کد خبر: ۵۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 18
شفاآنلاین_افزایش ارزش دلار در بازارهای آزاد و رسمی در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد کاهش نرخ سود بانکی بر بازارهای موازی سرمایه‌گذاری تاثیر بسزایی خواهد داشت اما میزان تاثیر‌پذیری این بازار‌ها بسته به میزان حجم معاملات و رونق آنها متفاوت است.
به گزارش  شفاآنلاین، در چنین شرایطی پیش بینی می‌شود کاهش نرخ سود بانکی میزانی از حجم سپرده‌ها را از بانک‌ها خارج کند، سپرده‌های خارج شده باید مکانی دیگر را برای خود انتخاب کنند که بازارهای موازی با توجه به عدم اعتماد و تغییر نگرش مردم آنچنان جذاب نخواهد بود. در کنار این پیش بینی برخی بر این اعتقادند که کاهش نرخ سود بانکی زمانی باعث خروج سرمایه از بانک‌ها خواهد شد که بازارهای همجوار و موازی دارای رونق و جذابیت خاصی باشند که متاسفانه بازار سکه و ارز در حال حاضر دارای چنین قابلیت‌هایی نیست.

ارز و طلا دیروز پر طرفدار بودند. دلار امریکا دیروز از مرز ٣٣٦٠ تومان عبور کرد و به ٣٣٧٠ تومان رسید. اما به مرور زمان اندکی کاهش پیدا کرد و روی ٣٣٦٠ تومان ایستاد. رشد دیروز دلار در حالی بود که سایر ارزهای پر طرفدار خارجی نیز گران شدند. یورو، پوند و درهم دیروز با افزایش قیمت به ٣٦٠٧ تومان، ٤٩٤٦ تومان و ٩١٦ تومان رسیدند. ولی دیروز لیر ترکیه باز هم کم‌طرفدار بود و با کاهش قیمت به ١٢٨٠ تومان بازگشت. بانک مرکزی نیز دیروز نرخ دلار را با اندکی کاهش ٢٨ هزار و ٢٥٧ ریال اعلام کرد. بالا رفتن ارزش دلار درحالی ادامه دارد که ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده و قیمت جهانی نفت خام همچنان صعودی حرکت می‌کند. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال دیروز ٥٩ دلار معامله شد. این در حالی بود که نفت خام امریکا ٥٤ دلار قیمت خورد. اونس جهانی طلا نیز دیروز از اواسط معاملات اندکی افزایش پیدا کرد و به ١١٩١ دلار رسید.
 
افزایش ارزش اونس جهانی و دلار کافی بود تا دیروز در بازار طلافروشان هم حرکت سکه و طلا صعودی شود. هر گرم طلای ١٨ عیار دیروز ٩٨ هزار و ٧٦٠ تومان معامله شد. این در حالی بود که مثقال مظنه روز گذشته به ٤٢٧ هزار و ٨٠٠ تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم و جدید نیز دیروز با افزایش قیمت به ٩٦٥هزار تومان رسیدند. نیم سکه و ربع سکه هم از همین قاعده پیروی کردند و روی ٥١٢ هزار تومان و ٢٨٠ هزار تومان ایستادند. اما سکه گرمی همچنان مستحکم روی ١٩٠ هزار تومان باقی ماند و ترجیح داد درگیر هیجان صعودی بازار نشود. در بازار فلزات اساسی اما روند منفی حاکم بود. به‌طوری که تنها کبالت با افزایش قیمت مواجه شد و سایر فلزات در مدار نزول حرکت کردند. روند افزایش دیروز بازار جهانی طلا نشان می‌دهد که طلا افت قیمت روز گذشته خود را جبران کرد. این افزایش قیمت در پی انتشار آمار خرده فروشی امریکا رخ داد. در این گزارش خرده فروشی در بازار‌های امریکا ٩/٠ درصد رشد داشته که اندکی کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. قیمت طلا طی آخرین معاملات انجام شده در بازار فلزات گرانبهای لندن به سطح ١١٨٩ دلار و ٢٢ سنت رسید. این در حالی بود که قیمت طلا سه شنبه رقم ١١٨٣ دلار و ٦٣ سنت را ثبت کرد که کمترین قیمت در دو هفته اخیر بوده است.
 

کارشناسان بازار معتقدند که طلا در حال حاضر در سر‌گردانی به سر می‌برد و مسیر مشخصی ندارد. از طرفی بازار طلا برای آنکه روند مشخصی را در پیش بگیرد نیاز به یک کاتالیزور قوی دارد که به نظر می‌رسد با نشست فدرال رزرو شرایط برای مشخص شدن اوضاع فراهم شود. نشست فدرال رزرو در روزهای ٢٨ تا ٢٩ آوریل انجام می‌گیرد و بر اساس نشانه‌هایی که وجود دارد احتمال آن می‌رود که فدرال رزرو برخلاف آمار اقتصادی ضعیف، نرخ بهره را در ماه ژوئن افزایش دهد. به نظر می‌رسد این خبر منجر شده است تا قیمت طلا از سطح ١٢٢٤ دلار در هر اونس که بیشترین قیمت در هفت‌هفته گذشته بوده فراتر نرود.
 
رویکرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: