کد خبر: ۵۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 16
شفا آنلاين- کارشناس بیماران هموفیلی وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده برای بیماران هموفیلی در ایام نوروز را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر راضیه حنطوش زاده یکی از مشکلات اصلی بیماران هموفیلی در ایام تعطیل را فرآورده‌های انعقادی و فاکتورها دانست و گفت: هر سال درصدی از سهمیه فاکتورهای شهرهای شمالی، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و تعدادی از شهرهای جنوبی مثل اهواز که از شهرهای پر مسافر هستند را برای ایامی مثل نوروز افزایش می‌دهیم.

افزایش سهمیه فرآورده‌های انعقادی برای شهرهای مسافرخیز

حنطوش‌زاده با بیان این موضوع افزود: امسال نیز سهمیه این فرآورده‌ها را برای شهرهای مسافرخیز حدود 30 تا 40 درصد افزایش دادیم تا بیمارانی که به این فاکتورها نیاز دارند، با کمبودی در این زمینه مواجه نشوند. برای کل مناطق کشور و کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی میزان این فاکتورها را حدود 10 تا 20 درصد افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه بیمارستان‌های جنرال نیز برای ایام تعطیل کشیک هموفیلی دارند، اظهار کرد: به جز این خود بیماران قبل از عید با مراجعه به مراکز هموفیلی شهر خود یک تا دو دوز فاکتور اضافه دریافت می‌کنند تا اگر دچار حادثه شدند یا شرایط خاصی برایشان پیش آمد از آن استفاده کنند تا زمانیکه به یک مرکز درمانی برسند.

کارشناس بیماران هموفیلی همچنین گفت: در هر استانی یک مرکز بیمارستانی هموفیلی وجود دارد و اغلب بیماران از طریق شعب کانون‌های هموفیلی می‌توانند برای دریافت خدمات در این بیمارستان‌ها راهنمایی شوند زیرا مثلا یک بیمار هموفیلی خرم آبادی نمی‌داند اگر به مشهد می‌رود به باید به کجا مراجعه کند اما کانون هموفیلی در آن شهر بیمار را راهنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر بیمار هموفیلی فاکتور داشته باشد آن را برای ایام تعطیل و برای پیشگیری از خونریزی مصرف می‌کند، اظهار کرد: از طریق وزارت بهداشت به مرکز حوادث و اورژانس‌ها نامه زدیم و لیست بیمارستان‌هایی که مرجع هموفیلی هستند به آنها معرفی کردیم تا در صورت بروز حادثه، اورژانس‌ها بدانند که بیماران هموفیلی را به چه بیمارستان‌هایی منتقل کنند.

حنطوش زاده تاکید کرد: بنابراین با توجه به اینکه مراکز درمانی به صورت شیفتی کار می‌کنند با کمبود فاکتور مواجه نیستیم و فاکتور کافی هم در مراکز درمانی شهرهای مختلف و هم در دسترس خود بیماران وجود دارد.

وی توصیه‌هایی به بیماران هموفیلی و اطرافیان آنها کرد و افزود: باید توصیه‌هایی را هم به مهمان هم به میزبان بکنیم، اولا از آنجایی که بیماران هموفیلی با یک بیماری مزمن روبرو هستند، اطلاعات کاملی از وضعیت بیماری خود دارند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

به هموفیلی‌ها ضربه وارد نکنید

وی با اشاره به اینکه ضربه خوردن این بیماران منجر به خونریزی آنها می‌شود، اظهار کرد: در گردش‌ها و مسافرت‌ها باید مراقبت‌های کاملی را از خود انجام داده و با اطرافیان خود تعارف نداشته باشند. میزبان هم باید رعایت حال بیماران هموفیلی را بکنند.این بیماران نسبت به ضربه دیدن حساس بوده و این موضوع باعث خونریزی در این افراد می‌شود البته به خود بیماران آموزش‌های لازم داده شده و بیماران و خانواد‌ه‌های آنها اطلاعات کامل را در مورد بیماری دارند.





ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: