کد خبر: ۴۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۳ - 2015January 15
شفا آنلاین:طراحی و ساخت این مواد نیازمند در نظر گرفتن معیارهای بسیار دقیقی است. فولاد ضد زنگ و به ویژه فولاد ضد زنگ ۳۰۴، از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در این زمینه است.
به گزارش شفا آنلاین، محقق دانشگاه تهران با همکاری پژوهشگران دانشگاه یو‌ام مالزی به بررسی بهبود خواص مواد قابل کاشت در بدن به کمک نانوپوشش تیتانیا اقدام نمود. 

بر اساس نتایج این تحقیقات استفاده از این نانوپوشش سبب افزایش استحکام، سختی مقاومت سایشی و عمر مفید استخوان‌های مصنوعی در بدن خواهد شد. 

ابزار و مواد پزشکی در اندازه و شکل‌های گوناگون و با استفاده از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. 

طراحی و ساخت این مواد نیازمند در نظر گرفتن معیارهای بسیار دقیقی است. فولاد ضد زنگ و به ویژه فولاد ضد زنگ ۳۰۴، از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در این زمینه است. 
 
به گفتهٔ دکتر قادر فرجی، فولاد ضد زنگ ۳۰۴ در اثر لایهٔ غیر فعال سطحی از مقاومت خوردگی بسیار خوبی برخوردار است. 
 
در این طرح با استفاده از پوشش نازکی از جنس نانولوله‌های دی اکسید تیتانیوم (TiO۲)، تلاش شده تا سطح فولاد ضدزنگ ۳۰۴ اصلاح شود. این کار با هدف کاهش ضریب اصطکاک و افزایش خواص مکانیکی این مادهٔ پرکاربرد در حوزهٔ پزشکی صورت گرفته است. 
 
نتایج حاکی از این است که پس از ایجاد پوشش نانولوله دی اکسید تیتانیوم در سطح فولاد ضد زنگ ۳۰۴، سختی سطحی و مدول الاستیسیته به میزان چشمگیری افزایش یافته است. از طرفی ضریب اصطکاک سطح کاهش و عمر بستر افزایش یافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: