کد خبر: ۵۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 04
شفاآنلاین-یک دندانپزشک هدف برخی کشورهای پیشرفته در حوزه دهان و دندان را رسیدن به نسلی بدون پوسیدگی دندان توصیف و تصریح کرد: در برخی کشورهای اسکاندیناوی ۸۰ درصد ۳۰ ساله‌ها پوسیدگی ندارند.
به گزارش شفا آنلاین،مهدی نصیبی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای اسکاندیناوی به دنبال نسلی هستند که فاقد پوسیدگی دندان باشند و اکنون به جایی رسیده‌اند که 70 تا 80 درصد جامعه که در سنین 30 سال قرار دارند حتی یک دندان پوسیده نیز در دهان ندارند.

وی کشورهای سوئد، دانمارک، کانادا و نیوزیلند را در شمار این کشورها برشمرد و افزود: نسل فاقد پوسیدگی از اهداف این کشورهاست.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: دستیابی به این اهداف طولانی مدت است و این گونه نیست که امروز برنامه‌ای را اجرا کنیم و فردا نتیجه بگیریم چرا که آموزش محور هستند و باید تغییرات فرهنگی در جامعه ایجاد شود که بسیار سخت است.

نصیبی گفت: کشور دانمارک با طرح Negzo و آموزش مسائل تغذیه از سال 89 تا 2004 نتایج ملموسی کسب کرده است به گونه‌ای که شاخص DMFT یا شاخص پوسیدگی، کشیدگی و ترمیم دندان را در طب این سالها از 6 به یک کاهش داده است و جالب اینکه ایران در طول چند دهه نه تنها نتوانسته است این شاخص را کاهش دهد بلکه شاهد افزایش این شاخص نیز هستیم.

وی تأکید کرد: هیچ کشور، دولت و بیمه‌ای توانایی درمان پوسیدگی‌های دندان را ندارد و حتی کشور آلمان نیز که جزء ثروتمند‌ترین کشورهای جهان است از پس هزینه‌های درمان دندان برنیامد و تغییر رویه داد بنابراین تمام کشورها باید پیشگیری را سرلوحه اقدامات خود انجام دهند.

این دندانپزشک افزود: شاید بتوان با یک دهم هزینه‌های درمان، اقدامات پیشگیرانه از پوسیدگی را در جامعه اجرایی کرد و از طرف دیگر با کاهش میزان و ریت بیماری، قابلیت بیمه شدن خدمات درمان دندان را فراهم کرد.

نصیبی خاطرنشان کرد: بیماری‌های دندانی تا حدی گسترده‌ است که هیچ بیمه‌ای توان پوشش آن را ندارد ولی اگر ریت (میزان) آن پایین بیاید این موضوع امکان پذیر می‌شود همانگونه که چنانچه تمام خودروهای تهران تصادف کنند هیچ بیمه‌ای نمی‌تواند پوشش بیمه‌ای دهد ولی اگر مقدار آن به 10 درصد کاهش پیدا کند بیمه‌ها این خسارات را جبران کرده و می‌توانند سود کنند.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: