کد خبر: ۴۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 13
بانک مرکزي:
شفاآنلاین-مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: هم اکنون طرح چکاوک در 14 استان از جمله در استان تهران عملیاتی شده است، البته منظور از آزمایشی این است که همه چک هایی که در این 14 استان واگذار می شود به صورت کامل در چکاوک پردازش می شود.
به گزارش شفاآنلاین، ناصر حکیمی افزود: طرح چکاوک را از استان های کوچک آغاز کردیم از این رو بسیاری از مسائل اجرایی درون بانک ها را قبل از اجرای این طرح در تهران رفع شد.
وی با بیان اینکه حدود 40 درصد از چک هایی که در کشور پردازش می شود مربوط به استان تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور است اضافه کرد: بیشترین مشکلاتی که در اجرای طرح چکاوک در تهران شاهد بودیم تغییر فرآیندهای اجرایی و مشکلات آموزشی در بانک ها در کار با سامانه چکاوک بود.
حکیمی گفت: برخلاف دیگر سامانه های راه اندازی شده، سامانه چکاوک، تمام الکترونیکی نیست یعنی در مبدأ با فیزیک چک کار داریم و تصویر این چک هم در مقصد باید ازجانب نیروی انسانی از حیث امضا و محتویات درون چک، کنترل شود.
وی با بیان اینکه حدود 200 هزار نفر در 24 هزار شعبه بانکی کشور کار می کنند افزود: مهارت یابی کارکنان بانک ها را برای اجرای طرح چکاوک از یک سال قبل آغاز کردیم اما با توجه به وسعت کار و اینکه کارکنان بانک ها در ستاد بانک ها نیز مشغول کار اجرایی هستند و نیروی انسانی مازاد برای این کار استخدام نکردیم چالشی بزرگ برای ما بود.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: در حدود سه هفته ای که طرح چکاوک را در تهران آغاز کردیم بانک ها همکاری خوبی داشتند و ستادهای بانک ها به صورت شبانه روزی فعال بودند تا مشکلات به حداقل برسد.
حکیمی افزود: بیشتر مشکلات مربوط به یکی از بانک ها بوده که فرآینده های آن از ابتدا درست طراحی نشده بود و با توجه به اینکه چک ها بین بانک ها مبادله می شود مشکلات این بانک به همه بانک ها تسری یافت که از دو تا سه روز قبل مشکلات در این بانک رفع شده است.
وی با بیان اینکه برای اجرای طرح چکاوک علاوه بر نیروی انسانی باید تجهیزاتی خاص از جمله شبکه برای مبادله تصاویر چک ها در شعب راه اندازی شود گفت: قبل از اجرای طرح چکاوک در استان تهران در همه استان هایی که این زیرساخت ها قابل آماده شدن بود این طرح را اجرا کردیم اما همزمان با استان تهران در بقیه استان های بزرگ آمادگی های لازم وجود نداشت برعکس در استان تهران همه بانک ها از لحاظ شبکه، تجهیزات و امکانات اجرای طرح چکاوک اعلام آمادگی کردند.
حکیمی افزود: با توجه به تجربه ای که در 13 استان قبل از تهران داشتیم به نظر می رسید که تهران گزینه خوبی برای زیر بار رفتن کامل سامانه چکاوک است اما مانند هر سامانه دیگر و تغییر بزرگ، مشکلات پیش بینی نشده ای به وجود می آید که در تهران این مشکل پیش بینی نشده به علت فرآیندهای بانکی بوده که در 13 استان قبلی این فرآیندها خیلی خود را نشان نداده بود.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه اجرای چکاوک تاثیر فوق العاده ای در فرآیندهای بانک ها داشت امکان بازگشت به عقب میسر نبود یعنی وقتی مشاهده می کنیم 33 بانک دارند درست کار می کنند و یک بانک مشکل دارد باید همه تمرکز ما بر این باشد که مشکل آن بانک را رفع کنیم.
حکیمی در پاسخ به این پرسش که درباره جبران خسارت هایی مانند برگشت خوردن برخی چک ها و ایجاد سوء سابقه به علت مشکلات اجرای طرح چکاوک بر عهده چه نهادی است گفت: تمهیداتی را در این باره در نظر گرفتیم از جمله اینکه خسارت برگشت خوردن چک ها را بخش حقوقی پیگیری می کند اما در این باره که مشتری انتظار داشت وجه چک در زمان مشخصی تأدیه شود و این اتفاق نیفتاده علاوه بر مجازات های نقدی برای بانک هایی که مبادرت به این کار می کنند در نظر گرفتیم بیشتر این مجازات های نقدی را به کسانی پرداخت می کنیم که در مدت مشخصی چک شان پاس نشده است.
وی افزود: هم اکنون تعهد ما برای وصول چک ها 48 ساعته است هرچند در کمتر از 24 ساعت وجه چک در طرح چکاوک به حساب مشتریان واریز می شود و تا زمانی که همه بانک ها در همه استان ها وارد این سامانه شوند تعهد ما برای وصول و واریز چک ها به حساب مشتریان 48 ساعت خواهد بود و این 24 ساعت فرجه برای رفع مشکلات احتمالی است.
حکیمی تاکید کرد: در روال گذشته هم چک های عادی در مدت 48 ساعت به حساب ها کارسازی و واریز می شد بنابر این تعهد ما در طرح چکاوک نیز از نظر زمان واریز چک ها به حساب همان تعهد است اما 90 تا 95 درصد چک ها در روزهای گذشته که سامانه فعال بوده در کمتر از 24 ساعت کارسازی شده است اگرچه به عنوان تعهد نباید روی کمتر از 48 ساعت حساب باز کرد اما سامانه به گونه ای طراحی شده که کمتر از 24 ساعت چک را پاس کند.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: