کد خبر: ۵۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 18
شفاآنلاین-مدیر گروه تخصصی مدیریت بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افزایش موارد تب مالت در کشور، ناکافی بودن امکانات و توانایی در کنترل بیماری در دام را از جمله مهمترین علل افزایش این بیماری دانست.
به گزارش شفا آنلاین،بیماری تب مالت یا «بروسلوز» یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق عامل باکتریایی است که دامداران، روستاییان و مصرف کنندگان شهری مواد لبنی خام و غیراستاندارد را تهدید می کند.

 دکتر علی نیک فرجام در کارگاه آموزشی «مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت» افزود: توجه به بیماری تب مالت که از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام به شمار می آید، به دلایلی از جمله استفاده روزانه و گسترده از فراورده های دامی، آندمیک (بومی) بودن و مزمن شدن و بدون علامت بودن بیماری حائز اهمیت است.

وی با اشاره به افزایش موارد تب مالت در کشور، ناکافی بودن امکانات و توانایی در کنترل بیماری در دام را از جمله مهمترین علل این افزایش خواند و گفت: توجه ناکافی به ارتقای هماهنگی های بین بخشی و عدم آگاهی و عملکرد گروه های در معرض خطر، روستاییان و جامعه از دیگر عوامل مهم در بروز این مساله هستند.

مدیر گروه تخصصی مدیریت بیماری های دانشگاه علوم پزشکی تهران ارتقای آگاهی و عملکرد کارکنان همه بخش ها و توجیه آنان در مورد اهمیت این بیماری و همچنین افزایش سواد سلامت گروه های در معرض خطر بمنظور رعایت احتیاط های لازم هنگام تماس با دام و فرآورده های دامی و نیز مصرف آن را از جمله عوامل موثر بر کنترل بیماری تب مالت برشمرد و مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت را بهترین و موثرترین مدل آموزشی در انتقال مفاهیم سلامت به عموم مردم دانست.

براساس این گزارش، کارگاه آموزشی «مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت« با هدف تربیت مربی بمنظور پیشگیری، کنترل و درمان بیماری تب مالت برگزار شد.

سالانه 19 هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا می شوند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: