کد خبر: ۵۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 10
شفا آنلاین:گوشی‌های کمکی صدا را بیش از اندازه‌ی مجاز به پرده‌ی گوش می‌رسانند و در دراز مدت آسیب رسان خواهند شد
به گزارش شفا آنلاین - عمرانی متخصص گوش، حلق و بینی  گفت: با افزایش فناوری در سده‌ی 21 یکی از چیزهایی که بسیار پرکاربرد شده تا دست افراد باز باشد گوشی کمکی یا هندزفری است که درون گوش قرار می‌گیرد و صدا را منتقل می‌کند.
ویژگی بسیار مهم تمام گوشی‌های کمکی این است که صدا را بیش از اندازه‌ی مجاز به پرده‌ی گوش می‌رسانند. پیامد اینکه این ها به درستی درون گوش قرار می‌گیرند و در ورودی راه گوش خارجی هستند بسیار نزدیک پرده قرار دارند و در دراز مدت و گاهی کوتاه مدت آسیب رسان هستند.

وی ادامه داد: صداهای بلندتر از 85 دی سی بل که چه از سوی گوشی کمکی برسند چه از محیط پیرامون آزاردهنده خواهند بود. به ازای هر 5 دی سی بل افزایش صدا میزان مجاز برخورد ما با این صداها نصف نصف می‌شود یعنی اگر کسی 90 دی سی بل در اطراف او صدا باشد می‌تواند 8 ساعت تحمل کند و اگر 95 دی سی بل شد تنها 4 ساعت می‌تواند با آن صد کنار بیاید.

عمرانی بیان کرد: وقتی صدا به پرده منتقل می‌شود و پرده آن را به استخوان جای شنوایی انتقال می‌دهد و استخوان‌ جای شنوایی آن را با لرزش خود به حلزون شنوایی می‌رساند اگر لرزش آنها بیش از حد باشد لرزشی که درون آن ایجاد می شود آسیب رسان به سلول‌های شنوایی خواهد بود. این باعث می‌شود یکسری سلول‌های شنوایی به  صورت گذرا یا دائمی از کار بیفتد.

وی اظهار داشت: بیشترین بسامدی که در صداهای گوش کمکی یا هر صدای پیرامون آسیب رسان است بسامد 4000 هرتز می‌باشد، بنابراین صدای گوش کمکی باید بسیار کنترل شده باشد و اگر می‌خواهیم با صدای بلند و گوشی کمکی موسیقی و صدای دیگران را بشنویم این به راستی برای شنوایی و عصب شنوایی بسیار خطرناک است.

این متخصص گوش حلق و بینی افزود: با توجه به اینکه گوشی‌های کمکی درون گوش قرار می‌گیرند پوست گوش بسیار حساس است به طوری که چیزهایی همانند گوش پاک کن چیزهای شایسته‌ای برای تمیز کردن گوش نیستند بنابر این یک جسم خارجی همانند گوش کمکی اگر درون گوشی قرار بگیرد با تحریک پوست، آن را دچار ورم می‌کند و جرم طبیعی گوش را که یک لایه محافظتی است دگرگون می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابر این توصیه می‌شود گوشی‌های کمکی به هیچ عنوان سفت فشار داده نشود و در نگهداری آن بسیار کوشا باشیم و تمیز نگه داریم و از اندازه‌های شایسته استفاده کنیم اگر گوشی کمکی برای کانال‌های گوشی بزرگ باشد و آن را با فشار قراردهیم کانال‌های گوشی ورم خواهد کرد و این ورم پیش زمینه‌ای برای رخداد عفونت‌های گوشی در دراز مدت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: