کد خبر: ۷۰۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 27
شفا آنلاين:روانشناسی>زندگی-گاهي قصد دروغ گفتن نداريم اما ناخودآگاه براي اينکه معشوق را جذب کنيم و او را نگه داريم، فريبش مي‌دهيم. دامنه فريب گسترده‌تر از آني است که فکرش را مي‌کنيم. يکي از آنها پوشاندن نقص‌هاي ظاهري است.
 دروغ فقط گفتني نيست. آرايش غليظ و پوشيدن لباس‌هايي که صورت و بدن ما را طور ديگري نشان بدهند، از مصاديق فريب هستند. تظاهر به مهرباني و سازگاري بيشتر از آنچه هستيم، از مصاديق ديگر فريب است. تلاش براي خنديدن و مهرباني، دست و دل باز بودن و نشان دادن سازگاري با شرايط ناخوشايند بيش از آنچه هستيم، فريفتن معشوق است. غلو درباره وضعيت اقتصادي، موقعيت شغلي و درآمد يعني شوخي گرفتن عشق و فريب معشوق.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر حافظ باجُغلي- روانپزشک و عضو کميته بهداشت و سلامت جنسي انجمن روان‌پزشکان ايران گفت: در عشق زخم‌هايي است که ناسور مي‌شوند. شايد از ناخودآگاه ذهن ما پاک شوند اما خشم و اضطراب پنهاني آنها براي هميشه باقي مي‌ماند. يکي از اين زخم‌ها دروغ‌هايي است که در رابطه عاشقانه «پيش مي‌آيد.»


گاهي قصد دروغ گفتن نداريم اما ناخودآگاه براي اينکه معشوق را جذب کنيم و او را نگه داريم، فريبش مي‌دهيم. دامنه فريب گسترده‌تر از آني است که فکرش را مي‌کنيم. يکي از آنها پوشاندن نقص‌هاي ظاهري است. دروغ فقط گفتني نيست. آرايش غليظ و پوشيدن لباس‌هايي که صورت و بدن ما را طور ديگري نشان بدهند، از مصاديق فريب هستند. تظاهر به مهرباني و سازگاري بيشتر از آنچه هستيم، از مصاديق ديگر فريب است. تلاش براي خنديدن و مهرباني، دست و دل باز بودن و نشان دادن سازگاري با شرايط ناخوشايند بيش از آنچه هستيم، فريفتن معشوق است. غلو درباره وضعيت اقتصادي، موقعيت شغلي و درآمد يعني شوخي گرفتن عشق و فريب معشوق.

دروغ گفتن درباره سن يکي ديگر از اين فريب‌هاست. افرادي که سنشان را دروغ مي‌گويند و خيالشان راحت است که پس از اينکه معشوق را «لبه دام» انداختند، ديگر کار از کار گذشته است و کسي براي يکي‌دو سال سن ناقابل معامله را به هم نمي‌زند. افرادي که خود را از نظر جنسي گرم‌تر از آنچه که هستند، نشان مي‌دهند به شيوه‌اي ديگر فريبکاري مي‌کنند. بزرگنمايي هوش و دانش نيز از مصاديق ديگر فريب است.

افرادي که پيش از هر ملاقات عاشقانه چند مطلب را با عجله در اينترنت جستجو مي‌کنند و خود را باسوادتر از آن چيزي که هستند نشان مي‌دهند، به شيوه‌اي متمدنانه فريبکاري مي‌کنند. دروغ درباره رابطه‌هاي گذشته نيز يکي از شايع‌ترين مصاديق فريب است. فريب‌هاي عاشقانه گاهي با قصد بدي همراه نيستند. اين فريب‌ها بيشتر شبيه استراتژي‌هاي رفتاري براي جذب جنس مخالفند و گاهي آنقدر پنهاني و ناخودآگاه هستند که خود فرد هم نمي‌داند اسم رفتارش فريبکاري است.

اين رفتارهاي فريبکارانه تاثير زيادي در رابطه‌هاي غيرجدي و کوتاه‌مدت ايجاد نمي‌کنند اما پيامدهاي منفي خود را در رابطه‌هاي طولاني‌مدت نشان مي‌دهند. براي داشتن يک عشق کامرواي همراه با تعهد لازم است به اين استراتژي‌هاي ناکارآمد رفتاري خودمان آگاه باشيم و از آنها استفاده نکنيم.

در عشق بهتر است خودمان باشيم. فريب، دشمن عشق است. فريب يعني جدي نگرفتن معشوق به‌عنوان انساني که احساس و فکر و عاطفه دارد. شايد بتوانيم معشوق را بفريبيم و او را پاي سفره عقد بکشانيم اما با خشم‌هاي پنهان او که در طول زندگي خودش را با نشانه‌هايي مانند طلاق عاطفي، اختلال جنسي، پرخاشگري و نشانه‌هاي بي‌شمار ديگر نشان مي‌دهد، چه مي‌کنيم؟


سلامت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: