کد خبر: ۶۰۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 04
شفاآنلاین_سلامت>بیماری>لکه های پوستی اختلالی شایع به صورت تیره شدن قسمت هایی از سطح پوست به رنگ قهوه ای روشن تا تیره می باشد که معمولا بر روی نواحی در معرض افتاب از جمله گونه ، شانه، بینی، پیشانی و لب دیده می شود .

به گزارش شفاآنلاین،این لکه ها گاه به صورت قرینه دیده می شود علت ایجاد لکه های پوستی دقیقا معلوم نیس ولی عللی از جمله تماس شدید با نور افتاب ،وراثت، بارداری، قرص های ضد بارداری ،برخی مواد ارایشی،دارو های ضد تشنج و اختلالات تیروئید می توانند در ایجاد لک دخالت داشته باشند.لکه های پوستی انواع مختلفی از جمله سطحی،عمقی و مخلوط ( سطحی و عمقی ) دارند . انواع سطحی بهتر با دارو جواب می دهد.

درمان
1- داروها : دارو های مختلفی در درمان لک پوستی به کار می روند از جمله این دارو ها میتوان دارو های زیر را نام برد
الف – هیدروکینون : این دارو باعث روشن تر شدن لکه ها شده و معمولا به صورت ترکیبی استفااده می شود. میتواند باعث حساسیت پوستی شود لذا استفاده از ان در ابتدا به صورت یک شب در میان و در زمان کوتاه باید باشد و به تدریج می توان مدت بیشتری ان را در سطح پوست نگه داشت.

ب - ترتینوئین : این دارو شب ها و در زمان خواب باید مصرف شود.از دارو های دیگری مانند ازلاییک اسید ، کوجیک اسید ، آربوتین و ... نیز به تنهایی یا در ترکیب برای درمان لکه های پوستی استفاده می شود.

2-  پیلینگ : لایه برداری توسط پزشک گاه در درمان لکه های پوستی استفاده میشود.
3-  لیزر : لیزر نیز می تواند به عنوان کمک در درمان لکه های پوستی به کار رود.
4-  تراش پوست : این روش به عنوان کمک در لکه های  مقاوم به کار میرود . روش میکرودرم ابریژن نمونه ای از این کار می باشد.

نکته مهم : مطلب مهمی که تمام بیمارانی که تحت درمان لک در تمام شرایط باید در نظر داشته باشند استفاده صحیح و روزانه از یک ضد افتاب وسیع الطیف در حین درمان و پس از ان برای جلوگیری از عود لک می باشد.
 
پزشک آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: