کد خبر: ۶۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ - 2015July 05
شفا آنلاین>روانپزشک>یک روانپزشک گفت: کم خوابی زیبایی پوست را کاهش، منجر به بروز بیماری‌های مختلف و کاهش میل جنسی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر کامران عسگری درباره خواب و اهمیت آن گفت: انسان به صورت طبیعی حدود یک سوم عمر خود را در خواب می‌گذراند و به همین دلیل همیشه خواب یکی ازموضوعات مورد علاقه انسان است.

وی افزود: هنگامی که قصد خوابیدن داریم در اولین مرحله به سطحی از آرامش ذهنی وجسمی نیاز داریم.

برنامه‌ریزی در رختخواب ممنوع!
این روانپزشک برنامه‌ریزی و مرور مسائل روزانه در بستر خواب را اشتباه دانست و گفت: کسانی که در رختخواب وقایع روزانه را مرور و یا برای مسایل پیش رو برنامه‌ریزی می‌کنند معمولا برای خواب رفتن دچار مشکل می‌شوند.

عسگری ادامه داد: توصیه می‌شود نیم ساعت پیش از به خواب رفتن برنامه‌های آتی خود را بنویسید و در صورتی که بیش از نیم ساعت در بستر به خواب نرفتید حتما بستر را ترک کنید و شروع به انجام یک فعالیت آرامش بخش ذهنی مانند مطالعه و یا گوش کردن به رادیو و یا مناجات کنید.

نگرانی بی‌خوابی می‌آورد
وی یکی از علت‌های بی‌خوابی بسیار شایع را نگرانی از بی‌خوابی دانست و افزود: کسانی که به میزان خواب خود و ساعت‌های لازم برای خوابیدن حساس و نگران هستند دچار بی‌خوابی می‌شوند در حالی که با داشتن فکری آرام می‌توان به خواب آرام فرو رفت.

ساعت 11 شب تا 3 صبح بهترین زمان خواب
این روانپزشک گفت: خواب عمیق در ساعات بین 11 شب تا حدود سه صبح رخ می‌دهد و قسمت عمده رفع خستگی انسان مربوط به خواب در این ساعات است و در این ساعات خواب، مغز ماده‌ای به نام ملاتونین که هورمون خواب است ترشح می‌کند که در سلامتی انسان و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از پیری زودرس نقش مهمی دارد.

عسگری افزود: کسانی که در این ساعات به صورت عمدی خود را از خواب محروم می‌سازند از ترشح این ماده در مغز خود جلوگیری ومشکلات ناشی از این مسئله را در خود ایجاد می‌کنند.

خواب کودکان را دریابید
وی یادآور شد: هورمون رشد در کودکان نیز بین این بازه زمانی در اوج ترشح است و کودکانی که در این ساعات بیدارند دچار کاهش این هورمون و مشکلات ناشی از کمبود آن می‌شوند.

این روانپزشک گفت: برخی افراد هستند که درباره مشکلات روزمره خود مشغله فکری دارند و تمایل و یا توان حل آن را ندارند این دسته از افراد ممکن است به طور ناخودآگاه به خواب بروند و دچار پرخوابی شوند.

عسگری افزود: نیاز طبیعی بدن انسان به خواب شش تا هفت ساعت در شبانه روز است و میل بیشتر به خواب در صورتی که فرد این میزان خواب مفید را داشته است ناشی از مشکلات روحی، افسردگی و اضطراب است.

نکات بهداشتی خواب لذت بخش
وی درباره بهداشت خواب نیز گفت: عادت به زود به بستر رفتن برای خواب، خود داری از فعالیت‌های پرهیجان و یا تماشای برنامه‌های پر هیجان در ساعات پیش از خواب، قدری پیاده روی سبک و آرام پیش از خواب، زود شام خودن و سبک شام خوردن و سبک به بستر رفتن، دعا و نیایش پیش از خواب و یا مقداری مدیتیشن وآرامش سازی پیش از خواب، مقداری مطالعه پیش از خواب، دوش گرم پیش از خواب و نوشیدن مقداری شیر پیش از خواب از نکاتی است که با رعایت کردن برای داشتن خوابی خوب تاثیرگذار است.

بیماری‌های ناشی از کم خوابی
این روانپزشک برخی بیماری‌های خطرناک را دلیل کم خوابی دانست و گفت: کاهش ساعات خواب کمتر از شش ساعت در طول روز باعث کند شدن سرعت واکنش‌های بدن و قضاوت منطقی می‌شود و میزان حوادث کاری و رانندگی را افزایش می‌دهد.

عسگری افزود: کاهش خواب مفید میزان بیماری‌های قلبی و تنفسی، فشار خون، نارسایی قلبی و ریتم نامنظم قلب و دیابت را افزایش داده و احتمال سکته‌های قلبی و تنفسی دور از انتظار نیست.

وی در ادامه گفت: کاهش خواب مفید عملکرد جنسی را کاهش می‌دهد و میل و توانایی جنسی را تخریب می‌کند، اختلال خواب و افسردگی ارتباط نزدیک و متقابلی با یکدیگر دارند و هر کدام در ایجاد و یا تشدید دیگری ممکن است نقش داشته باشند.

کاهش زیبایی به دلیل کم خوابی
عسگری افزود: همچنین کاهش خواب مفید باعث ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، پیری زودرس پوست، ایجاد لکه‌های پوستی پف دور چشم و یا حلقه‌های تیره اطراف چشم می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: