کد خبر: ۴۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۳ - 2015January 05
شفا آنلاين-سوالاتی که در ورد کم خونی توسط "مسعود وثوق" پاسخ داده شده است.

به گزارش شفا آنلاين،  پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص "کم خونی" كه توسط دکترمسعود وثوق، متخصص خون داده شده است، به شرح ذیل مي باشد.


***پریسا

آیا کودکان مبتلا به تالاسمی از نظر بهره هوشی در اینده با سایرین تفاوت دارتد؟
جواب: به هیچ وجه شابد بالاتر هم باشند.

***امیر حسین
یک پسر نه ساله ای دارم که خیلی ضعیف و لاغر است . موقع درس خواندن و یا عالت عادی که راه می رود خیلی زود خسته می شود . موقعی که آزمایش از او گرفتیم گفتند کم خونی شدید و کمبود آهن شدید دارد . یک دکتر گفت که باید قرص بخورد و دکتر دیگری گفت که نیاز نیست و مصرف نکند . ضمناً یک دکتر گفت که چون سن او پایین است اگر این قرص ها را بخورد موقعی که سن او بالا برود مشکلات سنگ کلیه برای او بوجود بیاید. بخاطر همین مشکلی هم که دارد هر یک ماه یک بار خودبخود دو روز تب می کند و بعد هم خوب میشود . آزمایش هم که گرفتیم ، گفته اند هیچ مشکلی ندارد و بر اثر کم خونی این حالت به او دست می دهد . می خواستم بدانم چکار باید بکنم ؟
جواب: کم خونی بر روی هوش تاثیر دارد و باید برای کمبود آهن دارو مصرف کند، کمبود آهن را باید با قرص درمان کرد و تغذیه را رعایت کرد و توسط پزشک ویزیت شود.

***صابر
برای آن دسته از والدینی که فرزندان آنها مبتلا به کم خونی هستند بفرمایید که چه اقداماتی را باید در منزل انجام دهند که فرزندان آنها امتحانات خود را با موفقیت پشت سر بگذارند ؟
جواب: باید تغذیه درستی مانند گوشت و مرغ و ماهی داشته باشند و از فست فود و شکلات دوری کنند.

***ندا
در آزمایش خونی که من انجام داده ام مشخص شده که میزان گلبول قرمز خون من بالاتر از حد طبیعی است . این یعنی چه و آیا نیاز به پیگیری دارد یا خیر ؟
جواب: حتما نیاز دارند و باید توسط پزشک خون مورد بررسی قرار گیرد.

***مجتبی
من یک دختر یک ساله دارم . یک مقدار علائم کم خونی دارد رنگ سفید ، ریزش مو و ناخن های او حالت شکنندگی دارد و اینکه موقعی که به او غذا می دادم از دهان خود بیرون می آورد و هضم نمی کرد . آزمایش کم خونی را برای او انجام دادم و تأیید کردند که کم خون است . الان شربت فروگلوبین و قرص فروسولفات به او می دهم . می خواستم بدانم دختر من که یازده ماه است از الان کم خونی دارد آیا کم خونی او بعداً برطرف می شود و یا اگر قرص او را قطع کنم مبتلا به کم خونی می شود . وزن او نیز خیلی کم است و الان که یازده ماه دارد حداقل رشد را دارد . خیلی کم رشد می کند و خیلی هم سرما می خورد . آیا این بخاطر کم خونی او است ؟
جواب: باید توسط پزشک ویزیت شود شاید  دلابل دیگری داشته باشد مانند بیماری های غدوی یا تیروئیدی

***ترنم
فرزند یک ساله ای دارم که دچار کم خونی است و در طول بارداری خود من کم خون بوده ام.آیا کم خونی مادر در طول بارداری می تواند باعث کم خونی بچه شود یا خیر؟
جواب: بله باید توسط پزشک بررسی شود.

***ثریا
روش های درمانی کم خونی چیست ؟
جواب: بعضی ها علت ارثی دارند  و بعضی ها مشکل تغذیه دارند که باید شیوه تغذیه خود را تغییر دهند.

***فریبا
خوردن چای بلافاصله بعد از غذا مضر است یا خیر؟
جواب: آن دسته از افرادی که کم خونی دارند مصرف چای بعد از غذا مضر می باشد.

***ناشناس
کم خونی چه علایمی دارد ایا کبودی و گودی زیر چشم نشانگر کم خونی است؟
جواب: ضعف و بی حالی و بی حوصلگی از نشانه های آن است.بله می تواند ارتباط داشته باشد.

***طلا
آیا گرفروت برای کسانی که کم خونی دارند مضر است؟
جواب: خیر گریپ فروت سرشار از ویتامین است و می تواند فایده های زیادی داشته باشد.

***هنگامه
آیا کم خونی می تواند علامتی مانند خواب رفتگی دست و پا و سردی کف دست و پا را ایجاد کند؟
جواب: بله می تواند این علائم را به همراه داشته باشد.

***لیلا
دختری بیست و یک ساله دارم که حدود یک سال است تحت نظر دکتر است . فروتین خون او و پلاکت خون او پایین بود . با کارها و درمان هایی که انجام دادیم اینها بالا رفت ولی همچنان پلاکت او پایین است لطفاً بگویید که چکار باید بکنیم ؟
جواب: بله باید مورد ویزیت و بررسی قرار گیرد.






باشگاه خبرنگاران




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: