف مراکز تحقيقات کشور. ولي ما در اين کنگره سعي کرده‌ايم که تمرکز اصلي را بر روي بيماري‌هاي پوست بگذاريم.

بين اين بيماري‌هاي پوست و مسائل مربوط به زيبايي، چقدر تفاوت وجود دارد؟ آيا مرزبندي مشخصي بين آن‌ها هست؟

به‌هرحال درماتولوژي يا رشته پوست، مخلوطي است از بيماري‌هاي پوست و زيبايي پوست. منتها در چند سال اخير شايد پرداختن به زيبايي پوست بيشتر شده و به اصل درماتولوژي يا رشته بيماري‌هاي پوست کمتر پرداخته شده است. سعي شده که در اين برنامه بيشتر روي بيماري‌هاي پوست تمرکز کنيم. به جراحي‌هاي پوست هم پرداخته مي‌شود ولي در مورد زيبايي کمتر صحبت شده است.

لطفاً درمورد مشکلات حوزه پوست صحبت بفرماييد. خانواده متخصصين پوست با چه مشکلاتي دست به گريبان هستند؟

امروزه درماتولوژي رشته‌اي است که متاسفانه از طرف خيلي از رشته‌هاي ديگر و حتي گاهي آرايشگرها و افراد غير پزشک دخالت‌هاي زيادي در حيطه مربوط آن انجام مي‌شود.

دليل اين دخالت‌ها هم اين است که شايد اين رشته درآمد خوبي داشته باشد ولي بسياري از افراد غير پزشک و غيرتحصيلکرده هم به شکل‌هاي مختلف و در انواع و اقسام در آن دخالت مي‌کنند و لازم است که از طرف سازمان‌هاي ذيربط مانند وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکي نظارت‌هاي دقيقي انجام شود که اين دخالت‌ها حذف شود.

مرزهاي رشته درماتولوژي به مرزهاي کدام يک از رشته‌ها يا فعاليت کدام‌يک از دستگاه‌ها نزديک است که باعث دخالت آن‌ها در رشته درماتولوژي مي‌شود؟

در بيماري‌هاي پوستي معمولاً دخالتي انجام نمي‌شود، ولي بيشتر در زيبايي پوست است که متاسفانه دخالت‌هاي نابجاي فراوان انجام مي‌شود که نياز است مرزبندي‌ها و دسته‌بندي‌هاي درستي انجام شود که مشخص شود چه کسي مي‌تواند اين کار را انجام دهد و چه کسي نمي‌تواند، ليزرها جدا شوند و در عين احترام به همه رشته‌ها، بايد يک مرزبندي روشني وجود داشته باشد تا کساني که در اين حيطه تجربه‌اي ندارند، وارد نشوند و به جامعه آسيبي نرسد.

آيا آماري وجود دارد که چند درصد از مراجعه کنندگان به حوزه پوست براي بيماري پوستي مراجعه مي‌کنند و مراجعه چند درصد براي زيبايي است؟

شايد 60-70 درصد از مراجعات براي بيماري است و 30-40 درصد براي زيبايي است. ما بيشتر در بيماري‌ها مشکل داريم. شايد تا 10 سال پيش، مراجعات جهت بيماري بود و مراجعات به جهت زيبايي تنها 5 تا 10 درصد بود. ولي در چند سال اخير مراجعات زيبايي بيشتر شده است.

آيا مراجعه به اين مراکز غيرمجازي که اشاره کرديد مانند آرايشگاه‌ها و مکان‌هاي مشابه براي زيبايي، به سلامتي پوست آسيبي هم وارد مي‌کند؟

مطمئناً. اگر فردي که به عنوان مثال مي‌خواهد يک جراحي زيبايي پوست انجام دهد، مثلاً مي‌خواهد يک پيلينگ يا لايه‌برداري پوست انجام دهد، از نحوه انجام درست اين اعمال، اطلاع درست و دقيقي نداشته باشد، قطعاً عوارض ديگري به جا خواهد گذاشت.

ممکن است که لک‌هاي موجود، تشديد شود، حتي ممکن است که لک‌هاي جديدي ايجاد شود، گوشت اضافه ايجاد شود، و اين عوارض، مرتب بدتر شود. پس بايد دقت داشت تا اين دخالت‌ها کمتر شود و اينگونه اعمال توسط افراد متخصص انجام شود تا اين عوارض به‌وجود نيايد.

در کشور ما يکي آمار بالايي در استفاده از لوازم آرايشي بهداشتي وجود دارد. آيا اين لوازم استانداردي دارند؟ آيا نوع قاچاق و غير قاچاق اين لوازم با هم تفاوتي دارند يا اينکه کلاً استفاده از همه انواع آن‌ها مضر است؟

بله متاسفانه مصرف لوازم آرايشي بهداشتي در کشور ما بالاست و گاهي به دليل اينکه قيمت اين لوازم بالا هست، دخالت‌هايي در اين خصوص انجام مي‌شود که باعث مي‌شود اين لوازم آرايش ايجاد حساسيت مي‌کند و خارش‌هاي پوستي شديدي را به وجود مي‌آورد. فردي که لوازم آرايشي خاصي را خريداري مي‌کند و تا مدت‌ها با عوارض آن مانند اگزما، خارش پوستي و قرمزي مواجه مي‌شود که مي‌توانست با يک دقت مناسب، اين اتفاق نيفتد. توصيه ما اين است که حتماً اين محصولات را از مراکز معتبر تهيه کنند و گول قيمت آن را در مترو يا جاهاي اين چنيني نخورند.

آيا خانواده متخصصان پوست از طرح تحول نظام سلامت راضي هستند و اگر مشکلي وجود دارد در چه زمينه‌هايي است؟

در اصل قضيه مشکل خاصي وجود ندارد اما در حوزه‌هاي جزئي يکسري مشکلاتي وجود دارد که قابل اصلاح هستند. خوشبختانه قسمتي از اين مشکلات تا کنون اصلاح شده و قسمتي ديگر از آن نيز در حال اصلاح است.

در زمينه پژوهشي چه دست آوردهايي را در زمينه پوست داشته‌ايم؟

در سال‌هاي اخير در رشته پوست از سلول‌هاي بنيادي استفاده بسياري شده است و در خيلي از بيماري‌هاي پوستي تحقيقات گسترده اي صورت گرفته است. اما از آنجايي که کارهاي
پايه‌اي در ايران به طور کلي ضعيف است، تحقيقات گسترده پايه اي نيز در اين زمينه وجود ندارد و بيشتر تحقيقاتي باليني است که در زمينه داروهاي جديد صورت مي‌گيرد. چند داروي بسيار مهم مانند ريتوکسين که تا قبل از اين از نمونه‌هاي خارجي آن استفاده مي‌شود، به لطف همين تحقيقات، نمونه ايراني آن نيز با قيمت بسيار مناسب توليد شده است.

اين مدل مي‌تواند جايگزين نمونه خارجي شود. داروهاي بسيار ديگري نيز وجود دارند که در داخل توليد شده‌اند و همگي نتيجه همين پژوهش‌هاي باليني در اين زمينه هستند. اين پژوهش‌ها به طور غير مستقيم باعث جلوگيري از خروج ارز از کشور نيز شود.

آينده رشته پوست را در ايران چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

تحولات بسياري در زمينه پوست در کشور ما انجام شده است. من هميشه در موقعيت‌هاي مختلف درباره اين موضوع صحبت کرده‌ام که رشته پوست نبايد فداي موضوع زيبايي و... شود. اين موارد قسمتي هستند که لازم‌اند اما بايد کسي که وارد اين رشته مي‌شود تمرکز خود را ابتدا بر روي بيماري‌هاي پوستي بگذارد و پس از آن به جراحي‌هاي زيبايي و ... بپردازد. خلاصه اينکه آنچه در پوست بسيار مهم است اينکه ابتدا به بيماري‌هاي حوزه پوست بپردازيم و سپس به سراغ مسائل زيبايي برويم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: