کد خبر: ۴۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 02
متخصص زنان و زایمان در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- متخصص زنان و زایمان، سرطان دهانه رحم را شایع ترین سرطان در خانم ها دانست و دلیل عمده آن را ناشی از عدم انجام منظم برنامه غربالگری تست پاپ اسمیر نیز اعلام کرد.

دکتر شیرین گودرزی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تأکید کرد: همچنین نا آگاهی از روش های پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم از دیگر علل شیوع آن میان خانم ها محسوب می شود.

به گفته وی از جمله روش های موثر در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم و تشخیص زودرس آن انجام تست پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم است.

فوق تخصص سرطان های زنان تصریح کرد: بنابراین خانم ها در صورت شروع فعالیت جنسی بعد از 21 سالگی باید هر 3 سال یکبار تست پاپ اسمیر را انجام دهند و از آن غافل نشوند.

وی در خصوص عوامل خطرموثر بر بروز سرطان دهانه رحم هشدار داد: شروع تماس جنسی زیر 20 سالگی، کشیدن سیگار، ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی، ضعف سیستم ایمنی، تجربه روابط جنسی با افراد متعدد و عدم استفاده از کاندوم فرد را در معرض ابتلا به این سرطان نیز قرار می دهد.

گودرزی درباره علائم این سرطان خاطرنشان کرد: به طور معمول در مراحل پیش سرطانی بیمار علامت خاصی ندارد اما در مراحل پیشرفته با انجام تست پاپ اسمیر و دیده شدن سلول های غیر عادی نیز قابل تشخیص است.

وی همچنین افزود: اما در مواردی هم بیمار دارای علامت است که شایع ترین آن خونریزی غیر عادی مانند خونریزی بعد از انجام نزدیکی می باشد.

وی تأکید کرد: همچنین در صورت بروز علائمی مانند ترشحات و عفونت مقاوم به درمان و درد لگن یا درد هنگام نزدیکی بیمار باید خیلی زود به متخصص زنان مراجعه کند.

طیف سنی سرطان دهانه رحم

وی در خصوص طیف سنی ابتلا به سرطان دهانه رحم در کشورنیز بیان کرد: در حقیقت بیشتر خانم های بین 30 تا 40 سال و خانم های 50 سال به بالا به آن مبتلا می شوند البته با توجه به افزایش شیوع زگیل تناسلی شاهد افزایش تشخیص سرطان دهانه رحم نیز هستیم.

درمان سرطان دهانه رحم

متخصص زنان و زایمان ادامه داد: درمان این نوع سرطان درمراحل اولیه با جراحی و خارج کردن رحم و دهانه آن امکان پذیر است اما در مراحل پیشرفته عمل جراحی برای بیمار سودی ندارد و باید از شیمی درمانی و رادیوتراپی هم استفاده کرد.

وی در پایان گفتگو با خبرنگار شفا آنلاین توصیه کرد: در واقع بهتر است آموزش همگانی از طریق رسانه ها و مراقبین بهداشتی در خصوص تأکید بر انجام منظم و دوره ای تست پاپ اسمیر و معاینات لگنی در خانم های متأهل همیشه پا برجا باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
mahtab
|
France
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
0
سلام خانم گودرزی ببخشید آدرس جدید مطبتونو میخواستم بدونم کجاست مرسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: