کد خبر: ۶۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاین>سلامت>نشانگان پيش از قاعدگي يا PMS شامل طيف وسيعي از علائم است که عبارتند از تغييرات خلق و خو، درد در پستان‌ها، ولع به غذا خوردن و افزايش اشتها، خستگي، تحريک‌پذيري و افسردگي
به گزارش شفا آنلاین،از هر 4 نفر خانم داراي قاعدگي، 3 نفر اين وضعيت را تجربه مي‌کنند. مشکلات ناشي از نشانگان پيش از قاعدگي در اواخر دهه 20 سالگي و اوايل دهه 30 سالگي به اوج خود مي‌رسند.

علائم: علائم اين نشانگان با يک الگوي تکرار شونده نمود يافته و ممکن است تغييرات رواني و جسماني دوران پيش از قاعدگي در برخي از ماه‌ها تشديد يابند و در برخي ديگر از ماه‌ها به صورت خفيف‌تري نمايان شوند. به هر جهت نبايد اجازه دهيد که عوارض ناشي از نشانگان پيش از قاعدگي زندگي شما را تحت‌تاثير قرار دهند. برخي از روش‌هاي درماني و نيز ايجاد يکسري تغييرات در سبک زندگي در جهت کاهش و کنترل علائم نشانگان پيش از قاعدگي، مفيد هستند.

نشانه‌ها: معمول‌ترين علائم و نشانه‌هاي مرتبط با نشانگان پيش از قاعدگي عبارتند از :

- علائم رواني و رفتاري: تنش يا اضطراب، افسردگي، دوره‌هايي از گريه کردن، تغييرات سريع خلق و خو، زودرنجي، تحريک‌پذيري و يا عصبانيت، تغييرات اشتها و ولع به خوردن، اختلالات خواب (بي‌خوابي)، کناره‌گيري‌هاي اجتماعي، عدم تمرکز.

- علائم جسماني: درد در ماهيچه‌ها يا مفاصل، سردرد، خستگي، افزايش وزن ناشي از احتباس آب، نفخ شکمي، درد در پستان‌ها، تشديد جوش پوستي، يبوست يا اسهال.

اگرچه ليست علائم و نشانه‌هاي بالقوه اين نشانگان طولاني است، زنان مبتلا به نشانگان پيش از قاعدگي اغلب تنها تعداد محدودي ازآنها را تجربه مي‌کنند و معمولا همه علائم در يک فرد نمود نمي‌يابد. در برخي زنان، درد جسماني و استرس رواني ناشي از اين نشانگان به حدي شديد است که زندگي و فعاليت‌هاي روزانه فرد را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند. در اغلب اين زنان نشانه‌ها و علائم با شروع پريود از بين مي‌روند. تعداد کمي از زنان با نشانگان پيش از قاعدگي، هر ماه دچار علائم بسيار شديد و ناتوان‌کنند‌ه‌اي مي‌شوند. حالت شديدتر نشانگان پيش از قاعدگي با ظهور علائم رواني همراه است که آن را تحت عنوان اختلالات خلقي نشانگان پيش از قاعدگي (PMDD) نيز مي‌نامند. در واقع اين اختلالات صورت شديدتر نشانگان پيش از قاعدگي است که علائم و نشانه‌هاي آن شامل افسردگي شديد، احساس نااميدي، عصبانيت، اضطراب، اعتماد به نفس کم، عدم تمرکز، تحريک‌پذيري و تنش است. تعدادي از زنان مبتلاء به درجه شديد نشانگان پيش از قاعدگي، دچار مشکلات رواني شديدي مي‌شوند.

علت: علل دقيق نشانگان پيش از قاعدگي شناخته نشده‌اند، وليکن فاکتورهاي متعددي منجر به ايجاد چنين شرايطي مي‌شوند :

تغييرات تناوبي در هورمون‌ها: تحت تاثير يکسري نوسانات هورموني، نشانه‌ها و علائم نشانگان پيش از قاعدگي ايجاد شده و علائم با حاملگي و يا يائسگي ناپديد مي‌شوند.

تغييرات شيميايي در مغز: نوسانات هورمون سروتونين مي‌تواند منجر به ايجاد علائم نشانگان پيش از قاعدگي شود. سروتونين يک انتقال دهنده عصبي مغزي است که نقش اساسي در بهبود حالات رواني و نيز بهبود خلق و خو ايفا مي‌کند. مقادير ناکافي سروتونين منجر به افسردگي پيش از قاعدگي، خستگي، ولع به خوردن و اختلالات خواب مي‌شوند.

افسردگي: برخي از زنان مبتلا به نشانگان پيش از قاعدگي دچار نوعي افسردگي تشخيص داده نشده هستند. هر چند افسردگي به تنهايي منجر به ظهور تمامي علائم نشانگان پيش از قاعدگي نمي‌شود.

استرس: استرس مي‌تواند برخي از علائم نشانگان پيش از قاعدگي را تشديد کند.

عادات غلط غذايي: برخي از علائم نشانگان پيش از قاعدگي به سطوح پايين ويتامين‌ها و مواد معدني مربوط مي‌ شود. ديگر علل احتمالي مرتبط با رژيم غذايي عبارتند از خوردن مقادير زياد نمک و غذاهاي حاوي نمک که منجر به احتباس آب مي‌شود، نوشيدن الکل و نوشيدني‌هاي حاوي کافئين که منجر به کاهش سطوح انرژي و تضعيف خلق و خو مي‌شود.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: