کد خبر: ۵۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 14
شفاآنلاین-بر اساس مطالعه‌ای که روز جمعه در مجله پزشکی انگلیسی لانست منتشر شد، درمان هورمونی یائسگی خطر فزاینده سرطان تخمدان را به همراه دارد حتی اگر فقط برای چند سال تجویز شده باشد.
به گزارش شفاآنلاین، در شرایطی که ارتباط درمان هورمونی یائسگی با سرطان پستان از بیش از 10 سال پیش مشخص شده بود، محققان انگلیسی حدود 52 مطالعه اپیدمیولوژیک را در باره 21488 زن آمریکایی، اروپایی و استرالیایی که به سرطان تخمدان مبتلا شده بودند، مورد بررسی قرار دادند.
آنها دریافتند زنانی که تحت درمان هورمونی یائسگی قرار گرفتند 40 درصد بیشتر از زنانی که هرگز چنین داروهایی را مصرف نکرده‌اند، با خطر ابتلا به سرطان تخمدان مواجهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، دکتر ریچارد پتو از دانشگاه آکسفورد و یکی از دست اندرکاران این مطالعه اعلام کرد: «در بین زنانی که از سن 50 سالگی به مدت پنج سال تحت درمان هورمونی یائسگی قرار گرفتند، از هر 1000 نفر یک نفر با خطر ابتلا به سرطان تخمدان و از هر 1700 نفر مبتلا به سرطان تخمدان یک نفر با خطر مرگ مواجه است».
در سال 2002، مطالعه‌ای گسترده در آمریکا انجام شده بودکه نشان می داد درمان هورمونی یائسگی افزایش خطر سرطان پستان را به دنبال دارد اما بر خلاف تصوری که آن زمان در محافل پزشکی وجود داشت، خطر حمله قلبی را افزایش نمی دهد.
در پی این مطالعه، تجویز درمان هورمونی یائسگی در اروپا و آمریکای شمالی کاهش یافت و چند کشور توصیه‌هایی با هدف محدود کردن دوره درمان‌های یائسگی و آغاز این درمان‌ها بلافاصله پس از توقف عادت ماهانه مطرح کردند.
محققان انگلیسی در مطالعه خود نشان دادند که افزایش خطر سرطان تخمدان در همه دوره درمان هورمونی یائسگی «چشمگیر» است.
این خطر پس از پایان درمان به تدریج کاهش می یابد اما با توجه به مدت درمان ادامه پیدا می کند.
اگر این درمان تنها پنج سال طول کشیده باشد، خطر پس از چند سال به طور کامل از بین می رود اما در مورد درمان‌هایی که بیشتر طول کشیدند، این اتفاق نمی افتد.
محققان همچنین اعلام کردند این خطر برای همه درمان‌های هورمونی یائسگی یکسان است اما فقط به دو نوع از شایع‌ترین سرطان‌های تخمدان یعنی سرطان لایه سروزی و آندومتریال مربوط می شود.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: