کد خبر: ۷۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفا آنلاين:روانشناسی>زندگی-همدلي يکي از مهم ترين مهارت هاي زندگي است و اولين جايي که بايد تمرين شود و به شکوفايي برسد، بين همسران است. اصلا همسر، همراه، شريک زندگي و همراز وقتي معنا پيدا مي کند که همدلي وجود داشته باشد وگرنه هيچ کدام از اين صفت ها به تنهايي باعث ايجاد عشق بين زن و شوهر نخواهد شد.

به گزارش شفا آنلاين،رضا آذريان، کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت: «چرا امروز زودتر نيامدي خونه تا با هم بريم بيرون؟». دانيال با شنيدن اين سوال به همسرش مي گويد: «10 بار توضيح دادم که امروز کارم زياد بود و نمي تونستم زودتر بيام». نسرين که راضي نشده است با روي برگرداندن از شوهرش مي گويد: «ولي اگر مي خواستي مي تونستي بياي مهم اينه که نخواستي». دانيال هم براي اين که خودش را از دسته نيندازد، مي گويد: «اصلا تو چرا خانه را چند روزي است که خوب تميز نمي کني؟ چرا روي ميزها گرد و خاک نشسته است؟». نسرين هم به فرزند کوچک شان اشاره مي کند و مي گويد: «خب اين بچه نمي گذارد. از صبح تا شب بايد کنارش باشم.» و ... دانيال و نسرين نمونه اي از زن و شوهرهايي هستند که يکي از مهم ترين مهارت هاي زندگي مشترک را فرا نگرفته اند. اگر شما هم تا به حال مشکلي شبيه اين زوج داشته ايد، خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.

شريک زندگي بدون همدلي معنا ندارد

همدلي يکي از مهم ترين مهارت هاي زندگي است و اولين جايي که بايد تمرين شود و به شکوفايي برسد، بين همسران است. اصلا همسر، همراه، شريک زندگي و همراز وقتي معنا پيدا مي کند که همدلي وجود داشته باشد وگرنه هيچ کدام از اين صفت ها به تنهايي باعث ايجاد عشق بين زن و شوهر نخواهد شد.

همدلي همان درک همسر است

در اين جا لازم است يک تعريف مختصر از همدلي را با هم مرور کنيم و بعد به طور خاص تري به اين مهارت مهم بين همسران بپردازيم. همدلي نوع خاصي از توجه داشتن به ديدگاه ديگري است. به اين معنا که فرد از طريق ادراک واکنش هاي عاطفي ديگران، واکنش هاي عاطفي از خود نشان دهد که به آن همدلي مي گويند.

همدلي 2 جزء دارد که لازم و ملزوم يکديگرند

روان شناسان معتقدند که همدلي 2 جزء شناختي و يک جزء عاطفي دارد. اجزاي شناختي همدلي عبارتند از توانايي در شناسايي و نام گذاري حالات ديگران و توانايي در حدس زدن ديدگاه شخص ديگر و جزء عاطفي آن توانايي نشان دادن پاسخ عاطفي مناسب است. بنابراين يک زن يا شوهر زماني مي تواند ادعا کند که همدل خوبي براي همسرش است که اين اجزاي همدلي را در رفتارهايش بتوان مشاهده کرد.

همدلي با همسر، جامعه را زيباتر مي کند

داشتن شريک هميشگي که مي شود با او همدل بود، نعمت بزرگي است که ارزش آن را دارد تا سعي کنيم اين مهارت را کاربردي کنيم و به خانه هايمان بياوريم. در خور ذکر است که اگر در خانه هاي ما همدلي باشد، شهرمان هم تغيير مي کند، کوچه ها و خيابان هايمان هم رنگ همدلي مي گيرد و اين جاست که بايد اعتراف کنيم که همه چيز از چهارديواري ما شروع مي شود.

خودتان را به رفتارهاي همدلانه مجهز کنيد

توجه داشته باشيد که به منظور برقراري روابط همدلانه، فرد بايد بتواند خود را به جاي ديگران بگذارد، امور را از ديدگاه آنان ببيند و از خود بپرسد که اگر من به جاي او و در شرايط او بودم چه احساسي داشتم؟ وقتي اين جملات را مي خوانيم متوجه مي شويم اگر زن و شوهري اين مهارت را داشته باشند، ديگر بسياري از مشکلات و سوء تفاهم ها حل خواهد شد اما اگر بخواهيد با همسرتان همدل باشيد بايد خود را مجهز به چه رفتارهايي کنيد؟ کار چندان سختي نيست به شرطي که به توصيه هايي که در ادامه اين مطلب مطرح مي شود، توجه ويژه اي داشته باشيد.

اگر خودتان را نشناسيد همدل نخواهيد شد

اول از همه براي آن که بتوانيم با همسرمان همدل باشيم بايد نگاهي به خودمان بيندازيم و به شناخت درستي از احساساتمان برسيم. فراموش نکنيد تا زماني که خودآگاهي وجود نداشته باشد، نمي توان از ديگران و احساساتشان آگاهي پيدا کرد. وقتي شما ويژگي ها، موفقيت ها و شکست هاي خود را شناختيد، آن ها را پذيرفتيد و به خود به عنوان يک انسان ارزشمند احترام گذاشتيد، آن گاه مي توانيد ديگران را با همان وضعيتي که هستند با تمام ضعف ها و توانمندي هايشان بپذيريد و به آن ها احترام بگذاريد. بنابراين اگر مي خواهيد با همسرتان، همدل باشيد اول خودتان را خوب بشناسيد. با نيازها و خواسته ها و روياهايتان طرف شويد و اين جا ديگر رودربايستي را کنار بگذاريد.

توقع نداشته باشيد همسرتان کپي تان باشد

بعد از اين که خود و توانايي هايتان را شناختيد، بايد قبول کنيد همسر شما قرار نيست يک کپي از شما باشد يا يک رونوشت از روياهاي شما. تفاوت در سر انگشتان انسان ها را به ياد بياوريد و قبول کنيد که تفاوت هاي فردي همان چيزي است که دنيا را زيبا کرده است؛ پس هر جا تفاوتي بين خود و همسرتان ديديد، آن را تحمل نکنيد بلکه بپذيريد. فکر کنيد که چه احساس خوبي در خانه تان موج خواهد زد اگر هر دوي شما بپذيريد که براي همراهي با هم نيازي نيست مانند هم باشيد اما مي توانيد هر آن چه هستيد را بيان کنيد و طرف مقابل آن را قبول مي کند و دوست دارد.

همصحبت خوبي باشيد تا همدل شويد

همسران همدل از اين نمي ترسند که از مشکلاتشان و آنچه در ذهن شان مي گذرد، با هم حرف بزنند. آن ها هميشه حرف هايي براي گفتن دارند. براي رسيدن به همدلي بايد همصحبت خوبي با همديگر باشيد. دل هاي ما از پشت چشمانمان ديده نمي شوند بلکه بايد از ابزار کلمات کمک بگيريم تا طرف مقابل بداند در درونمان چه مي گذرد.

به هيچ وجه تظاهر به همدلي نکنيد

به هيچ وجه تظاهر به همدلي با همسرتان نکنيد و به احساس همسرتان لطمه نزنيد. نقش بازي کردن يا استفاده ابزاري براي رسيدن به هدف هاي خود از طريق داشتن رفتار همدلانه، موجب دلسردي و بي اعتمادي مي شود بنابراين هرگز از همدلي براي اين مقاصد استفاده نکنيد.

از مقايسه هاي بيجا بپرهيزيد

در همدلي با همسر از مقايسه کردن خودداري کنيد چون ممکن است به احساس هاي پر اميد او لطمه وارد شود. به طور مثال اين که در همدلي با همسرتان به او بگوييد: «مادر من مشکلات بسيار سخت تري را نسبت به تو تحمل کرده است» يا «کاش کمي از خاله ام ياد مي‌گرفتي و با برنامه تر عمل مي کردي»، نتيجه همدلي تان را به چيزي جز دلخوري و جر و بحث ختم نخواهد کرد!

از همين امروز براي همدل شدن تلاش کنيد

از همين امروز براي آن که يک همسر همدل باشيد، تلاش کنيد و اين کار مهم را به فردا موکول نکنيد. دل به دل همسرتان بدهيد و خود را جاي او بگذاريد و از دريچه نگاه او به دنيا نگاه کنيد. درک کنيد چيزهايي را که برايش دغدغه است و بفهميد موضوعاتي را که در روز وشب هاي او نقش دارند حتي اگر آن چيزها به نظر شما چندان مهم نباشند. با همسرتان همدل شويد تا شاهد چند برابر شدن عشقتان در زندگي مشترک باشيد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: