کد خبر: ۶۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 11
شفا آنلاين:روانشناسی>رفتارشناسي- بدبینی به معنای سوء ظن، بدخیالی، خیال و اندیشه بد داشتن درباره کسی است. به عبارت دیگر، بدبینی و یا بدگمانی حس و افکار اشتباه و ناروایی است که انسان، درباره رفتار و گفتار دیگران دارد و آن خیال را به صورت یک واقعیت می بیند.

بدبینی آثار منفی فردی و اجتماعی، روحی و جسمی، اخروی و دنیوی زیادی دارد که از نظر اسلام نیز یک حالت درونی است که موجب عدم اعتماد شخص به دیگران و اطرافیانش می شود. از این رو نسبت به حوادث، وقایع، افراد و کارهای آنان با دید منفی نگریسته و آنها را به صورت نادرست تفسیر می‌کند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سید مظفر روحانی با بیان اینکه افراد بدبین دیرباور هستند، گفت: انسان‌های بدبین سوء ظن‌های خفیفی در مورد همه مسائل دارند که باید به آنها در مورد همه چیز اطلاعات همه جانبه و صحیح بدهیم چراکه این افراد به دلیل سوء ظن برای رسیدن به اقناع شدن، پذیرفتن و باور کردن صحبتهای دیگران و اطرافیان دیر قانع می‌شوند.

این عضو انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی بدبینی و سوء ظن را چند نوع دانست و خاطر نشان کرد: عقاید از پیش بها شده آن دسته از اعتقاداتی است که افراد بدبین در ذهن خود از قبل دارند و با وجود ارایه اطلاعات و صحبت‌های درست در مورد یک موضوع، باز هم آن را باور نمی کنند مانند حسادت بیمارگونه که در بعضی از زوج ها وجود دارد.

روحانی ادامه داد: شدت و صدمات عقاید از پیش بها شده نسبت به سوء ظن‌های ساده و کوچک، بیشتر است و باعث بروز مشکلات زیادی برای بیمار می‌شود و با مشاوره و درمان دارویی ممکن است بیمار تا حدودی بهبود یابد.

سوء ظن‌های هذیانی

وی یکی دیگر از انواع بدبینی را سوء ظن‌های هذیانی دانست و افزود: این نوع از بدبینی خطرناک است و آسیب و صدمات آن بسیار شدیدتر و ماندگارتر از انواع دیگر بدبینی است که باعث می‌شود بیمار به هیچ عنوان، هیچ گونه استدلال و منطقی را برای پذیرفتن صحبت‌های طرف مقابل قبول نکند که در این شرایط بیمار برای درمان باید بستری شود.

این روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه ارتش با اشاره به اینکه مهم ترین مسئله برای کاهش کنترل بدبینی، شفافیت در کلام است، یادآور شد: اطلاع دادن به فرد بدبین در مورد چگونگی گذراندن زمان خود خارج از منزل، بلند صحبت کردن با گوشی و توجه کردن به خواسته‌های فرد بدبین می تواند راهکارهای موثری در کاهش بدبینی وی شود. همچنین ممکن است با مرور زمان بیماری فرد بهبود یابد.

بدبینی بر روی احساس فرد تاثیر منفی می‌گذارد

دکتر ربابه غفار تبریزی نیز با تاکید بر اینکه بدبینی بر احساس فرد تاثیر منفی می گذارد اظهار کرد: بدبینی باعث به وجود آمدن انرژی منفی در فرد است که در این حالت می تواند نه تنها بر روی احساس تاثیر بگذارد بلکه باعث ایجاد اضطراب، نگرانی، استرس، بروز حالت های عصبی، ضعف، پرخاشگری و کاهش ایمنی بدن بیمار شود.

این روانشناس بالینی بروز بدبینی و بدگمانی را در زنان شایع تر دانست، تصریح کرد: با توجه به اینکه زنان در جامعه ما از نظر اجتماعی و شغلی جایگاه مناسبی ندارد و کمتر دیده می شوند، بدبینی در آنها بیشتر است و به همین دلیل باید این بیماری درمان شود تا افراد یک جامعه ازسلامت بهتری برخوردار شوند و بتوانند از زندگی لذت بیشتری ببرند.

بدبینی در هر سنی، در هر فردی و با شرایط خاص بروز می کند

دکتر نجاتی صفا نیز با اشار ه به اینکه بدبینی در هر سنی، در هر فردی و با شرایط خاص بروز می کند، بیان کرد: بدبینی و شک به معنای بروز یک بیماری خاص و مشخصی در یک گروه خاصی از افراد نیست چرا که این بیماری در همه افراد و در یک دوره از زندگی آنان بروز می کند.

این روانپزشک با بیان این نکته که افراد بدبین همیشه نگرانی های زیادی دارند، ادامه داد: بیماران بدبین بعد از بروز یک حادثه، داشتن شک و وسواس به خاطر تردید و عدم اطمینان به دیگران احساس بدی دارند و به گونه‌ای همیشه مضطرب و نگران هستند.

نجاتی صفا در مورد شخصیت رفتاری بیماران بدبین خاطر نشان کرد: این بیماران از نظر شخصیتی دارای شک بسیار، وسواس و تردید هستند به طوری که نمی توان شخصیت ثابتی برای آنان در نظر گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این بیماران، بدبینی خود را قبول ندارند، در پایان افزود: درمان این بیماران به دو روش کلی دارویی و غیر دارویی انجام می شود که در مورد بدبینی خفیف افراد با مراجعه به مشاور، روانشناس، تغییر در تفکر، کاهش تردید و وسواس خود می تواند به کاهش و کنترل بیماری خود کمک کنند. همچنین با دریافت و خواندن راهنمایی‌هایی به شکل کتاب و مراجعه به سایتهای آموزشی باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی خود می‌شوند.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: