کد خبر: ۶۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۴ - 2015June 27
شفا آنلاين:حوادث پزشکی>بیماری ها-مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پنج مورد مشکوک به ابتلا به تب کریمه کنگو در فارس شناسایی شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاين، حسین فرامرزی بیان کرد: برای این پنج مورد مشکوک ابتلا به تب کریمه کنگو اقدامات لازم درمانی انجام و نمونه خون آنها برای تأیید و تشخیص به آزمایشگاه مرجع ارسال شده است.

وی با بیان اینکه هر ساله مواردی از این بیماری تشخیص داده می‌شود، یادآور شد: سال گذشته نیز ۱۱ مورد مشکوک این بیماری در استان مشاهده شد که البته هرگز به طور قطعی ابتلا آنان به تب کریمه کنگو تشخیص داده نشد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیماری مشترکی بین انسان و حیوان است، اظهار داشت: این بیماری با تب و درد عضلاتی ناگهانی شروع و در نهایت به علائم خونریزی دهنده ختم می‌شود.

فرامرزی ادامه داد: علائم خون‌ریزی دهنده شامل خونریزی گوارشی مانند استفراغ خونی یا مدفوع همراه با خون، خون‌ریزی دستگاه تناسلی، خون‌ریزی لثه، قرمزی و خون‌ریزی ملتهب چشم و خون‌ریزی زیرپوستی به شکل قرمزی کبودی روی پوست است.

وی گفت: افرادی که به هر شکلی با دام یا ذبح آن سروکار دارند یا گوشت آلوده را به شکل خام و نیم‌پز استفاده کنند و افرادی که در تماس با کنه هستند اعم از روستائیان و افرادی که برای دلایل مختلف در مناطق روستایی حضور پیدا می‌کنند و احتمال گزش کنه برای آنان وجود دارد، از افراد در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شوند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: گروه دیگر در معرض خطر این بیماری کارکنان بهداشت و درمان بیمارستان‌ها هستند که در معرض تماس ترشحات خونی آلوده بیماران مراجعه‌کننده قرار می‌گیرند.

فرامرزی با بیان اینکه با توجه به رایج‌تر بودن ذبح دام در ایام ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت چندین نکته بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: خودداری از ذبح دام‌ها در محل‌های غیررسمی، استفاده از دستکش در صورت تماس با گوشت و خون دام تازه، خودداری از تماس دست آلوده به چشم‌ها و بینی و استفاده از پیراهن آستین‌بلند و جوراب‌های بلند در مناطق روستایی از جمله این موارد هستند.

وی تأکید کرد: افراد در صورت مشاهده کنه بر روی بدن یا لباس خود باید از جدا کردن آن به‌وسیله انگشتان دست خود خودداری کرده و از وسیله‌ای مانند پنس در این زمینه استفاده کنند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در حالتی که افراد در تماس با یکی از علائم و موارد ذکرشده قرار داشته باشند، حتماً باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند زیرا با ایجاد تب یا علائم اولیه که مانند سرماخوردگی است، باید اقدامات لازم برای جلوگیری از مرگ‌ومیر افراد براثر بیماری انجام شود.

فرامرزی اضافه کرد: در شرایطی که علائم خون‌ریزی دهنده در بیمار مشاهده شود و تشخیص بیماری در وی دیر انجام شود احتمال مرگ وی وجود دارد.



مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: