کد خبر: ۵۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 02
شفاآنلاین-نتایج تازه ترین مطالعات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد مصرف منظم غلات کامل (سبوس دار) خطر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع دو و بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می دهد.
به گزارش شفاآنلاین، براساس مطالعه محققان دپارتمان تغذیه مدرسه بهداشت عمومی هاروارد (در بوستون آمریکا) که نتایج آن در مجله « انجمن پزشکی آمریکا، پزشکی داخلی » منتشر شده است، وجود غلات کامل از جمله گندم و برنج سبوس دار در یک رژیم غذایی سالم و متعادل بسیار عالی است.
به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته، این محققان چندین مطالعه مختلف را که بین سال های 1984 تا 2010 روی 74 هزار و 341 زن و بین سال های 1986 تا 2010 روی 43 هزار و 744 مرد انجام شده بود، مورد بررسی قرار دادند. در آغاز این مطالعه، همه داوطلبان از سلامت خوبی برخوردار بودند و هیچ نشانه ای از سرطان یا بیماری های قلبی عروقی در آنها دیده نمی شد.
براساس این مطالعه، علاوه بر بررسی فاکتورهای احتمالی دخیل از جمله سن، مصرف سیگار، شاخص توده بدنی، فعالیت فیزیکی، وجود غلات کامل در رژیم غذایی این افراد با کاهش مرگ زودرس و کاهش خطرات بیماری های قلبی عروقی همراه بود.
نتایج این تحقیق نشان داد که مصرف روزانه 28 گرم غلات سبوس دار می تواند خطر مرگ زودرس را تا 5 درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی را تا 9 درصد کاهش دهد.
در مقابل، رژیم غذایی سرشار از غلات کامل هیچ تاثیری بر انواع سرطان ها ندارد و خطر ابتلا به آن را کاهش نمی دهد.
غلات کامل بر خلاف غلات تصفیه شده (مانند برنج سفید یا گندم سفید) پوسته بسیار غنی از فیبر و سبوس خود را حفظ می کنند. غلات سبوس دار حاوی مواد مغذی بسیاری همچون ویتامین های ئی (آنتی اکسیدان)، ب1، ب2، ب5 ، ب6 ، ب9 (که برای پوست، عضلات و مغز بسیار خوب است) ، منیزیوم (برای عملکرد بهتر اعصاب و عضلات ضروری است و یک ضد استرس به شمار می رود) ، سلنیوم ، زینک (سیستم ایمنی بدن) ، آهن (برای مبارزه با خستگی) است.
به گفته این محققان، یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل می تواند به طولانی شدن امید به زندگی کمک کند.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: