کد خبر: ۶۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 03
شفا آنلاين:سلامت>بیماری ها-بیماری تیرویید، بیماری ای هورمونی است که نقش بسیار مهمی در بروز تظاهرات پوستی و مو دارد. این بیماری به دو صورت کم کاری یا پرکاری نمایان می‌شود که بروز مشکلات پوستی در بیماران با علایم متفاوتی همراه است.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر حبیب انصارین، متخصص پوست و مو درخصوص تاثیر پرکاری تیرویید بر پوست گفت: «در بیماری تیرویید به علت فعالیت زیاد سیستم اعصاب سمپاتیک فرد دچار گرگرفتگی یا برافروختگی پوست صورت، سرخ شدن گونه‌ها و افزایش تعریق دست و پا می‌شود که این افزایش تعریق در بیماران مبتلا ممکن است زمینه‌ساز بروز برخی از بیماری‌های پوستی مثل اگزمای پوستی در چینهای بدن یا رشد قارچ شود.»


وی با اشاره به دیگر تاثیرات اختلالات عملکردی تیرویید بر ارگان‌های بدن گفت: «معمولا موهای بیماران مبتلا  به پرکاری تیرویید، نازک است و ریزش موی پراکنده‌ای را در آنها شاهد هستیم. به علاوه ناخنها این بیماران نازکتر است و رشد سریعتری نسبت به ناخن‌های مبتلایان به کمکاری تیرویید دارد و در قسمت میانی به صورت فرورفته است.»ژ

 
این متخصص پوست و مو همچنین یادآور شد: «پرکاری تیرویید باعث نرم و مخملی شدن پوست می‌شود. ضمن اینکه رنگ پوست بدن افراد مبتلا به بیماری پرکاری تیرویید به خصوص در جوش‌گاه‌های قبلی پررنگتر است و رنگ ناخن‌ها در بیماران مبتلا به اختلالات تیروییدی به دلیل کاهش گردش جریان خون، بیشتر به جای صورتی، کبود است.»


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از دیگر علایم ابتلا به بیماری پرکاری تیرویید را ضخیمتر شدن پوست کف دست و پا دانست و خاطرنشان کرد:«ضخیم‌تر شدن پوست کف دست و پا از علایم ابتلا به پرکاری تیرویید است به این معنا که وقتی پوست ساق پا را لمس می‌کنیم پوست این ناحیه متورم و ضخیم است و منافذ بازتری دارد و به اصطلاح شبیه پوست پرتقال است. غیر از علایم گفته شده، ممکن است پوست حالتی مخملی و همراه با خارش نیز داشته باشد. البته گاهی بروز لکه ها و کهیر نیز ممکن است با پرکاری تیرویید همراه باشد.» 



سلامانه



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: