کد خبر: ۵۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - 2013August 06
شفا آنلاین -نماینده یونیسف در ایران با اعلام نیاز به ایجاد فضاهای خصوصی در اماکن عمومی برای شیردهی گفت: همچنین ترویج داروخانه‌های دوستدار کودک با توجه به اینکه بسیاری از داروخانه‌ها غذاهای صنعتی کودکان را تبلیغ می‌کنند، بسیار مهم باشد.
به گزارش شفا آنلاین، محمد المنیر صفی‌الدین امروز در روز جهانی شیر مادر که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد در مورد اهمیت تغذیه با شیر مادر اظهار داشت: امروز بر همگان به خوبی آشکار است که برای کاهش اختلالات تغذیه‌ای، اسهال، ذات‌الریه و عفونت در میان نوزادان هیچ‌چیز موثر تر از شیر مادر نیست اما هنوز در جهان فقط 37 درصد کودکان در 6 ماه اول تولد به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند. وی با بیان اینکه با رشد تولید غذاهای صنعتی کودک در دنیا میزان تغذیه با شیر مادر در برخی نقاط رو به کاهش است، افزود: جوامع باید بدانند که مادران به تنهایی نمی‌توانند در ارائه بهترین روش تغذیه کودک با شیر خود موفق شوند و این امر تنها به دوش مادران نیست بلکه به همان نسبت پدران نیز مسئول هستند و در طول مدتی که مادر به کودک خود شیر می‌دهد باید به طور کامل از آنها حمایت و مراقبت شود. صفی‌الدین تغذیه سالم کودکان را یکی از دغدغه‌های بهداشت عمومی عنوان کرد و گفت: مسئولیت کودکی که دچار سوء تغذیه است بر عهده همه جامعه بوده و هزینه‌های درمان و مشکلات دراز مدت ناشی از این تغذیه نامناسب بر همه جامعه تحمیل می‌شود. نماینده یونیسف در ایران خاطرنشان کرد: اگر مادران برای ساعات طولانی از کودکانشان جدا باشند نمی‌توانند به طور کافی کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنند و برای اینکه مادر بتواند در محل کار خود به کودکش شیر دهد باید تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود. ایجاد فضاهای خصوصی برای تغذیه کودکان با شیر مادر در اماکن عمومی مانند بازار و مراکز خرید، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس‌ و مترو نکته حائز اهمیتی بود که صفی‌الدین به آن اشاره کرد. وی گفت: مادری که بیرون خانه است نمی‌تواند مکان خصوصی مناسبی را برای تغذیه کودک با شیر خود پیدا کند پس چاره‌ای ندارد جز اینکه به شیشه و شیر خشک روی بیاورد در حالی که در بسیاری از اماکن عمومی دنیا فضایی برای سیگار کشیدن در نظر گرفته شده اما هیچ فضایی برای شیردهی به کودک وجود ندارد. صفی‌الدین اجرای کامل قانون جهانی منع تبلیغات جایگزین‌های شیر مادر را و ترویج تغذیه با شیر مادر را بسیار موثر عنوان کرد و گفت: مطالعات اخیر نشان داده که وضعیت تغذیه انحصاری کودکان با شیر مادر در ایران پیشرفت خوبی داشته و یونیسف آن را قابل تحسین می‌داند. وی پیشنهاداتی به وزارت بهداشت برای ترویج هرچه بیشتر تغذیه با شیر مادر ارائه کرد و گفت: ایجاد فضاهای خصوصی در اماکن عمومی برای شیردهی و استفاده از کمک مردم در راستای ایجاد این فضاها می‌تواند بسیار موثر باشد همچنین کارکرد بسیاری از داروخانه‌ها در رابطه با تبلیغات و فروش غذاهای صنعتی کودکان نیاز به بازبینی دارد که صدور گواهینامه‌های خاص به‌عنوان داروخانه‌های دوستدار کودک برای آن دسته از داروخانه‌هایی که از قانون منع تبلیغات جایگزین شیر مادر تبعیت می‌کنند می‌توان بسیار مهم باشد. وی گفت: بازبینی بیمارستانهای دوستدار کودک در زمینه اجرای اصول دهگانه طبق استانداردهای جهانی نیز در این راستا بسیار مهم است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: