کد خبر: ۵۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 23
شفاآنلاین-عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه درمان قطعی آفت هنوز ناشناخته است، گفت: این عارضه سن خاصی ندارد و امکان ایجاد آن در کودکان نیز وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا صالحی با بیان اینکه آفت بیماری مربوط به سیستم دفاعی و ایمنی بدن است، اظهار کرد: علت آفت دهان هنوز ناشناخته است، اما ممکن است به دلیل مشکلات خود ایمنی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه عملکرد سیستم دفاعی بدن در مقابل برخی ویروس‌ها یا عوامل ناشناخته دیگر که در بدن وجود دارد یا از بیرون وارد بدن می‌شود، موجب بروز آفت می‌شود، افزود: درمان آفت یک رویه پیچیده است و با توجه به علت آن متفاوت و معمولا دارای دوره‌ای یک هفته‌ای است.

صالحی با اشاره به اینکه این عارضه بدون درمان نیز رفع می‌شود، اضافه کرد: برای درمان آفت معمولا از دهان‌شویه یا قطره استفاده می‌شود

وی با اشاره به اینکه علت عود کننده آفت دقیقا مشخص نیست، اما مواردی به عنوان علل زمینه‌ساز برای آن وجود دارد، خاطرنشان‌کرد: استرس، عوامل هورمونی، زمینه ارثی، سیگار و حساسیت‌های غذایی ازجمله عللی است که می‌تواند در ایجاد آفت نقش داشته باشند.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان با بیان اینکه در صورتی که علت آفت باکتری باشد باید از دهان شویه‌هایی که شامل مواد آنتی بیوتیک هستند استفاده شود، ادامه داد: برای نمونه برخی افراد به غذاهای تند، آجیل و مشتقات آن یا بادمجان حساسیت دارند که لازم است تا حد امکان از مصرف این دسته غذاها پرهیز کنند.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان با اشاره به اینکه در آفت‌هایی با علل ژنتیکی یا استرس، کورتون‌ها در خط اول درمان هستند، خاطرنشان‌ کرد: نوع درمان آفت بر اساس عامل ایجاد کننده آن تجویز می‌شود و معمولا درمان‌هایی که برای این عارضه تجویز می‌شود برای کاهش درد و زخم است.

صالحی با بیان اینکه درمان قطعی آفت هنوز ناشناخته است، ادامه داد: بروز آفت سن خاصی ندارد و امکان اینکه در کودکان هم ایجاد شود، وجود دارد؛ حدود 20 تا 25 درصد افراد حداقل یک بار در طول زندگی دچار آفت می‌شوند و این عارضه شایع‌ترین بیماری دهان است.

وی با اشاره به اینکه استرس نقش بسیار مهمی در ایجاد آفت دارد، اضافه کرد: آفت در نوجوانی بسیار شایع است.

این عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: آفت می‌تواند علامت برخی بیماری‌های گوارشی، تنفسی و هم‌چنین بیماری‌های مربوط به سیستم دفاعی بدن مانند کاهش گلبول‌های سفید و بهجت باشد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: