کد خبر: ۶۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ - 2015June 24
شفا آنلاین>روانشناسی>اعتياد نوعي بيماري مغزي مزمن، پيشرونده و عود کننده است که باعث مي‌شود فرد معتاد براي به دست آوردن مواد خود را به آب و آتش بزند.
  به گزارش شفا آنلاین،بررسي ها نشان مي دهد مصرف مواد مخدر، ساختار مغز و نحوه کارکرد و فعاليت آن را تغيير مي‌دهد و ممکن است اين تغييرات  پايدار و بلند مدت باشد و به‌ايجاد رفتارهايي زيانبار منجر شود.

 آنچه مسلم است مصرف طولاني مدت مواد مخدر موجب اختلال در بهداشت و سلامت جسمي و ‌رواني فرد مي‌شود؛ از آنجا كه اعتياد در ارزشمندترين سال‌هاي زندگي رخ مي‌دهد در نتيجه‌ از نظر ميزان كارآيي، بيشترين تأثير را بر زندگي خانوادگي و شغلي فرد مي‌گذارد.

چراكه مواد مخدر تنها به فرد مصرف‌كننده آسيب نمي‌رساند بلكه به هركس كه با وي در تماس باشد آسيب مي‌رساند و به دنبال آن جامعه نيز صدمه مي‌بيند. افرادي که به مواد مخدر اعتياد دارند معمولا از يک يا چند عارضه ناشي از اعتياد همچون ناراحتي‌هاي ريوي، قلبي، سکته، سرطان و ناراحتي‌هاي رواني رنج مي‌برند. تصاوير اسکن، راديولوژي و آزمايش خون افراد معتاد نشان مي‌دهد که مصرف مواد مخدر همه اندام‌هاي آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

به عنوان نمونه، مصرف مواد مخدر عاملي براي بروز سرطان دهان، حنجره، ناي، خون، ريه، معده، پانکراس، کليه‌ها و مثانه محسوب مي‌شود. علاوه بر اين، برخي از مواد مخدر از جمله موادي که از راه بيني مصرف مي‌شوند به سلول‌هاي عصبي‌نيز آسيب‌هاي فراواني رسانده و ممکن است باعث نابودي آنها شود. همچنين فرد معتاد ممکن است به دليل استفاده از وسايل مشترك فرد معتاد ديگري دچار بيماري‌هاي مانند: ايدز، هپاتيت و انواع عفونت‌ها و بيماري‌هاي تنفسي، قلبي‌و حتي کبدي شود.

در عين حال اين افراد از لحاظ رواني نيز مستعد بيماري‌هايي همچون ترس شديد، ديوانگي، افسردگي، نااميدي و ياس در زندگي مي‌شوند. اين در حالي است كه اين افراد به لحاظ رفتاري هم دچار مشکلاتي همچون ضعف اراده، بي‌تعادلي در احساس شادي و غم، عصباني شدن بي‌مورد، پرخاشگري، حواس پرتي و دروغگويي شده و حتي به علت بي‌توجهي به نيازهاي خانواده مقام و منزلت خود را نزد دوستان، آشنايان، همکاران و همسايگان از دست مي‌دهند. بنابراين با توجه به كم شدن سن اعتياد در كشور بايد بيشتر هوشيار بود و به آسيب شناسي اين موضوع پرداخت ؛ همچنين مي توان با آموزش و آگاه‌كردن نوجوانان و جوانان از مضرات و آسيب‌هاي اعتياد گام موثري در اين زمينه برداشت .


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: