کد خبر: ۶۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 01
شفاآنلاین:سلامت>حوادث پزشکی>مقامات بهداشت کره جنوبی در گزارشی که امروز دوشنبه منتشر شد اعلام کردند که تعداد مبتلایان به ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در این کشور در مدت 10 روز به 18 نفر رسیده است.
به گزارش شفا آنلاین : در این گزارش آمده است که هفته گذشته یک مرد مشکوک به این ویروس که در قرنطینه به سر می برد، بدون اطلاع به مقامات کره جنوبی قرنطینه را شکست و به سمت هنگ کنگ و سپس چین پرواز کرد. در حال حاضر 700 نفر که با این مرد در تماس بوده اند قرنطینه شده اند.

ویروس MERS در این فرد پس از ورود به چین مثبت گزارش شده است و او در حال حاضر اولین مورد ابتلا به ویروس در چین است. ده ها نفر از افرادی که با بیمار در تماس بوده اند، در حال حاضر در چین در قرنطینه به سر می برند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تعداد مبتلایان را در سراسر جهان هزار و 150 نفر گزارش کرده است. در ادامه گزارش به مرگ حداقل 427 مورد بر اثر این ویروس اشاره شده است.

ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) که از خانواده ویروس کرونا است، برای اولین بار در سال 2012 میلادی شناسایی شد.

ویروس های کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که سبب بروز طیف وسیعی از بیماری ها، از سرماخوردگی گرفته تا سارس، می شوند. ویروس های این خانواده عامل بسیاری از بیماری های حیوانی نیز هستند. به نظر می رسد که بروز این بیماری از یک الگوی فصلی پیروی می کند و شیوع آن بین ماه های مارس تا آوریل بیشتر است.

***علایم و نشانه های بیماری

علایم معمول بیماری در مراحل اولیه شامل تنگی نفس و مشکلات تنفسی جدی است. تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در این بیماران دیده می شود.

همزمان با پیشرفت بیماری، نارسایی کلیه نیز دیده می شود و عفونت در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند، منجر به فوت می شود.



***توصیه های بهداشتی

مهمترین راه مبارزه با تمامی عوامل بیماری زا، رعایت نکات بهداشتی، به خصوص در اماکن عمومی است. بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی مهمترین رکن این مبارزه محسوب می شوند چرا که انواع ویروس ها، بیماران و افراد سالم در کنار یکدیگر زیر یک سقف جمع می شوند و هریک با خانواده خود ارتباط نزدیک دارند؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس، مهمترین قدم در راه پیشگیری است.

برخی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از گسترش سندرم تنفسی خاورمیانه عبارتند از :

• اتخاذ اقدامات احتیاطی مناسب در مزارع، انبارها، طویله ها و مناطقی که در آن شتر نگهداری می شود.

• آگاه کردن افراد جامعه؛ بخصوص مسافران

• اجتناب از نوشیدن شیر خام

• پختن، پوست کندن و شستن محصولاتی که با ترشحات حیوانات در تماس هستند

• شستن دست پس از ارتباط با حیوانات

• اجتناب از تماس با حیوانات بیمار

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که برای جلوگیری از گسترش بیماری، مهمترین عامل آگاهی مسافرانی است که به کشورهای مشکوک به وجود ویروس مسافرت می کنند یا از آن باز گشته اند.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: