کد خبر: ۶۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۴ - 2015June 23
شفا آنلاین>اجتماعی>تا به حال به اين موضوع فکر کرده‌ايد که استرس علاوه بر همه بلاهايي که سر جسم و روان‌‌تان مي‌آورد تا چه اندازه مي‌تواند روي روابط بين فردي‌ هم که با ديگران داريد، اثر بگذارد

 به گزارش شفا آنلاین،اصلا مي‌دانيد که همين حس مبهم ناخوشايند که شايد خيلي هم نمي‌شود، تعريفش کرد، مي‌تواند روابط شما با ديگران را دچار مشکل کند و چيزي از يک رابطه موثر باقي نگذارد؟

استرس احساس مزاحم است که گاهي بي‌دليل يا با دليل سراغ ما مي‌آيد و علاوه بر ايجاد يکسري علائم جسماني مانند تعريق و تپش قلب و... مي‌تواند، برخوردهاي اجتماعي ما را نيز تحت‌الشعاع قرار دهد. البته در اغلب موارد تناسبي ميان احساس ما و محرک بيروني‌اش وجود ندارد و اين ما هستيم که با نشخوار افکار دروني خودمان را دچار استرس کرده‌ايم.

ساده‌تر اينکه در يک رابطه قبل از اينکه فرد مقابل‌مان را متهم کنيم، بايد نگاهي دوباره به خودمان و موقعيتي که در آن هستيم بيندازيم و ببينيم اين حجم از استرس با شرايطي که در آن هستيم هم‌خواني دارد يا نه؟ شک نکنيد که خيلي وقت‌ها جواب اين سوال منفي است. يعني اين شما هستيد که مدام افکار استرس‌آور را در ذهن‌تان نشخوار و بر اساس آن حرکت بعدي را در روابط بين‌فردي برنامه‌ريزي مي‌کنيد که متاسفانه اين کار مسيري يک طرفه به سمت ناکجاآباد است!

افکاري که با شرايط اينجا و اکنون ما هم‌خواني ندارند و ما را دچار اضطراب شديد مي‌کنند، معمولا حاصل تجربياتي هستند که از کودکي با خودمان آورديم؛ يعني از همان وقتي که ياد گرفتيم «نبايد به کسي متعلق باشيم»، «نبايد به کسي نزديک شويم» و بدتر از همه «نبايد وجود داشته باشيم».

اينجاست که وقتي در بزرگسالي تصميم مي‌گيريم به کسي نزديک شويم، مهارهاي دوره کودکي‌مان کم کم خودشان‌ را نشان مي‌دهند و به راحتي روان‌مان را آشفته مي‌سازند. دقيقا به همين خاطر است که استرس مي‌تواند به جاي تبديل يک ارتباط به رابطه موثر، ما را به درجه‌اي از وسواس برساند که مدام در فکر کنترل کردن طرف مقابل باشيم تا مبادا او را از دست بدهيم. نتيجه‌ اين همه اضطراب و وسواس چيست؟ از دست دادن همه آن چيزي که به خاطرش مضطربيم.

پس اين بار که در روابط بين فردي‌تان احساس کرديد، طرف مقابل خسته و آشفته است و مدام واکنش‌هاي منفي نشان مي‌دهد، بد نيست رفتار خودتان را هم مرور کنيد و ببينيد آيا خودتان نبوديد که با رفتارهاي استرسي کارکردهاي بين فردي را از بين برديد و رابطه را تبيدل به جهنم کرده‌ايد. لابد داريد با خودتان فکر مي‌کنيد که چطور مي‌شود، از اين موقعيت بيرون آمد و به يک ارتباط موثر رسيد. راه‌حل ساده‌اش اين است که ياد بگيريد نشخوارهاي ذهني را با واقعيت‌هاي بيروني منطبق کرده و همه تحريف‌ها را دور بريزيد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: