به گزارش شفا آنلاين،به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، محمدحسن زدا افزود: بر اساس ماده 39 قانون تأمین اجتماعی، کارفرما مکلف است حق بیمه هر ماه کارگران را تا پایان ماه بعد پرداخت کند و همچنین صورت مزد و حقوق بیمهشدگان را به ترتیبی که در آئیننامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد و حقوق تعیین شده ارسال کند و در صورتی که کارفرما در انجام این تکلیف قصور کند، باید اصل حق بیمه را به همراه جرائم متعلقه بپردازد.
وی اظهار داشت: بیمهشدگان پس از سالها بیمهپردازی برای تجمیع سوابق و یا بهرهمندی از مزایای بازنشستگی به شعب مراجعه میکنند و متوجه وجود عدم پرداخت حق بیمه در یک ماه یا ماههایی از سالهای گذشته میشوند که این خلأ با پرداخت حق بیمه امکان جبران ندارد و بیمهشده باید خلأهای بیمهای را با بیمهپردازی در زمان اشتغال پر کند تا شرایط بازنشستگی را احراز کند.
زدا توصیه کرد بیمه شدگان از طریق مراجعه به سامانه سوابق سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت حق بیمه خود از سوی کارفرما اطمینان حاصل کنند و در صورت عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما آن را به کارفرما و یا اداره کار اطلاع دهند.
وی با بیان اینکه برای بهرهمندی از شرایط بازنشستگی احراز یکی از شرایط بازنشستگی طبق ماده 76قانون تأمین اجتماعی الزامی است، تصریح کرد: نمیتوان برای برخورداری از شرایط بازنشستگی سالهایی که حق بیمه آن پرداخت نشده را پرداخت کرد.
زدا با اشاره به شرایط استحقاق مستمری بازنشستگی اظهار داشت: 30سال سابقه تمام و حداقل سن لازم برای مردان 50 سال تمام و برای زنان 45 سال و یا 35سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی و یا زنان با 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه و 42 سال سن، مشروط به این که به هنگام ارائه درخواست بازنشستگی یا ترک کار در کارگاههای مشمول قانون کار اشتغال داشته باشند میتوانند تقاضای بازنشستگی کنند.