کد خبر: ۵۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 09
شفاآنلاین_بیشتر آنها از یک توده سلولی کوچک و غیر بدخیم که پولیپ های روده نام دارند نشات می‌گیرند که با گذر زمان تعدادی از این پولیپ ها حالت بدخیم پیدا می کنند و سبب ایجاد سرطان کولون (روده بزرگ) می‌شوند
به گزارش شفاآنلاین،سرطان روده بزرگ (کانسرهای کولورکتال)، چهارمین سرطان شایع در دنیا و دومین علت مرگ بر اثر سرطان در جهان است.

 دکتر تینا وثوقی، فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان در خصوص این نوع سرطان چنین بیان نمود: این سرطان از دسته موارد سرطان های قسمت انتهایی دستگاه گوارش  می باشد.

دکتر وثوقی ادامه داد: بیشتر آنها از یک توده سلولی کوچک و غیر بدخیم که پولیپ های روده نام دارند نشات می‌گیرند که با گذر زمان تعدادی از این پولیپ ها حالت بدخیم پیدا می کنند و سبب ایجاد سرطان کولون (روده بزرگ) می‌شوند.

وی افزود: بیشتر این پولیپ ها هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کنند و برای همین توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) شروع غربالگری منظم افراد جهت انجام کولونوسکوپی روتین از سن 50 سالگی و هر 5 سال یکبار برای شناسایی این پولیپهاست، قبل از اینکه حالت بدخیمی پیدا بکند و یا پیدا کردن بدخیمی های روده بزرگ در مراحل اولیه که قابل علاج باشد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان گفت: متاسفانه مانند بدخیمی سایر نواحی بدن در صورت پیشرفته بودن مرحله ی بیماری، امکان علاج قطعی بدخیمی روده ی بزرگ به شدت کاهش پیدا می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علایم و نشانه های کانسرکولون را شامل موارد زیر دانست:

    تغییر در اجابت مزاج (ایجاد اسهال ، یبوست یا تغییر در قوام مدفوع)
    خون ریزی از مقعد یا وجود خون در مدفوع
    احساس ناراحتی مداوم
    احساس عدم تخلیه ی کامل مدفوع پس از هرنوبت اجابت مزاج
    احساس ضعف و خستگی شدید
    کاهش وزن بدون توجیه

وثوقی اظهار داشت: نکته مهم در خصوص بدخیمی های راست روده که انتهایی ترین ناحیه ی سیستم گوارش می باشند در این است که چون اکثر آنها سبب ایجاد خون ریزی از مقعد به صورت خروج خون روشن می‌شوند بسیاری از بیماران این موضوع را به حساب بواسیر، هموروئید یا شقاق مقعد می‌گذارند که پروسه های خوش خیمی هستند و تا مدت ها از پمادهای مخصوص و یا اقدامات درمانی تسکینی و سنتی جهت رفع علائم خود استفاده می‌کنند که همین موضوع سبب پیشرفته شدن و بعضا غیرقابل علاج شدن بدخیمی مذکور خواهد شد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان بیان داشت: توصیه ی اکید آن است که حتی در صورتی که وجود عروق هموروئیدال (بواسیر) توسط پزشک معاینه کننده تایید شد باز هم در هر فرد که شکایت از خروج خون روشن از ناحیه ی مقعد دارد به روش آندوسکپی و توسط پزشک فوق تخصص گوارش حتما بررسی کامل قسمت راست روده و روده ی بزرگ انجام گردد تا حضور همزمان سرطان های این نواحی مورد غفلت قرار نگیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه علت ایجاد سرطان روده ی بزرگ مشخص نیست به یک سری از عوامل که به عنوان عوامل خطر برای ایجاد آن تعیین شده اند اشاره داشت که شامل موارد زیر است:

    افزایش سن (خصوصا سن بالای 50 سال)
    سابقه ی حضور پولیپ روده در فرد
    ابتلا به بیماری های التهابی روده
    سندروم های وراثتی مستعد کننده ی سرطان رود FAP و سندرم لینچ
    سابقه ی خانوادگی حضور سرطان روده یا پولیپ روده
     رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و مصرف کم فیبر
     سبک زندگی کم تحرک و غیرفعال از نظر فیزیکی
    ابتلا به دیابت
     چاقی
     سیگار کشیدن
    مصرف الکل
    سابقه ی پرتو درمانی

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان افزود: همکاران فوق تخصص گوارش در حین انجام کولونوسکپی (وسیله ای است که از ناحیه ی مقعد به درون روده ی بزرگ فرستاده می‌شود و امکان مشاهده ی کامل پوشش سطحی روده ی بزرگ و راست روده را فراهم می‌کند ) از هرگونه ضایعه مخاطی مشکوک پولیپ، توده یا زخم، نمونه برداری انجام می‌دهند سپس نمونه ها توسط همکاران محترم پاتولوژیست مورد بررسی دقیق بافت شناسی قرار می‌گیرد و در صورت وجود سلول بدخیم بیمار به همکاران فوق تخصصی مدیکال انکولوژیست (خون و سرطان بالغین) جهت تعیین برنامه ی درمانی ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: مدیکال انکولوژیست بیمار را به طور کامل تحت بررسی قرار می‌دهد. از نظر مرحله ی بیماری، وضعیت عمومی بیمار، حضور بیماری های همزمان از نظر داخلی و با درنظر گرفتن تمامی جوانب برنامه های درمانی بیمار را طراحی میکند.

وی گفت: درصورت محدود بودن بیماری انجام جراحی و خارج کردن قسمتی از روده که حاوی سلول های سرطانی است در درمان ارجح است و بر اساس گزارش پاتولوژی پس از عمل جراحی برنامه ی شیمی درمانی بیمار نیز تعیین خواهد شد.

وثوقی در پایان به چند توصیه جهت تغییر نحوه ی زندگی برای کاهش ریسک سرطان روده اشاره نمود:

1 - استفاده از انواع مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه شامل میوه جات ، سبزیجات، غلات و حبوبات

2-  نکشیدن سیگار

3-  ورزش روزانه ترجیحا روزی 30 دقیقه

4 - در افراد چاق توصیه به کاهش وزن تا رسیدن به وزن ایده آل
 
خوزنیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: