کد خبر: ۶۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 30
شفاآنلاین_بیمه بانک>پرداخت سود >بیمه عمر یکی از عواملی است که سطح رفاه اجتماعی را در کشورهای پیشرفته نسبت به کشورهای جهان سوم و کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه بالا برده تا آنجا که هر آنجا که بیمه عمر توسعه پیدا کرد، سطح رفاه اجتماعی بالاست، مردم راحت تر زندگی می‌کنند، نگرانی کمتری دارند و رفاه بیشتری می‌برند.

به گزارش شفاآنلاین،بیمه عمر و سرمایه گذاری در واقع یک سرمایه گذاری مطمئن با سود تضمینی است که علاوه بر پرداخت سود علی الحساب به سپرده گذاری، شامل پوششهای بیمه ای بسیار زیادی می باشد.


این نوع بیمه یکی از پرطرفدار ترین نوع بیمه در سراسر جهان است که با اضافه نموندن یک برنامه سرمایه گذاری امن به بیمه عمر بلند مدت، روز به روز طرفداران بیشتری را در اکثر کشورها به خود جلب می کند.

 

در این طرح افراد با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه یا سالانه تحت عنوان حق بیمه علاوه بر تامین منابع لازم برای تشکیل سرمایه ای در آینده برای خود، از امکانات پوشش های بیمه عمر نیز برخوردار خواهند شد.

 

اما آیا بیمه عمر باعث رشد رفاه اجتماعی در جامعه می شود؟ این سوالی است که در پی پاسخ آن به سراغ یکی از مدرسان دانشگاه و پژوهشکده بیمه رفتیم. سید محمد حسینی پور در پاسخ به این سوال می گوید:

 

یکی از مهم ترین عواملی که در کشورهای پیشرفته باعث شده تا انسان‌ها بتوانند از دوران کهولت خود لذت ببرند بیمه عمر است.

 

بیمه عمر یکی از همین عواملی است که سطح رفاه اجتماعی را در کشورهای پیشرفته نسبت به کشورهای جهان سوم و کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه بالا برده تا آنجا که هر آنجا که بیمه عمر توسعه پیدا کرد، سطح رفاه اجتماعی بالاست، مردم راحت تر زندگی می‌کنند، نگرانی کمتری دارند و رفاه بیشتری می‌برند.

 

حال از چه زمانی باید بیمه عمر بخریم؟

 

حسینی‌پور می‌گوید: ما درکشورمان مشکلات زیادی داریم بیشتر مشکلات ما اقتصادی است. وقتی در دوران جوانی که توانایی انجام بسیاری از کارها داریم، باز هم با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم وای به حال آن زمانی که نتوانیم مثل امروز کار کنیم. مطمئنا در آن زمان مشکلات اقتصادی به مراتب بیشتر از حال خواهد بود.

 

اما در کنار این نگرانی که از آینده وجود دارد، نگرانی های دیگری نیز وجود دارد که اتفاقا این نگرانی‌ها تنها متخص افراد میانسال و در آستانه رسیدن به سن کهولت و بازنشستگی نیست، بلکه افراد جوان نیز باید نگران آینده خود باشند. یعنی اگر می‌خواهیم آن زمان زندگی بهتری داشته باشیم، باید از الان که جوان هستیم به فکر باشیم.

 

اگر کسی می‌خواهد ازدواج خوبی داشته باشد، خرج و مخارج ازدواجش را بتواند براحتی پرداخت بکند، بتواند سطح قابل قبولی از زندگی را برای خود و خانواده اش ایجاد کند و بتواند هزینه های تحصیل، هزینه های رشد و هزینه های ازدواج بچه های خود را به راحتی تامین کند، باید از امروز به فکر بوده نه اینکه در آستانه ازدواج فرزند خود به فکر بیفتد که چگونه هزینه های دانشگاه و ازدواج فرزند خود را تهیه نمایند.

 

نگرانی پنهان و سهم بیمه عمر در برطرف کردن آن

 

در کنار نگرانی افراد از آینده خود، نگرانی های دیگری نیز وجود دارد. به این نگرانی ها، نگرانی های پنهان گفته می‌شود. معنای واقعی این نوع نگرانی آن است که شخص ممکن است نگرانی خود را آشکار نکند اما در ضمیر ناخودآگاه‌ فرد این نگرانی به قوت خود باقی است. همانند نگرانی از فوت؛ واقعیت این است حتی اگر به روی خود نیاوریم نیز همه ما نگرانیم و در دین نیز سفارش شده است به یاد مرگ باشید که البته در جمعه این تفکر وجود نداشته و صحبت از مرگ به مزاج بسیاری از افراد خوش نمی آید.

 

اما دلیل این نگرانی چیست؟ یکی از دلایل این نوع نگرانی، نگرانی برای بازماندگان است. تکلیف خانواده فرد که پیش از این سرپرستی داشته است، با فوت فرد چه خواهد شد؟ به احتمال زیاد در این زمان بار زندگی بر دوش خانم خانواده خواهد بود. همسری که به احتمال زیاد اصلا بلد نیست چگونه پول در بیاورد. و یا اگر پیش از این شاغل بوده حقوق حداقلی‌اش کمک خرج بوده نه گرداننده اصلی چرخ هزینه های زندگی.

 

ما در کشورمان اتفاقاتی را می‌بینیم که در بسیاری از جوامع پیشرفته وجود ندارد. یکی از این اتفاقات فعالیت اقتصادی افراد در سن میانسالی و کهنسالی است که ناشی از درآمد کم و به عبارتی بی پولی می‌باشد و این واقعیت در حالی است که فرد در زمان فعالیت خود در دوران جوانی می‌توانست بخشی از درآمد خود را برای این روزها پس انداز کند نه اینکه در دوران کهولت به زور وام و قسط اتومبیلی فراهم کرده و به مسافرکشی بپردازد. آیا واقعا این فرد نمیدانست چنین روزهایی را در پیش دارد؟

 

دلیل این امر را می‌توان باور اجتماعی معمول در جامعه دانست که آینده نگری دقیقی وجود ندارد. ما دوست داریم به لحظه فکر کنیم نه آینده. در یک کلام نورانی حضرت امیر (ع) می فرمایند: «طوری برای زندگیت تلاش کن انگار تا ابد زنده می مانی و طوری برای آخرتت تلاش کن انگار فردا می میری.» ما اگر بخواهیم واقعا چنین دیدی داشته باشیم بسیاری از مشکلاتمان حل می شود.

 

باید بدانیم هزینه های ما دردوران کهولت بسیار بالاتر از هزینه های امروز است، این در شرایطی است که تورم کمی داشته باشیم اگر تورم هم بالا باشد که اضافه به هزینه های دیگر می شود.

 

یک اصل دیگر این است که درآمد ما در زمان کهولت به مراتب از درآمد امروز پایین تر می باشد. چون توان کار کردن امروز را نداشته و با وجود افزایش هزینه، درآمد نیز کاهش پیدا کرده است. این تفاوت میان هزینه بالا و درآمد پایین باعث می شود که افراد جوامعی مانند جوامع ما که آینده نگری دقیقی ندارند و فقط فکر امروز هستند، نتوانند دوران کهولت و میانسالی خوبی داشته باشند.

 

اما برعکس جامعه ما، در جوامعی که ثروتمند نیستند اما آینده نگری افراد در آن جامعه بالاست، میبینید از زمان جوانی به محض اشتغال و دریافت حقوق حداقلی برای بخشی از آن مبلغ برنامه ریزی می کنند تا در دوران میانسالی از پس هزینه ها بر آیند. بنابراین مهم ترین اصلی که ما در این زمینه داریم این است که اگر میخواهیم به فکر آینده باشیم باید از همین امروز شروع کنیم نه از آینده. درآینده دیگر نمی‌توان کاری انجام داد.

 

حال چه باید کرد؟ جوان امروز که شاید با سختی امرار معاش می‌کند و با مشکلاتی همچون اشتغال و هزینه بالا مواجه است چگونه می‌توان به آینده بیاندیشد؟ افراد می گویند ما خیلی بتوانیم هنر کنیم می توانیم هزینه های امروزمان را تامین کنیم آینده بماند. اما آنچه مسلم است لازم نیست برای هزینه هایی که درآینده با آن مواجه می شویم هزینه بالایی انجام دهیم یا مثلا زمینی یک میلیاردی خریداری کرده و به فکر افزایش قیمت آن در آینده باشیم. بلکه می‌توان از صنعت بیمه مدد جست. بیمه به راحتی در غالب یکی از انواع بیمه به نام بیمه عمر توان حل این مشکلات را دارد.

دانشجو

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: