کد خبر: ۶۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 17
شفا آنلاين:سلامت>درمان-مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره اینکه زنان باردار چه مکمل‌هایی بخورند، علایم بالینی بیماری MS با سکته و بخورهای مؤثر برای رفع جوش سخن گفتند.

زنان باردار چه مکمل‌هایی بخورند

ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره استفاده از مکمل‌ها به ویژه کلسیم در دوران بارداری، گفت: اگر خانم بارداری تغذیه مناسبی دارد؛ یعنی روزانه حداقل 4 لیوان شیر یا ماست و پنیر استفاده می‌کند نیاز به کلسیم و مکمل ندارد به ویژه در 16 هفته بارداری بهتر است خانم‌ها برای تامین کلسیم مورد نیاز خود و جنین از منابع طبیعی کلسیم استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: منابع مناسب کلسیم لبنیات، گوشت، مغزها و به خصوص مغز بادام و گل کلم هستند، همچنین محققان توصیه می‌کنند تا افراد به ویژه زنان باردار از منابع طبیعی به جای مکمل‌ها استفاده کنند.

خداکرمی گفت: در شرایطی خاص به زنان باردار مصرف کلسیم را توصیه می‌کنیم که آن هم بهتر است در هفته یک یا دو سه قرص بیشتر نباشد. این شرایط خاص مستعد بودن مادر به مسمومیت دوران بارداری، عدم علاقه به مصرف لبنیات یا حساسیت خاص است. در این مواقع مصرف مکمل‌های کلسیم و سایر مکمل‌ها مانند اسید فولیک را از قبل از بارداری تا سه ماه دوم توصیه می‌کنیم و از 16 هفته دوم آهن تنها مکمل مناسب است.

سکته را ام اس اشتباه نگیرید

 به نقل از روابط عمومی انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران، نسترن مجدی‌نسب، رئیس انجمن MS استان خوزستان، علائم بیماری MS را فلج، دوبینی، تاری دید، سرگیجه و عدم تعادل برشمرد و گفت: همان طور که یک بیمار سکته مغزی با فلج یک سمت بدن می‌تواند مراجعه کند، بیمار مبتلا به MS هم می‌تواند با همین علامت مراجعه کند و پزشک دچار سردر گمی شود که در پی آن تشخیص بیماری ممکن است به تاخیر بیفتد.

وی اظهار کرد: در تشخیص MS، گرفتن شرح حالی خوب، معاینه دقیق و کمک از روش‌های پاراکلینیکی اهمیت خاصی دارد که پزشکی که در زمینه MS دانش کافی داشته باشد به راحتی می‌تواند تشخیص افتراقی بیماری را با انجام آزمایش‌های و MRI مغز و همچنین معاینه و شرح حال خوب رد کند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: گاهی به خاطر تظاهرات متعددی که بیماری MS دارد، بیمار به پزشکان متخصص غیرمرتبط مراجعه کرده‌اند و روند تشخیص و درمان بیماری آنها به تعویق افتاده است. به عنوان مثال به دلیل تاری دید یا دوبینی به چشم پزشکان مراجعه شده در حالی که علت این اختلالات بیناییMS بوده است و بالعکس ممکن است یک بیماری که اختلال بینایی دارد به ما مراجعه کند و متوجه شویم که خوشبختانه MS ندارد.

وی تأکید کرد: هر بیماری با علائم عدم تعادل، سرگیجه، دوبینی، تاری‌ دید، خستگی‌هایی که بدون دلیل و طول کشنده باشد، بی‌حسی یا مور مور شدن اندام و ضعف اندام مراجعه کرد حتماً باید تحت معاینه پزشک مغز و اعصاب قرار گیرد تا به طور یقین تعیین شود که بیماریMS نداشته باشد. حتی اگر این علائم گذرا باشند به این معنی که بیمار بگوید تاری دید یک دو روزه پیدا کردم و خوب شد باز هم توصیه می‌کنیم به متخصص مراجعه داشته باشد، به ویژه متخصین مغز و اعصابی که رویMS کار می‌کنند.

رئیس انجمن MS استان خوزستان افزود: همان طور که یک علامت می‌تواند ناشی از بیماری MS باشد، می‌تواند ناشی از یک دیسک گردنی هم باشد که این تشخیص افتراقی فقط با یک معاینه دقیق انجام می‌شود.

بخورهای موثر برای رفع جوش

حمید افراسیابی، متخصص طب سنتی، اظهار داشت: برای رفع جوش صورت می‌توان رژیم غذایی را اصلاح کرد به طوری که پرخوری یکی از دلایل بروز جوش صورت است. همچنین مصرف بالای گوشت قرمز و شیرینی نیز به بروز آن کمک می کند.

وی ادامه داد: بنابراین مصرف گشنیز به دلیل داشتن طبع سرد و خشک توصیه می شود چون خاصیت ضد التهابی دارد.همچنین سبزیجاتی مثل شنبلیله، تره، جعفری و چغندر و اسفناج توصیه می شود.

افراسیابی افزود: بخور برخی گیاهان نیز به رفع جوش کمک می‌کند به عنوان مثال مصرف خوراکی و بخور گیاه شاه‌تره از بروز جوش صورت پیگشیری می‌کند یا بخور گیاه بابونه به رفع جوش سرسیاه کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: بخور گیاهان دارویی آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، رزماری، نعناع کوهی، بومادران و گزنه نیز برای شادابی و جوانی پوست موثر است چون آبرسانی پوست را بهتر می کند.

این متخصص طب سنتی گفت: مصرف سبزیجات و برخی میوه‌ها مثل انار، هندوانه و آب آلبالو برای پیشگیری از جوش صورت موثر است و در مقابل مصرف فست فودها، نوشابه، چای و نمک زیاد به بروز آن کمک می‌کند.




فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: