کد خبر: ۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - 2013February 26
در این زمینه برنامه‌هايی برای برپایی کمپین شیشه از چندین ماه قبل در دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی طراحي شد.
شفاآنلاين : مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به برپایی کمپین‌های شیشه از هفته آینده در مناطق 22 گانه تهران از آموزش 4 میلیون تهرانی در زمینه پیشگیری از اعتیاد شیشه خبر داد. فرید براتی سده  ، در تشریح فعالیت‌های آموزشی برای ارتقای آگاهی مردم در زمینه اعتیاد  " شیشه " اظهار داشت: در این زمینه برنامه‌های برای برپایی کمپین شیشه از چندین ماه قبل در دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی صورت پذیرفت و از تیرماه امسال کارهای آن آغاز شد و در مراحل و فاز نخست کار تحقیقات آن با هزار نمونه در مناطق بیست و دو گانه تهران انجام شد. وی افزود: براساس این نتایج برنامه ریزی برای کمپین شیشه را شروع کردیم و از مراحل نخست نیز تصمیم درارتقای آگاهی در زمینه پیشگیری از شیشه بود،با توجه به اینکه مصرف شیشه و کسانی که در حوزه پیشگیری نگرانی ها و سوالاتی دارند بسیار افزایش پیدا کرده است بنابراین موضوع پیشگیری از شیشه قرار گرفت. براتی ادامه داد: حال اینکه چه گروه‌های جزو جمعیت هدف قرار گیرند و با چه محورهای در این کمپین‌ها حضور پیدا کنند همه آنها را براساس پژوهش درآوردیم و گروه مخاطب ما در این کمپین‌های شیشه نوجوانان و جوانان هستند که افراد بین 16  تا 24 سال بوده و محورهای این برنامه نیز در زمینه شیوع شیشه در شهر تهران،‌ فشار گروه‌های همسال در حوزه پیشگیری که چه کارهایی باید برای آنان انجام دهیم و در نهایت در مورد مصرف تفننی ( تفریحی ) شیشه است زیرا اعتقاد بر این است که برخی عنوان می‌کنند مصرف تفریحی شیشه ضرری ندارد در حالیکه ما در این زمینه باید اطلاع رسانی‌ها را انجام دهیم. مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: رسانه‌های که در کمپین شیشه محلات تهران حضور پیدا خواهند کرد از طیف رسانه‌های چاپی، الکترونیکی و همچنین کارهای محیطی نیز انجام خواهد شد که به زودی از هفته آینده این کمپین‌های شیشه را در محلات 22 گانه تهران آغاز و تا پایان سال ادامه خواهیم داد. ابراتی در پاسخ به این پرسش که در برنامه کمپین شیشه در محلات تهران چگونه با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنید، گفت: این کمپین‌های شیشه در سطح مناطق 22 گانه تهران اجرا می‌شود البته این کار براساس گروه افراد بین 16 تا 24 سال است ولی افراد دیگر نیز می‌توانند از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند زیرا هشدارها و پیام‌ها و بروشورهای که ارائه می‌شود برای آن گروه مخاطب خاص است اما کسی که خارج از این گروه باشد می‌تواند از این برنامه‌ها استفاده کند به دلیل آنکه این برنامه براساس آگاه سازی تعریف شده است تا پیشگیری‌های اولیه از اعتیاد شیشه صورت پذیرد. وی ادامه داد: به طور مثال در یک برنامه تلویزیونی که یک برنامه کارشناسی ارائه می‌شود همه می‌توانند از آن استفاده کنند ولی پیام‌ها به صورتی طراحی شده که بیشترین اثر گذاری را بر مخاطبان اصلی این برنامه بگذارد ولی در مجموع دانش همه مردم در زمینه شیشه افزایش می‌یابد. براتی در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: برای سال آینده نیز برنامه‌های با محوریت شیشه یا مواد دیگر خواهیم داشت ولی کمپین پیشگیری از اعتیاد در سال 92 برگزار می‌شود و در چند استان دیگر نیز آن را اجرا خواهیم کرد. مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در پاسخ به این پرسش که کمپین‌های اعتیاد شیشه در تمام مناطق 22گانه شهر تهران برپا می‌شود، افزود: موضوعات برنامه‌های کمپین شیشه یکسان است و در سطح شهر تهران این کمپین‌ها پراکنده خواهند شد تا همه افراد در مناطق مختلف با اطلاع رسانی از این برنامه‌ها بهره مند شوند و قرار است در میدان‌های اصلی شهر یا ایستگاه‌های مترو که بیشترین تردد مردم در آنجا وجود دارد و هر قشری نیز از این مکان‌ها عبور و مرور می‌کنند برنامه‌های پیشگیری کمپین اعتیاد شیشه ارائه شود. وی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه پیشگیری کمپین اعتیاد شیشه برای نخستین‌بار در ایران اجرا می‌شود، بیان داشت: پس از ارزش‌یابی‌های لازم مشکلات احتمالی این برنامه نیز برای برگزاری کمپین‌های بعدی برطرف می‌‌شود. براتی در پاسخ به این پرسش که چه نهادها و چه سازمان‌های در برنامه پیشگیری کمپین اعتیاد شیشه در محلات تهران با سازمان بهزیستی همکاری می کنند، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه با سازمان بهزیستی همکاری می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیلی برای برپایی این کمپین‌ها ماده مخدر شیشه را مورد نظر قرار داده اید، تصریح کرد: به هر حال براساس یک سری اطلاعات از قسمت‌های که مردم برای درمان مراجعه می‌کنند یا براساس اطلاعات خط اعتیاد که تماس می‌گیرند سوالاتی مطرح می‌شود که باید به آنها پاسخ داده شود. براتی ادامه داد: بسیاری از مردم مایل هستند بدانند که شیشه به چه شکل است و چگونه می‌توانند کاری کنند تا فرزندان آنان به طرف مواد مخدری مانند شیشه سوق پیدا نکند که به دلیل این نگرانی‌ها تمایل پیدا کردیم تا این معضل اعتیاد شیشه را بیشتر روی آن اطلاع رسانی کنیم ولی این به آن معنی نیست که مواد مخدر دیگر را نادیده بگیریم و در کمپین‌های بعدی به مواد مخدر دیگر نیز خواهیم پرداخت. وی در پاسخ به این پرسش که جمعیت هدفی که برای آموزش کمپین‌های شیشه در نظر گرفته اید چه تعداد است، بیان داشت: ما پیش بینی برای 4 میلیون نفر از مجموع یک میلیون خانواده 4 نفری جهت ارائه آموزش کمپین‌های شیشه را در تهران برنامه ریزی کرده ایم و در صورت افزایش بودجه این تعداد آموزش‌ها به نفرات نیز گسترش خواهد یافت تا بتوانیم بروشور یا سی‌ دی های متعددی برای پیشگیری از اعتیاد شیشه در اختیار مردم قرار دهیم. براتی با اشاره به اینکه عنوان اصلی این برنامه کارزار رسانه ای پیشگیری از شیشه در مناطق 22 گانه شهر تهران است، گفت: در کنار اهدا بروشور و سی‌ دی‌ های آموزشی بنرهای این برنامه در سطح شهر نصب می‌شود و با اطلاع از طریق سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر اخبار و اطلاعات لازم به مردم ارائه می‌شود. وی خاطر نشان کرد: در میادین شهر تهران با کمک NGO‌های مرتبط غیر دولتی اطلاعات مورد نیاز به مردم ارائه می شود و از رسانه‌های مختلف مانند مطبوعات مطالب صاحب نظران امر به مخاطبان به همراه زیرنویس‌های تلویزیونی و مصاحبه‌های رادیویی ارائه می‌شود. مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: براین اساس پیش بینی‌های  صورت پذیرفته است تا در ایستگاه‌ها و کمپین‌های مشخص؛ رئیس سازمان بهزیستی و مدیران سازمان نیز حضور پیدا کنند ولی در مجموع نقش رسانه‌ها برای اطلاع رسانی این کمپین‌های پیشگیری از اعتیاد شیشه بسیار اهمیت دارد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: