کد خبر: ۷۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
رئيس سازمان غذا و دارو خبرداد:
شفا آنلاین>سلامت>هفته گذشته بود که خبر داغ توافق هسته‌اي مردم را از همه قشر و در هر جناحي پاي تلويزيون و خبرگزاري‌ها نشاند
به گزارش شفا آنلاین، ايران لحظه به لحظه اخبار داغ مذاکرات 1+5 را دنبال کرد تا در نهايت به اعلام خبر نهايي شدن توافق هسته‌اي رسيد. توافقي که موجي از شادي و البته انتظارات در بين مردم به‌وجود آورد. حال با آرام شدن جو حاکم بايد ديد بعد از برداشته شدن تحريم‌ها در هر يک از حوزه‌ها چه تغييري به‌وجود خواهد آمد.

در اينکه حوزه سلامت در سال‌هاي تحريم دستخوش مشکلات زيادي بود شکي باقي نيست و مي‌توان گفت، بهترين قسمت برداشته شدن تحريم‌ها تاثيري است که مي‌تواند در حوزه سلامت داشته باشد. حوزه‌اي که با وجود اعلام کشورهاي تحريم‌کننده مبني بر اينکه تحريم‌ها در حوزه دارو و تجهيزات قرار نخواهد گرفت، اما آسيب جدي در اين حوزه به دليل تحريم بانک‌هاي مرکزي به‌وجود آمد، تا جايي که کشور ايران در سال 91 با بحران دارويي روبرو شد.

در اين خصوص با رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به گفتگو نشستيم

تحريم‌هاي چند ساله حاکم بر کشور چه تاثيري روي بازار دارويي بر جاي گذاشت و ايران چگونه با اين تحريم‌ها برخورد کرد؟

ادعاي کشورهاي غربي همواره اين بوده که دارو و تجهيزات پزشکي مشمول تحريم نيستند، اما واقعيت اين است که تحريم‌ها تاثير جدي روي تامين دارو و تجهيزات پزشکي گذاشت. مي‌توان گفت، عمدتا به دليل تحريم بانک‌هاي ايران، همين‌طور مسدود شدن راه‌هاي طبيعي انتقال ارز که ناشي از تحريم بود، دچار بحران‌هاي جدي شديم.

البته با مديريت مطلوبي که صورت گرفت، توانستيم بحران دارويي سال 91 را که همه در کشور شاهد آن بوديم در ابتداي دولت جديد حل کنيم.

خدا را شکر توانستيم در شرايط مطلوبي بازار دارويي را کنترل و مشکل تحريم را حل کنيم. در مورد تجهيزات پزشکي نيز وضعيت تحريم همين‌طور بود، تحريم حتي مستقيما در ورود کالاها وجود داشت. يعني تجهيزاتي بودند که شرکت‌هاي سازنده به دليل تحريم، آنها را به ايران نمي‌فروختند، يعني صراحتا تحريم وجود داشت.

قاعدتا بعد از برداشته‌‌شدن اين تحريم‌ها مسير تامين و تدارک دارو و تجهيزات پزشکي راحت‌تر و فراهم‌تر خواهد بود، يعني هزينه‌ها کاهش خواهد يافت و انتظار مي‌رود معضلات موجود، کمتر شود.

وضعيت صادرات و واردات دارويي از اين به بعد چگونه خواهد شد؟

طبيعتا روال راحت‌تري خواهد داشت. صادرات هم بهتر خواهد شد، زيرا يکي از معضلات جدي ما بحث تحريم سيستم بانکي بود که با برداشته شدن تحريم‌ها اين موضوع راحت‌تر خواهد شد.

سياست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بعد از اين چگونه خواهد بود؟ چه سياستي را در پيش خواهند گرفت که واردات به توليد ضربه نزند؟

واردات دارو در ايران صرفا بر مبناي نياز انجام مي‌شود. ايران کشوري است که به خصوص در دارو متکي به خود است و سهم اصلي بازار دارويي مربوط به توليدات داخل است. بعد از تحريم نيز همين خواهد بود و سياست ما تغيير نخواهد کرد.

در دوران تحريم برخي از شرکت‌هاي دارويي و تجهيزات پزشکي ضربه خورده و رو به تعطيلي رفتند. آيا ‌پيش‌بيني مي‌کنيد بعد از برداشته شدن تحريم‌ها سرمايه‌گذاران دوباره به اين سمت ورود پيدا کنند؟

قاعدتا يکي از اتفاقاتي که ممکن است بيفتد و ما نيز استقبال مي‌کنيم، بحث سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي خارجي در صنعت دارو و تجهيزات پزشکي ايران است. همين الان هم در اين زمينه جنب و جوش‌هايي ديده مي‌شود و ما هم از حضور سرمايه‌گذاران خارجي استقبال مي‌کنيم که در قسمت توليد دارو و تجهيزات پزشکي ايران سرمايه‌گذاري کنند. طبيعتا براي شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران خارجي اين يک فرصت است.

ايران يک کشور بزرگ است که جمعيت زيادي دارد و آنها مي‌توانند در اين کشور حضور پيدا کرده و از اين فرصت به نفع خود استفاده کنند.

آينده برندهاي داخلي بعد از برداشته شدن تحريم‌ها را چگونه پيش‌بيني مي‌کنيد؟

نظام دارويي ايران يک نظام ژنريک است و طبيعتا بعد از تحريم هم اکثر داروهاي ما به صورت ژنريک خواهد بود. يعني مباني دارويي کشور ژنريک است.

البته ما براي توسعه صادرات عمدتا قصد داريم که برندهاي ملي را تقويت کنيم. در واقع برندهاي دارويي و تجهيزات پزشکي در کشور را ايجاد و در راه تقويت آنها را حمايت خواهيم کرد. به خصوص براي توسعه صادرات اين امر لازم است.

فکر مي‌کنيد قيمت دارويي شکسته شود؟

قيمت دارو در ايران خوشبختانه به خصوص داروهاي وارداتي کاهشي بوده است. در سال 93 قيمت داروهاي وارداتي کاهشي بوده و در سال 94 نيز قاعدتا اين روند کاهشي تکرار خواهد شد. در واقع انتظار ما کاهش قيمت است.

داروهاي توليدي چطور؟

در اين خصوص انتظار کاهش قيمت نداريم، براي اينکه در داروهاي توليد داخل قيمت پايه خود به خود پايين است و اين داروها معمولا قيمتي متناسب با تورم خواهند داشت.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: