کد خبر: ۶۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 15
شفاآنلاین:جامعه>اقتصاد>بانک مرکزی رفتار روزهای اخیر بازار ارز را هیجانی دانست و با توضیح درباره چرایی این نوسانات تاکید کرد که این تغییر رویه ادامه دار نیست و جریان بازار به زودی به مسیر گذشته بر می گردد.
به گزارش شفا آنلاین : در حالی با انتشار اخبار مذاکرات هسته ای در روزهای اخیر شایعاتی درباره تغییر رفتار بانک مرکزی در این بازار مطرح شده که صمد کریمی - مدیر صادرات بانک مرکزی - در این باره گفت: گرچه توافق در مذاکرات هسته‌ای دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، ولی برای آن که آثار واقعی این توافق بر متغیرهای اقتصادی و بازارهای عمده قابل مشاهده باشد، نیاز به زمان است.

وی توضیح داد: در حقیقت، این توافق بر متغیرهای بنیادین، الگوهای تولیدی و روابط تجاری که متغیرهای بلندمدت تعیین کننده نرخ ارز در اقتصاد هستند، آثاری دارد که به لحاظ ساختاری بودن این متغیرها،‌ طی ماه‌های آتی و به تدریج قابل ارزیابی و مشاهده خواهد بود. در نتیجه عمده تغییرات نرخ ارز و نوسانات آن طی دو روز اخیر ناشی از رفتارهای هیجانی برخی از فعالان اقتصادی است که در راستای اخبار انتشار یافته، انتظارات شکل گرفته از ماه‌ها قبل و به امید کسب منفعت‌های سفته‌بازانه، مبادلات کوتاه‌مدتی را در بازار ارز شکل می‌دهند و موجب نوسانات نرخ ارز می‌شوند.

او با بیان اینکه به طور یقین طی روزهای آتی از میزان نوسانات بازار ارز کاسته می شود افزود: عمده تحولات دو روز اخیر در بازار ارز و حتی طلا، ناشی از تصورات و انتظارات خاص برخی از عاملین اقتصادی است که به دلیل عدم حمایت از سوی متغیرهای بنیادین اقتصاد، در میان مدت پایدار نخواهد بود. این موج هیجانات خیلی سریع پایان می‌یابد و انتظار داریم ثبات و آرامش به سرعت به بازار ارز بازگردد.

مدیر صادرات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی حامی مکانیزم طبیعی بازار ارز و اقتضائات اقتصاد کلان است یادآور شد: این نوسانات را نیز جزئی از رفتار طبیعی بازار برای تخلیه هیجانات ناشی از اخبار هسته‌ای می‌دانیم و زمینه برای تداوم فعالیت‌های سفته‌بازانه در این بازار فراهم نیست و با فروکش کردن این هیجانات، بازار ارز خیلی زود به مسیر پایدار و تعادلی خود بازخواهد گشت.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: