کد خبر: ۵۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
یک روان‌شناس تحلیل کرد :
شفاآنلاین-یک روان‌شناس، با تحلیل اینکه چرا موقع خندین کج می‌شویم، زندگی بدون خنده و شادی را سخت دانست و گفت: در زندگی کنونی اگر انسان‌ها خود را به مشکلات بسپارند به بیمارهای روحی و جسمی مبتلا می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،محمود هندی‌پور با اشاره به تاثیرات مثبت خنده بر جسم و روان اظهار داشت: خندیدن و گریستن دو واکنش طبیعی بدن و برای روح و جسم ضروری هستند، انسان پس از خندیدن احساس سرخوشی می‌کند ولی پس از گریستن با اینکه فرد کمی احساس سبکی می‌کند ولی شادمانی را تجربه نخواهد کرد.

وی گفت: تاثیر خنده در سلامت افراد تا اندازه‌ای با اهمیت است که حتی خندیدن‌های ساختگی نیز توصیه می‌شود، زیرا تمرین خنده نیز باعث تغییراتی در هورمون‌های بدن شده و فرد به شرایط مطلوب‌تری می‌رسد.

این روان‌شناس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها علم جدیدی به نام یوگای خنده شکل گرفته که تمرین خنده انجام می‌دهند، گفت: مبدع یوگای خنده در ابتدا با یک گروه چهار نفری و از طریق بازگو کردن لطیفه، تمرینات خنده را آغاز کرد اما به تدریج به این نتیجه رسیدند که خندیدن را نباید منوط به شرایطی مانند دیدن فیلم‌های کمدی یا شنیدن لطیفه کرد بلکه انسان باید بتواند حتی در شرایط سخت نیز بخندد.

هندی‌پور در ادامه گفت: افرادی که به مدت 30 ثانیه از ته دل می‌خندند با افرادی که تنها به یک لبخند بسنده می‌کنند از نظر شرایط هورمونی با هم متفاوت هستند و دسته اول شرایط روحی و جسمی مطلو‌ب‌تری خواهند داشت.

این روانشناس افزود: خندیدن باعث افزایش ترشح هورمون‌های سرخوش کننده آندروفین و آنکافلین و کاهش هورمون کورتیزول در بدن شده که این امر در نهایت موجب کاهش اضطراب، فشار و انقباضات بدن می‌شود. 

چرا موقع خندیدن کج می‌شویم

وی با اشاره به کج شدن افراد هنگام خندیدن گفت: این عمل خیلی آگاهانه نیست و این امر نشان می‌دهد بدن با خندیدن، از شرایط انقباضی و فشار خارج می‌شود.

هندی‌پور با بیان اینکه زندگی بدون شادی و عشق پروسه‌ای سخت است، افزود: انسان‌ها به خوبی درک کردند که در این زندگی شهرنشینی مملو از مسایل و گرفتاری‌ها، اگر خود را به دست مشکلات بسپارند دچار بیماری‌های روانی و جسمی بیشتری خواهند شد.

وی تاکید کرد: انسان‌ها نه تنها باید تلاش ‌کنند به سمت شادی پیش بروند بلکه شرایط شادمانی را نیز فراهم کنند.

این روان‌شناس گفت: به قول بسیاری از بزرگان«باید برای خوشبختی قدم برداری و تلاش کنی»، زیرا بدبختی خودش به سراغ انسان می‌آید، بنابراین باید افراد خود شرایط را برای شادی فراهم آورند.

زندگی پر از غم بسیاری از کمدین‌های مشهور

هندی‌پور با بیان اینکه بسیاری از افراد گمان می‌کنند برای شاد زیستن باید هیچ‌گونه مشکلی در زندگی وجود نداشته باشد، افزود: اکثر کمدین‌های مشهور سرگذشت بسیار سختی داشتند و در طی زندگی خود در زمانی از پوسته غم و ناراحتی خارج شدند و شادمانی را جایگزین کردند.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها در طی دوران زندگی خود برای اینکه از زندگی مطلوب‌تر و با کیفیت‌تری برخوردار باشند باید با وجود سختی‌ها و مشکلات، شادی را به زندگی خود به ارمغان آورند.
تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: