کد خبر: ۷۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 28
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>برای اولین بار در استان هرمزگان عمل جراحی بسته کلیه با روشی نادر توسط متخصص ارولوژی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد.
به گزارش شفا آنلاین : متخصص ارولوژی مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس روز سه شنبه در خصوص این جراحی گفت: بیمار خانم 84 ساله ای بود که به علت ضعف و بی حالی شدید و کاهش وزن طی یک سال اخیر مراجعه مکرر به مراکز درمانی داشته ولی در نهایت بدون تشخیص نهایی ترخیص می گردید.

دکتر شهرام رزمجو افزود : در بررسی های به عمل آمده ضایعه مشکوک در لوله کلیه راست بیمار مشاهده شد که پس از نمونه برداری تشخیص سرطان لوله کلیه برای بیمار محرز گردید.

وی ادامه داد: اما با توجه به شرایط خاص بیمارکه کلیه سمت راست خود را از دست داده بود و همچنین شرایط سنی بیمار و بیماری های قلبی و ریوی وی ، عمل جراحی باز برای او ریسک فراوانی داشت .

رزمجو گفت: در صورت انجام عمل باز احتمال از کار افتادن کلیه درگیر نیز بسیار زیاد بود و از کار افتادن این کلیه برای بیمار مصادف بود با دیالیزی شدن او تا آخر عمر لذا تنها راه درمان بیمار ، جراحی بسته کلیه با استفاده از لیزر بود.

این پزشک متخصص ابراز داشت: در استان هرمزگان به دلیل محدود بودن این گونه بیماران و همچنین هزینه بسیار بالای دستگاه مخصوص لیزر کلیه این دستگاه وجود ندارد .

رزمجو تصریح کرد: با توجه به نبود دستگاه مورد نیاز این عمل ، در نهایت توصیه به انتقال بیمار به مراکز مربوطه در کشور که تعداد آنها نیز محدود می باشد گردید اما خانواده بیمار بنا به شرایط خاص خود اصرار به ادامه درمان در این مرکز را داشتند و عنوان نمودند انتقال بیمار به شهرهای دیگر برایشان مقدور نمی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط به وجود آمده و نیاز مبرم بیمار به انجام این عمل به منظور حفظ کارکرد کلیه و در نهایت نجات جان بیمار به ناگزیر طی یک عمل نادر و با استفاده از روشی نوین و ابداعی با استفاده از دستگاه های یورت اسکوپ،سوند حالب و کوتر اقدام به عمل جراحی کلیه به روش بسته گردید و طی این عمل که برای اولین بار در استان هرمزگان انجام می شد تومور بیمار به طور کامل با اشعه لیزر برداشته شد.

رزمجو با اشاره به این که حال عمومی بیمار بسیار مساعد و روبه بهبود است، گفت :این عمل بسیار موفقیت آمیز بود به نحوی که بعد از انجام آن حتی نیازی به انجام شیمی درمانی و یا پرتودرمانی برای بیمار نبود و در حال حاضر بیمار به زندگی عادی خود بازگشته و مشکل چندانی ندارد.

متخصص ارولوژی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس گفت: این روش را از اساتید خبره خود آموخته بودم و هرگز گمان نمی کردم روش تئوری که سالیان قبل آموخته بودم روزی به صورت عملی بتواند جان بیماری را نجات دهد.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: