کد خبر: ۶۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 01
شفا آنلاین>سلامت>گرانی خدمات دندانپزشکی و عدم حمایت بیمه‌ها از گروه سنی پرجمعیت کشور منجر به کم توجهی قشر کم در آمد جامعه به درمان پوسیدگی دندانشان شده است.
به گزارش شفا آنلاین - بعد از غذا خوردن اسیدهایی در مجاورت دندان تولید می‌شود که اگر با مسواک و نخ دندان حذف نشود. ذره ذره به ساختمان دندان‌ صدمه می‌زند و باعث سوراخ شدن آن می‌شود. بدن ما توانایی‌های بالقوه در درمان صدمات ساختمان بافتی خود دارد مثل زمانی که یک استخوان می‌شکند بدن می‌تواند آن را ترمیم و بازسازی کند. متاسفانه این روش برای دندان امکان پذیر نیست برای مقابله بهتر با این معضل صدها سال قبل انسانها بدلیل پوسیدگی و درد مجبور به کشیدن دندانها می‌شدند ولی خوشبختانه امروزه  ما دارای این توانایی هستیم که با حذف پوسیدگی نسبت به ترمیم و پرکردن دندان‌ها اقدام کنیم.

آمارهای جدید از دندان پزشکی
دکتر محمد حسین خوشنویسان عضو اداره بهداشت و درمان وزارت بهداشت با ارائه آمار جدیدی از دندان‌های پوسیده کشور می‌گوید:  هر ایرانی از وقتی دندان‌دار می‌شود تا لحظه میانسالی حداقل دو دندانش پوسیده می‌شود، میزان پوسیدگی در گروه 6 ساله‌ها به طور متوسط 6 دندان است و برای دندان‌های دائمی دو دندان پوسیده است.

در 12تا 15 ساله ها حدود 3.29 دندان برای 35 تا 44 ساله‌ها حدود 13.2 دندان و میزان پوسیدگی دندان‌ها در گروه سنی 45 تا 72 سال 25.71 دندان است.

حمایت بیمه‌ها از خدمات دندانپزشکی
با اینکه مراجعه به دندان پزشکی برای درمان روز به روز بیشتر شد اما بیمه‌ها بسیاری از هزینه‌های درمان را تقبل نمی‌کنند.

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی می‌گوید: مردم مجبورا 90 تا 96 درصد هزینه‌های درمان دندانشان را از جیب خود بپردازند و این موجب شد که مراجعات افراد به خدمات دندانپزشکی دیرتر اتفاق بیافتد. چون به سبد هزینه خانواده‌ها فشار قابل توجهی تحمیل می‌شود و فرد مجبور است در یک شرایط مناسب و غیر متعارف مراجعه کند و هزینه بیشتری برای خانواده تحمیل کند.

آیا بسته پیشنهادی وزارت بهداشت تاثیر گذار است؟
وزارت بهداشت پکیج پیشنهادی پیشگیری و درمان دندان‌های پوسیده افراد هدف را به بیمه‌ها ارائه کرده تا با توافقی که صورت می‌گیرد بیمه ها موظف به اجرای آن شوند. گروه هدف شامل: همه مادران باردار، کودکان زیر 6 سال به اضافه کودکان 6 تا 12 سال و در نهایت سالمندان است.

اما بیمه در عمل تنها، گروه مادران باردار و کودکان 6-12 سال را تحت پوشش خودشان قرار دادند. در حالی که بیشتر افراد جامعه را افراد 35-45 سال تشکیل دادند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: