کد خبر: ۶۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفا آنلاين:سلامت>بیماری ها-عضو هیأت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه تا ۴ ساعت بعد از کشیدن سیگار از دهان فرد دود خارج می‌شود گفت: سیگار ۸۵ نوع بیماری ایجاد می‌کند، همچنین دود آن ۵۵ ماده سرطان‌زا دارد که می‌تواند ۲۵ نوع سرطان ایجاد کند.
به گزارش شفاآنلاین ،محمد اسماعیل افشار در آستانه هفته بدون دخانیات در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره فواید فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ترک دخانیات، اظهار داشت: اکنون 145 کشور در ژنو طی کنوانسیونی قرار گذاشتند که هفته اول خرداد را بدون دخانیات ب اشد و درباره مضرات این ماده گفت‌وگو شود.

وی افزود: این موضوع گسترده و وسیع است و نمی‌توان در مدت زمان کوتاهی درباره آن صحبت کرد.

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: همه اعتیادها بد و مضر هستند. اعتیاد نوعی خودکشی است. فردی که مشروب مصرف می‌کند کبد و مغز خود را از بین می‌برد اما سیگار هم خودکشی است و هم دیگرکشی. دود سیگاری که در فضا پخش می‌شود به همان نسبت که به فرد مصرف‌کننده آسیب می‌رساند به کسانی که سیگار مصرف نمی‌کنند نیز آسیب می‌رساند.

افشار ادامه داد: هر سیگار نیم‌لیتر دود دارد بنابراین دو نخ سیگار یک لیتر دود در هوا ایجاد می‌کند. اگر فردی دو نخ سیگار را در فضای اتاق که خانواده در آن هستند مصرف کند آثاری مانند عصبانیت، خستگی و تنگی نفس برای اعضای خانواده ایجاد می‌کند.

وی افزود: الحمدلله مصرف سیگار بین زنان به آن شدت نیست ولی متاسفانه نسبت به گذشته بیشتر شده است. خانمی که باردار است با مصرف سیگار بدون شک فرزندی ناقص‌الخلقه به دنیا می‌آورد که مغزی کوچک دارد و فاقد رشد فکری است.

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تصریح کرد: مصرف دو نخ سیگار برای سرگرمی و تفنن عوارضی را برای همه و از جمله خانواده ایجاد می‌کند.

وی گفت: دود سیگار حاوی دو قسمت گاز و ذرات معلق است. مونواکسید کربنی که در گاز سیگار وجود دارد همان گاز ذغال است که موجب مرگ می‌شود. افراد برای زنده ماندن باید نفس بکشند و غذا بخورند. وقتی فرد از راه بینی تنفس می کند اکسیژن هوا در خون و سلول‌های او جاری می‌شود. اگر به سلول‌ها اکسیژن نرسد میمیرند. بنابراین با مصرف سیگار به جای اکسیژن مونوکسید کربن به سلول‌ها می‌رسد و سلول‌های مغز، کبد، قلب و کلیه مریض می‌شوند.

افشار اظهار داشت: بخشی از سیگار نیز مربوط به ذرات آن است. نیکوتین، آلکالوئید است که در تنباکو وجود دارد. این ماده فشار خون را بالا می‌برد. قلب را ضعیف می‌کند و موجب سکته قلبی و مغزی می‌شود. علاوه بر اینها باعث اعتیاد در فرد می‌شود.

وی با هشدار نسبت به رابطه مصرف سیگار و ابتلا به سرطان گفت: زمانی فکر می‌کردیم حدود 26 ماده سرطان‌زا در سیگار وجود دارد اما در یک یاز کنگره‌ها که دانشمندانی از 45 کشور دنیا آمده بودند طی نمایش اسلایدهایی مشخص شد که 55 ماده سرطان‌زا در دود سیگار موجود است که با ورود به بدن می‌تواند 25 نوع سرطان مانند ریه، معده، زبان، حلق، پروستات، مثانه، لوزالمعده و ... ایجاد کند. 

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تصریح کرد: بنابراین فرد هزینه می‌کند که سرطان بگیرد و با دود کردن این سیگار این فاجعه را ایجاد می‌کند. متاسفانه برخی سرطان‌ها منحصرا برای سیگار است. در بازدید از بخش مبتلایان به سرطان ریه در بیمارستان داراباد مشاهده کردم که از 11 فرد مبتلا به سرطان ریه 10 نفر به علت مصرف سیگار به این اختلال مبتلا شده بودند.

وی با هشدار نسبت به تاثیر مخرب سیگار بر سلامت مردان اظهار داشت: در مملکت ما و شرق مرد ستون خانواده است و اگر بیفتد خانواده می‌خوابد. وجود مردان برای خانواده مهم است بنابراین با مصرف سیگار ستون خانواده را از بین نبرید و بگذارید بچه‌ها پدر و مادر خود را ببینند.

افشار گفت: 85 نوع بیماری به علت سیگار در بدن ایجاد می‌شود. بنابراین آیا درست است بدون اندیشه نسبت به اینکه در خانه و اجتماع مسئولیت داریم تفننی سیگار بکشیم و موجب خودکشی خود شویم.

وی افزود: امروزه ثابت شده است تا 4 ساعت بعد از کشیدن سیگار از دهان و دستگاه تنفسی فرد دود خارج می‌شود و این دودها آثار زیان‌باری برای فرد و خانواده دارد.

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تصریح کرد: امروز با آمارهایی که از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها گرفته‌ایم می‌دانیم که سیگار در ورود به سایر اعتیادها است بنابراین ما با کشیدن سیگار در را به سایر اعتیادها باز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله جدی است بیایید هر کدام از ما این مسئله را رعایت کنیم چراکه موظفیم خود، خانواده و اجتماع را سالم نگه داریم. امیدواریم مسئولان در مبارزه با اعتیاد با ما همگام باشند تا مملکت دست نسل سالم بیفتد.







نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار