کد خبر: ۶۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 13
شفا آنلاین>اجتماعی>نخستين دوره معرفي و تجليل از پژوهشگران جوان برجسته در رشته هاي علوم پايه کشور برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین ، در مراسمي که به همت گروه علوم پايه فرهنگستان علوم و با حضور مسئولان و اعضاي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران، شماري از استادان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي کشور برگزار شد جايزه ابوريحان بيروني به پنج پژوهشگر منتخب اهدا شد.

در نخستين دوره معرفي و تجليل از پژوهشگران جوان برجسته رشته هاي علوم پايه کشور منتخب فرهنگستان علوم از دکتر عليرضا زراسوندي (پژوهشگر جوان برجسته در شاخه زمين شناسي)، دکتر احسان عارفيان (پژوهشگر جوان برجسته در شاخه زيست شناسي)، دکتر ياسمن فرزان (پژوهشگر جوان برجسته در شاخه فيزيک)، دکتر محمدرضا کوشش (پژوهشگر جوان برجسته در شاخه رياضي) و  دکتر محمد مهدي نجف پور (پژوهشگر جوان برجسته در شاخه شيمي) تجليل شد.
رئيس فرهنگستان علوم در اين مراسم گفت: همه کساني که پير علم کشورند در جواني دانشمندان درخشان خوش آينده بودند.
دکتر رضا داوري اردکاني افزود: مشکلي که کمتر به آن فکر مي شود اين است که چگونه مي شود علم جوان بماند.
وي گفت: جواني وقت شکفتگي و باروري است و با نسل هاي جوانِ دانشمندي که مي آيند بايد اميدوار بود که علم جوان بماند.
رئيس فرهنگستان علوم با اشاره به اينکه ابن سينا و ابوريحان در کودکي دانشمند بودند افزود: امروز هم کودکان و نوجوانان دانشمند داريم اما تفاوت اين است که در آن زمان کشور ما کانون علم بود و اکنون کانون علم به جاي ديگري منتقل شده است.
دکتر اردکاني ادامه داد: ما بايد بکوشيم که ايران بار ديگر کانون علم شود و اين شدني است گرچه به تلاش بسيار نياز دارد.
معاون امور حقوقي و مجلس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در ادامه اين مراسم گفت: بشر پس از سال ها تجربه و مرارتي که کشيد و حدود 70 سال پس از جنگ جهاني دوم به اين نتيجه رسيد که مسائل اقتصادي و سياسي تضمين کننده صلح و امنيت در جهان نيست و بايد به علم و دانش پناه برد.
دکتر سعدالله نصيري با بيان اينکه اين موضوع منجر به تاسيس يونسکو شد افزود: ما مي توانيم از طريق آگاهي بخشي، حفظ فرهنگ ها،تنوع فرهنگي و يافته هاي علمي، صلح و عدالت را در جهان تضمين کنيم.
وي گفت: يونسکو در اين راستا کارهاي ارزشمندي همچون ثبت مشاهير انجام مي دهد و ما بايد در بازه اي که کشورهاي منطقه مي‌خواهند مشاهير کشور ما را به نام خود ثبت کنند، براي ثبت مشاهير خود تلاش جدي کنيم.
معاون امور حقوقي و مجلس وزارت علوم توجه به علم، ترويج علم و علوم پايه را در قوانين بالادستي ضروري خواند و افزود: در قوانين ما به ترويج علم زياد توجه نشده است که اين نقص محسوب مي شود.
نصيري گفت: اما در علوم پايه اينگونه نيست و آنقدر که به علوم کاربردي توجه شده به علوم پايه و بنيادي نيز توجه شده است.
وي افزود: ممکن است به اقتضاي زمان در برخي دوران ها تاکيد بيشتري بر علوم کاربردي و کارآفريني شود اما هيچ گاه نبايد از علوم پايه غفلت کرد.

آریا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: