کد خبر: ۶۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 20
شفا آنلاين:پزشکی>یافته ها-پژوهشگران دانشگاه مازندران زیست حسگری با کاربرد بررسی میزان تأثیرگذاری داروها بر پایداری ساختار چهاررشته ای DNA به منظور جلوگیری از رشد سلول های سرطانی طراحی کردند.

به گزارش شفا آنلاين،از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،دکتر جهانبخش رئوف گفت: روش ساخت کم هزینه، پاسخ دهی سریع و دقت بالا از ویژگی های این زیست حسگر است، در ساخت این زیست حسگر از نانوذرات طلا استفاده شده است.


وی بیان کرد: ساختار چهار رشته ای DNA در فرآیند سرطانی شدن سلول ها و مهارکردن گونه ای آنزیم فعال در سرطان ها نقش بسزایی دارد، از این رو مطالعه چگونگی پایداری این نوع ساختار بر روی زیست حسگرها و همچنین ایجاد روشی ساده به منظور بررسی برهمکنش آن ها با یکسری از داروها و یا ترکیبات مختلف، حائز اهمیت فراوانی است، این مطالعات می توانند در تشخیص، طراحی و ساخت داروهای ضد سرطان مورد استفاده قرار گیرند.

رئوف اظهارکرد: نتایج مطالعات الکتروشیمیایی نشان داده که زیست حسگر طراحی شده، بستر مناسبی را برای بررسی توانایی داروهای مختلف در پایدار کردن این ساختار به وجود می آورد، مزیت ویژه این زیست حسگر، تشخیص سریع داروهایی است که قادرند ساختار چهار رشته ای DNA را پایدار نموده و با آن برهمکنش دهند.

وی ادامه داد: در این طرح الکترود گرافیت چاپی اصلاح شده با سیلیکا و نانوذرات طلا، به عنوان بستری مناسب برای ساخت زیست حسگر ساختار چهاررشته ای DNA و بررسی برهمکنش آن با تعدادی از داروها به کار گرفته شد، رفتار الکتروشیمیایی زیست حسگرهای تهیه شده قبل و بعد از مرحله تثبیت DNA و برهمکنش با داروها، به کمک فنون مختلف نظیر ولتامتری پالس تفاضلی و ولتامتری چرخه ای بررسی گردید.

وی افزود: همچنین از روش طیف بینی دورنگ نمایی دورانی (CD) برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد نحوه برهمکنش لیگاندها با ساختار چهار رشته ای DNA استفاده شد.

این تحقیقات با همکاری زهرا باقریان، دانشجوی دکترای شیمی تجزیه دانشگاه مازندران، پروفسور جهانبخش رئوف و پروفسور رضا اوجانی، اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران انجام شده است.


ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: