کد خبر: ۴۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۳ - 2015January 09
شفاآنلاین-محققان نوعی باکتری در روده کشف کرده‌اند که در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید بوده و با تغییر مصرف قند در بدن موجب کاهش وخامت بیماری دیابت نوع ۲ می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، لوزالمعده فرد سالم به شکل پیوسته هورمون انسولین ترشح می‌کند. اما وقتی سلول‌های لوزالمعده که به «سلول‌های بتا» معروف هستند، کار خود را به‌درستی انجام ندهند، این تعادل بر هم خورده و فرد به بیماری دیابت نوع یک با دو مبتلا می‌شود.

در دیابت نوع 1 سیستم دفاعی بدن به سلول‌های بتا حمله می‌کنند و این سلول‌ها از بین می‌روند. در نتیجه بیمار دیگر سلول بتا ندارد و انسولین هم در بدنش ساخته نمی‌شود اما در دیابت نوع 2، سلول‌های بتا در لوزالمعده وجود دارند، اما از کار افتاده‌اند و به اندازه کافی انسولین نمی‌سازند.

امروزه 85 درصد بیماران دیابتی، از دیابت نوع 2 رنج می‌برند. این نوع دیابت ظاهرا به اضافه وزن و چاقی مربوط می‌شود و بیم آن می‌رود که این مشکل جدی برای سلامتی افراد جوامع، به‌زودی تبدیل به ایپدمی و مشکلی فراگیر شود.

محققان بلژیک مدعی شده‌اند که نوعی باکتری در روده کشف کرده‌اند که در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است.

به گفته این محققان هر فرد حدود 100 هزارمیلیارد باکتری در روده‌هایش دارد. این باکتری‌ها که در هضم غذا نقش به‌سزایی دارند، مصرف قند را در بدن تغییر داده و موجب کاهش وخامت بیماری دیابت نوع ۲ می‌شوند.

محققان در مورد امکان استفاده از این باکتری برای درمان دیابت نوع 2 می‌گویند: هم‌اکنون امکان استفاده از این باکتری برای کسانی که در اثر چاقی مفرط مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، در حال بررسی است.

محققان امیدوارند که پس از چند سال، بتوانند از این باکتری به صورت درمان مکمل برای بیماران دیابت نوع 2 استفاده کنند.


خبرگزاری دانشجو

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: