کد خبر: ۷۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 29
شفا آنلاین>اجتماعی>28 جولاي 1858ميلادي: براي نخستين بار، اثر انگشت براي تعيين هويت در ايالت بنگال هند، توسط سر ويليام هرشل در اداره خدمات مدني هند و براي ثبت قراردادها به کار رفت.

به گزارش شفا آنلاین،البته شواهدي از کاربرد اثر انگشت به عنوان مشخصه هويتي در چين باستان هم وجود دارد و به نظر مي رسد که سالها قبل از عصر جديد اروپا، دانشمندان شرقي به خاصيت منحصر به فرد بودن اثر انگشت هر فرد، پي برده بودند.

28 جولاي 1896ميلادي: يان اونگليستا پورکينژ، دانشمند چک و از بنيانگذاران فيزيولوژي تجربي، درگذشت. تحقيقات او در زمينه بافت‎شناسي، جنين‎شناسي و فارماکولوژي به درک بهتر و کاملتر عملکرد چشم، قلب و مغز ياري رساند. در سال 1837 او دسته‎‌هاي خوشه‎مانندي از سلول‎هاي قطره‎اي‎شکل و نيز سلول‎هاي فيبرمانندي را در همسايگي آنها کشف کرد که خاص سيستم عصبي بودند. او نخستين کسي بود که از ميکروتوم در آماده‎سازي نمونه‎هاي بافت‎شناسي استفاده کرد. لغت «پلاسما» براي نامگذاري بخشي از خون و واژه «پروتوپلاسم» را هم نخستين بار پورکينژ به کار برد.

28 جولاي 1925ميلادي: باروس ساموئل بلومبرگ، محقق و پزشک آمريکايي، در اين روز متولد شد. تحقيقات او در مورد کشف آنتي‎ژني که ساخت آنتي‎بادي عليه ويروس هپاتيت B را تحريک مي‎کند، منجر به موفقيت در ساخت واکسن هپاتيت B شد. بلومبرگ در سال 1976 به‌طور مشترک با گايدوسک کارلتون، برنده جايزه نوبل پزشکي شد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: