کد خبر: ۶۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 09
شفا آنلاين:حوادث پزشکی>بیماری ها- قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران یکی از کشورهای پیشرو در کنترل و حذف بیماری مالاریا است.

به گزارش شفا آنلاين،ناصر کلانتری در حاشیه برگزاری نشست فنی و علمی پروژه جایگزینی روش های کنترل بیماری های منتقله توسط بندپایان و حشرات به جای استفاده از روش های شیمیایی (GEF) افزود: استفاده از سم د.د.ت D.D.T به منظور از بین بردن حشرات موذی، عوارض زیست محیطی ماندگاری دارد و به اکوسیستم هر منطقه در طولانی مدت آسیب می رساند.


وی خاطرنشان کرد: طرح جایگزینی روش های کنترل بیماری های منتقله توسط بندپایان و حشرات به جای استفاده از روش های شیمیایی به دنبال اقدامات پیشگیرانه با هدف حفاظت از محیط زیست، است.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، افزود: در حال حاضر آمار بیماران مبتلا به مالاریا در کشور بسیار اندک بوده و منشاء ابتلا همین موارد اندک خارج از کشور بوده، به طوریکه با ورود مسافر مبتلا به مالاریا و گزیده شدن آن توسط پشه و انتقال این بیماری به فرد ایرانی منتقل می شود.

کلانتری گفت: پس از بررسی نوع انگل فرد با علایم تب مالاریا مشخص می شود که این انگل داخلی یا خارجی است.

وی در ادامه، گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی در کشور را از عوامل کنترل و حذف بیماری مالاریا در کشور بیان کرد و گفت: حضور بهورزان در خانه های بهداشت و درمان سراسر کشور موجب شده تا بیماریابی، غربالگری و نمونه گیری به سرعت انجام شود و با شناسایی سریع فرد مبتلا به مالاریا زنجیره انتقال به دیگران قطع می شود.

کلانتری همچنین، به فعالیت های ایران با اشاره به روش های جایگزینی استفاده از د.د.ت D.D.T طی 20 سال گذشته، افزود: به طور مثال در سال 71 استفاده از یک نوع ماهی در برکه های قشم موجب شد تا لارو پشه مالاریا در برکه ها با خورده شدن توسط این ماهی ها از بین برود که خود این یک روش جایگزین است.

براساس این گزارش، نشست فنی و علمی پروژه جایگزینی روش های کنترل بیماری های منتقله توسط بندپایان و حشرات به جای استفاده از روش های شیمیایی (GEF)، طرح مشترک سازمان جهانی بهداشت و سازمان خوارو بار جهانی است که نمایندگان هشت کشور از منطقه مدیترانه شرقی (امرو) و شمال افریقا در این نشست حضور داشتند.

در این نشست، روش های موجود و پروتکل های مربوطه مورد بررسی کارشناسان فن قرار می گیرد.



ایرنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: