کد خبر: ۴۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 30
شفا آنلاين- معاون پژوش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید بودجه پژوهش و فناوری را صرفا در همین بخش هزینه کنند؛ در غیر این صورت به آن‌ها بودجه کمکی از محل‌های دیگر اختصاص نخواهد یافت.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر وحید احمدی در نشست با هیأت‌رئیسه، مدیران مراکز تحقیقاتی و اساتید فعال پژوهشگر دانشگاه شهیدچمران اهواز اظهار کرد: امروزه شاخص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، فعالیت‌ها و عملکرد پژوهشی و فناوری است نه آموزشی، از این رو لازم است دانشگاه‌ها علیرغم همه مشکلات مالی ، حداقل 15 درصد بودجه را در بخش پژوهش و فناوری صرف کنند.

وی با بیان این که در سال گذشته برای نخستین بار از سوی وزارت علوم 30 میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌ها به دانشگاه‌ها و 20 میلیارد تومان برای حوزه فناوری به پارک‌های علم و فناوری تخصیص داده شد، تصریح کرد: قرار شد خود دانشگاه‌ها نیز 30 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص دهند و آن دسته از دانشگاه‌هایی که در تخصیص بودجه پژوهش کاستی داشته‌اند، امسال به آن‌ها کمک نمی‌شود.

احمدی همچنین بر ایجاد ارتباط و اتصال پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها در هر استان تاکید و عنوان کرد: پارک علم و فناوری متعلق به دانشگاه و استان است و باید در زمینه تربیت نیروی انسانی کارآفرین در دانشگاه‌ها کار کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، با بیان اینکه تخصیص یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به بخش پژوهش و فناوری با پیگیری زیاد در مجلس به تصویب رسیده است، افزود: کارگروه پژوهش و فناوری در هر استان با ریاست دانشگاه مادر به عنوان نماینده شورای عالی عتف تشکیل می‌شود که این کارگروه می‌تواند نقش زیادی در اختصاص بودجه یک درصدی دستگاه‌های اجرایی به پژوهش داشته باشد.

احمدی با نقد نظام واریز پول از بالا به پایین و ناکارآمد دانستن آن در حال حاضر، اظهارکرد: موضوعی با عنوان "اقتصاد پژوهش و فناوری" در وزارت علوم مطرح‌شده که منابع اقتصادی را در این حوزه فعال کند و دانشگاه‌ها را از این سیستم که منتظر باشند اعتبار از مرکز به آن‌ها تخصیص یابد خارج کند.

وی با اشاره به اینکه توزیع پول نیز در حوزه پژوهش و فناوری یک مسأله است، افزود: در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، معاونت پژوهشی وزارت علوم، مسیرهای مختلف تزریق اعتبار و پول در این حوزه هستند درحالی‌که باید این مسأله مدیریت و یکپارچه شود.

احمدی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: طبق این قرارداد، قانون وزارت ارتباطات را مکلف به انجام این امر کرده از این رو لازم است دانشگاه این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم چنین بر استفاده از خلاقیت‌ها و ارتباطات منطقه‌ای و نیز ظرفیت‌های استان توسط دانشگاه تاکید کرد.



ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: