کد خبر: ۵۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 18
رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران:
شفاآنلاین-رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران بیان کرد: نمونه‌های آزمایش‌های ژنتیک که به خارج از کشور ارسال می‌شود باید زیرنظر آزمایشگاه مرجع سلامت باشد این در حالی است که سیستم نظارتی کارآمد نیست و نیمی از این آزمایش‌ها سیستم قانونی را دور می‌زنند.
به گزارش شفا آنلاین،مسعود گرشاسبی در نشست خبری به مناسبت روز آزمایشگاه گفت: در نظام سلامت کشور متأسفانه بیشتر توجه و نگرانی‌ها بر روی درمان است به همین نسبت مردم نیز نسبت به درمان حساس‌تر از مسائل بهداشتی هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از خدمات آزمایشگاهی و ژنتیکی نه فقط به درمان بلکه به بحث پیشگیری می‌پردازند و اگر مردم آن را به عنوان یک نیاز عمده درک کنند و از سیستم بهداشتی کشور بخواهند که حمایت شود بهتر است.

گرشاسبی گفت: متأسفانه پیشگیری جزو اولویت‌های پایین در کشور است در حالی که اگر به آن اهمیت دهیم از بار بسیاری از بیماری‌ها می‌توانیم جلوگیری کنیم.

رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران در مورد ارجاع نمونه‌های آزمایش ژنتیک به خارج از کشور گفت: نمونه‌های آزمایشگاهی باید زیرنظر آزمایشگاه مرجع سلامت باشد این در حالی است که نظارت خوبی بر روی این موضوع انجام نمی‌شود و راهکار نظارتی خوبی نداریم.

وی ادامه داد: 50 درصد از آزمایشگاه‌هایی که نمونه آنها به خارج از کشور ارسال می‌شود متأسفانه سیستم قانونی آزمایشگاه مرجع سلامت را دور می‌زند این نشان می‌دهد سیستم ‌آزمایشگاه مرجع سلامت کارآمد نیست چرا که من خودم بارها پکیچ آزمایشگاهی فرستادم و کارشناس مربوطه از آن مطلع نبوده است.

وی تأکید کرد: ضعفی که وجود دارد این است که سیستم نظارتی خوبی وجود ندارد و اگر فردی هم بخواهد کار قانونی انجام دهد با مشکل مواجه می‌شود.

هشدار انجمن ژنتیک: مشاوره‌های ژنتیک از سوی سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

همچنین علی رشیدی‌نژاد، عضو انجمن ژنتیک پزشکی ایران نیز در مورد ناکارآمد بودن تشخیص بیماری‌های متابولیک و ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به خارج از کشور، گفت: بیماری‌های متابولیک در دو سطح بیوشیمیایی و مولکولی جهش ژنتیکی انجام می‌شود که مشکل عمده بیشتر در بحث بیوشیمیایی است که متخصص مربوطه کم است و مجبوریم نمونه‌ها را به خارج از کشور ارسال کنیم.

وی افزود: از طرفی متخصصان متابولیک کودکان نیز در کشور کم داریم و شاید عمده مشکلات به این گروه برگردد. همچنین بسیاری از متخصصان از اینکه چه نوع آزمایشی می‌خواهند دچار ابهام هستند به همین دلیل به تازگی 10 گروه از استانداردهای بیماری‌های مختلف از سوی وزارت بهداشت در حال تدوین است که یک نوع از آن به بیماری‌های متابولیک برمی‌گردد.

رشیدی‌نژاد افزود: از طرفی پیشنهاد می‌شود برای آزمایش‌های شتابزده ژنتیکی که پزشکان طالب آن هستند تست‌های مشاوره ژنتیک انجام شود چرا که متخصصان ژنتیک پزشکی اجازه انجام آزمایش‌ها را دارند اما اجازه تجویز آن را ندارند.

وی همچنین گفت: متأسفانه مشاوره‌های ژنتیک توسط سازمان بهزیستی داده می‌شود چرا که 20 سال پیش متخصص ژنتیک کم داشتیم و مجوز تربیت یک ساله آنها به وزارت رفاه داده شد اما بر اساس مشاهدات کیفیت مناسبی ندارند و وزارت بهداشت به تازگی متولی شده که این دوره‌ها را برگزار کند.

رشیدی‌نژاد گفت: متأسفانه کماکان سازمان بهزیستی این دوره‌های مشاوره را برگزار می‌کند که  امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: