کد خبر: ۵۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 16
شفا آنلاین: تحقیقات نشان می دهد مصرف زیاد آدامس می تواند برای معده خطرناک باشد و حتی موجب بروز اسهال شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سپیده فخیمی متخصص گوارش گفت: باکتریهای موجود در روده به شیرینی ترشح شده از آدامس علاقه مند هستند و از طریق شکستن مولکولها شیرینی آن را جذب میکنند اما همین روند در روده تولید گاز میکند و ناراحتیهای معده را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: البته جویدن یک یا دو قطعه آدامس در طول روز درد سرساز نخواهد بود، در صورتی که به مصرف آدامس معتاد هستید، میتوانید برای مشغول نگه داشتن دهانتان هویج بجوید که برای بدن هم مفید است

جویدن آدامس دارای نکات مثبت و منفی زیر می باشد:

نکات منفی:

استفاده از برخی خمیر دندان ها و برخی آدامس ها بیش از خرابی دندان ها موجب انتقال و حفظ باکتری هایی می شود که عفونت ایجاد شده توسط آن باکتری ها در بدن، نهایتا موجب ایجاد و یا تشدید بیماری های قلبی می شود. جویدن آدامس های شیرین شده با برخی شیرین کننده ها در برخی مواقع موجب بروز واکنش های حساسیتی در برخی افراد می گردد.

مصرف آدامس های حاوی کافئین (ماده تسکین دهنده موجود در قهوه) ممکن است به قدری بر خواب افراد اثر کند که موجب بی خوابی آنان شود. افرادی که تعداد قابل توجهی از دندان هایشان را با آمالگام (ترکیبی از فلز جیوه) پر کرده اند و زیاد هم آدامس می جوند، در واقع مقداری جیوه (که سمی است و خوردن مقدار زیاد آن موجب مسمومیت می شود) را هم می خورند.

علاوه بر ضررهایی که عده ای از محققان برای جویدن آدامس ذکر می کنند، مواردی از پریدن آدامس به ریه افراد و خطرات عدیده آن ذکر شده است. همچنین جویدن آدامس قبل از جراحی های گوارشی با افزایش ترشحات گوارشی احتمال خطر را افزایش می دهد.

نکات مثبت:

برای جویدن آدامس مزایای چندی در مطالعات علمی ذکر شده است که از آن جمله می توان به بهبود حافظه عملی و افزایش توان یادگیری کوتاه مدت و بلند مدت اشاره کرد. همچنین جویدن آدامس بخش جلوی شبکه کورتکس مغزی را فعال تر می کند و موجب پردازش بهتر اطلاعات مغز انسان می شود.

علاوه بر آن نه تنها عضلات دهانی، بلکه فعالیت عضله زبان نیز هنگام جویدن آدامس افزایش می یابد و به دفع مواد سمی گروهی از عضلات بدن کمک می کند. نتایج بعضی دیگر از تحقیقات نشانگر تأثیر مثبت جویدن آدامس در کاهش موارد ریفلاکس حلق و مری (بازگشت مجدد غذا) در بیماران مبتلا به ریفلاکس بوده است. استفاده از آدامس موجب کاهش احتمال خونریزی لثه و تشکیل پلاک های دندانی می شود.

جویدن آدامسی که حاوی گزیلیتون و یا سوربیتول باشد، به کاهش پوسیدگی نیز کمک می کند. پس از خوردن یا نوشیدن موادی که بوی خاصی را در دهان به جای می گذارد، جویدن آدامس می تواند سرعت رفع این بوها را افزایش دهد.

خلاصه: با توجه به آنچه ذکر شده، به نظر می رسد در کل جویدن آدامس های بدون قند به صورت متناوب (ونه دایمی) می تواند اثرات مفیدی را به همراه داشته باشد، گرچه جویدن طولانی مدت و یا عادت شدن جویدن آدامس قابلیت تایید قطعی ندارد. درضمن باید توجه داشته باشیم که جویدن آدامس نباید بر دریافت غذایی تاثیر بگذارد و یا با کاهش حس تشنگی (به طور کاذب) ما را از مصرف مایعات بازدارد.

برچسب ها: متخصص ، گوارش ، آدامس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نجاتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
0
سلام و تشکر از موضوعات مطرح شده.
من ناراحتی معده بصورت موقت دارم که با خوردن آدامس درواقع تشدید می شود آیا آدامسی رو پیشنهاد میکنید؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: