کد خبر: ۵۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 08
شفاآنلاین-رايحه درماني، در بهبود برخي ناراحتي هاي روحي و جسمي تأثير شگفت انگيزي دارد. با استشمام برخي از رايحه ها مي توانيد سر حال تر باشيد و حتي عادت سيگار کشيدن را ترک کنيد.
*رايحه ليمو با افسردگي مقابله مي کند

محققان طي يک مطالعه، ۱۲ بيمار افسرده را در معرض رايحه مرکبات که اغلب حاوي روغن ليمو بود، قرار دادند. اين رايحه باعث تنظيم ميزان هورمون و تقويت عملکرد سيستم ايمني شد و نياز به مصرف داروهاي ضدافسردگي را کاهش داد. کافي است مقداري ليمو روي مچ دست بماليد.

*رايحه بادام درختي تسکين دهنده درد

محققان کانادايي از ۲۰ داوطلب زن و ۲۰ داوطلب مرد خواستند دستان خود را در آب داغ فرو ببرند و تا حدامکان در آب نگه دارند. در اين وضعيت داوطلبان در معرض رايحه هاي متفاوت قرار گرفتند. زماني که زنان رايحه عصاره بادام را استشمام مي کردند، ۳۸درصد کمتر احساس درد داشتند اما با استشمام رايحه هاي تند مانند سرکه درد بيشتري احساس مي کردند. اين رايحه ها روي ميزان درد در مردان تأثيري نداشت اما هر ۲ گروه هنگام استشمام رايحه هاي خوب احساس بهتري داشتند.

*رايحه ياس، خواب بهتري ايجاد مي کند

اگر پس از بيدار شدن از خواب باز هم احساس خستگي مي کنيد، پيشنهاد مي کنيم رايحه ياس را استشمام کنيد. در بررسي که نتايج آن در سال ۲۰۱۱ به کنفرانس انجمن روان شناختي شرقي ارائه داده شد، محققان وضعيت خواب ۲۰ داوطلب را بررسي کردند. دسته اي از داوطلبان در اتاقي با رايحه ياس و عده اي در اتاق بدون رايحه خوابيدند. پس از استشمام رايحه ياس، تحرک افراد در هنگام خواب به حداقل رسيد و با پايين ترين ميزان اضطراب مواجه بودند. اين داوطلبان در تست هاي شناختي نيز نتيجه بهتري به دست آوردند.

*رايحه فلفل سياه موثر در ترک سيگار

در بررسي انجام شده در سال ۲۰۱۳، محققان از داوطلبان سيگاري خواستند رايحه روغن فلفل سياه يا سنبل ختايي را استشمام کنند. نتايج اين بررسي نشان داد اين ۲ روغن طبيعي هوس سيگار کشيدن را کاهش مي دهد. داوطلباني که رايحه فلفل سياه را استشمام کردند سوزش خفيفي در گلو احساس کردند که حالت آن مشابه زمان سيگار کشيدن است. افرادي که سنبل ختايي را استشمام کردند همانند هنگام سيگار کشيدن احساس آرامش کردند. محققان به افراد سيگاري که قصد ترک اين عادت را دارند توصيه مي کنند هنگامي که هوس مي کنند سيگار بکشند اين رايحه ها را استشمام کنند.

*دارچين بهبود دهنده تعادل

زماني که محققان از ۱۱ داوطلب چشم بسته، تست تعادل گرفتند، ۱۰ نفر از آن ها که رايحه شيريني دارچيني را استشمام کرده بودند نسبت به ديگران تعادل بسيار بيشتري داشتند. اين رايحه مي تواند مهارت حرکتي را افزايش دهد. دارچين باعث کاهش خستگي و خشم مي شود. اين ادويه سيستم مرکزي عصبي را تحريک و عملکرد و انگيزه فرد را تقويت مي کند.

*خواب راحت با رايحه رز

در مطالعات محققان آلماني مشخص شد، داوطلباني که در اتاقي با رايحه گل رز به خواب رفتند خواب آرام و بهتري داشتند. در حالي که داوطلباني که در اتاق بد بو خوابيدند، دچار کابوس شدند. محققان مي گويند، رايحه مي تواند روي واکنش عاطفي مغز تأثير بگذارد. از آن جا که رايحه هاي خوب مانند رز با خاطرات شاد ارتباط دارد، مي تواند خواب عميق ايجاد کند.

*رايحه موز ايجاد کننده احساس سيري

مطالعه اي بين بيش از ۳ هزار داوطلب که دچار اضافه وزن بودند، انجام شد. اين داوطلبان هنگام احساس گرسنگي رايحه موز يا سيب سبز را استشمام کردند. اين افراد به طور متوسط و بدون رژيم گرفتن طي ۶ ماه تقريباً ۲ و نيم کيلوگرم وزن کم کردند. استشمام برخي رايحه ها هورمون هايي را ترشح مي کند که در فرد احساس سيري ايجاد مي کند.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: