کد خبر: ۷۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 04
شفا آنلاین>روانشناسی>طبق تحقيقاتي که صورت گرفته است، نوجواناني که بيش از دو ساعت در روز از فيس‌بوک، توييتر و ساير شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند، بيشتر در معرض افکار مخرب و استرس‌هاي رواني هستند و سلامت رواني نامناسبي دارند.
به گزارش شفا آنلاین،گزارشي که ماه گذشته در مجله سايبرسايکلوژي با عنوان «رفتار و شبکه‌هاي اجتماعي» به چاپ رسيد بيانگر اين بود که نوجواناني که بيش‌ازاندازه از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند، سلامت رواني نامناسبي دارند. در اين گزارش همچنين از شخصيت‌هاي معروف حوزه سلامت درخواست شده بود تا براي جذب نوجوانان و ارتباط با آنها تلاش بيشتري کنند.

بنا به گزارش استاتيستا، در سال 2012 بالغ‌بر 4/1ميليارد نفر به شبکه‌هاي اجتماعي دسترسي داشتند. درحالي‌که در ماه مارس 2015 در فيس‌بوک که به‌عنوان بزرگترين شبکه اجتماعي دنيا شناخته شده است، تقريبا 5/1ميليارد اکانت کاربري وجود داشته است (لزوما تمامي اين صفحات فعال نيستند). تحقيقي که به‌تازگي در مرکز تحقيقاتي پو انجام شد، نشان مي‌داد که 92درصد از نوجوانان آمريکا حداقل يک‌بار در روز از شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند که 24درصد از اين جمعيت تقريبا تمام مدت آنلاين هستند.

در تحقيقي که اخيرا در کشور کانادا انجام شده است، دانش آموزان کلاس‌هاي هفتم تا دوازدهم يعني متوسط سني 12- 17 سال مورد بررسي قرارگرفته‌اند که طبق آن 2/25درصد از دانش آموزان بيش از 2 ساعت در روز را به استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي اختصاص مي‌دهند.

محققان مي‌گويند، به تحقيقات بيشتري لازم است تا بتوانيم متوجه بشويم، آيا واقعا سلامت رواني پايين در جوانان ازجمله عواقب و نتايج استفاده بيش‌ازاندازه از شبکه‌هاي اجتماعي است؟

بااين‌وجود محققان به حاميان سلامت رواني توصيه کرده‌اند که در شبکه‌هاي اجتماعي فعال‌تر شوند و همچنين بر لزوم برگزاري دوره‌هاي آموزشي سلامت رواني براي والدين و معلمين تاکيد کرده‌اند، چراکه از اين طريق مي‌توان آنها را با نشانه‌هاي استرس‌هاي رواني و افکار مخرب در جوانان آشنا کرد. به گفته اين محقق «اين نتايج به‌نوعي از سايت‌هاي اجتماعي به‌عنوان راهي براي شناساندن نيازهاي رواني انسان به جوانان حمايت مي‌کند .جوانان بايد بتوانند به اطلاعات مناسب و منابع تخصصي دسترسي داشته باشند.»

تحقيق ديگري نيز در اين زمينه صورت گرفته است که نشان مي‌دهد افراد پس از استفاده بيش‌ازاندازه از فيس‌بوک احساس افسردگي مي‌کنند. اين تحقيق علت اين موضوع را تمايل افراد به مقايسه سطح اجتماعي خودشان با دوستاني مي‌داند که در ساعاتي خاص در اين شبکه‌ها حضور دارند.

مرکز سلامت انگليس که درگذشته از بنياد سلامت جهاني خواسته بود تا سطح سلامت ملي را افزايش دهد، مي‌گويد: «کودکاني که بيش از 4 ساعت در روز به صفحات نمايش نگاه مي‌کنند، در معرض شديد خطر افزايش مشکلات رواني قرار دارند.»

از زماني که شبکه‌هاي اجتماعي در ميان جوانان فراگيرتر شده است، موضوع ديگري سلامت رواني را تهديد مي‌کند که بانام تمسخرهاي مجازي شناخته مي‌شود. بنا به گزارش مگان‌مير، 2/2ميليون از دانش آموزان آمريکايي کلاس‌هاي نهم تا دوازدهم از قربانيان تمسخرهاي مجازي هستند.

آخرين بازنگري که روي تحقيق «تمسخرهاي مجازي» صورت گرفت نشان‌دهنده اين بود که ارتباط مستقيمي بين در معرض تمسخر مجازي بودن با مورد آزار قرار گرفتن و افزايش احتمال ابتلا به افسردگي، وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: