کد خبر: ۴۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۳ - 2014December 28
شفا آنلاين-حریرچی با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای زندگی سالم فرآیند پیچیده ای است، گفت: می توان سبک زندگی را عامل موثر در بیماری و مرگ افراد قلمداد کرد.

به گزارش شفا آنلاين، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت دکتر حسین ملک افضلی با بیان اینکه عادت های ناسالم مردم موجب ایجاد مخاطرات بهداشتی خود خواسته برای آن ها می شود،گفت: زمانی که این رفتارها موجب بیماری و یا مرگ شود، می توان سبک زندگی قربانی را عامل موثر و یا موجب بیماری و مرگ او قلمداد کرد.


 وی با اشاره به اینکه طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سبک زندگی سالم، راهی برای زندگی سالم بر اساس الگوهای قابل تعریف رفتار است ؛افزود : زندگی سالم افراد مترادف با مجموعه تصمیمات متخذه توسط خودشان است که بر سلامتشان تاثیر گذاشته و تا حدودی تحت کنترل آن است.

 حریرچی با اشاره به 5 عامل موثر بر رفتارهای سلامت افراد، ادامه داد: این عوامل شامل فرآیندهای فردی، بین فردی، ساختاری، اجتماعی و سیاست های عمومی است که قرارگرفتن چهار عامل از این عوامل در خارج از حیطه فردی، نشان دهنده اهمیت بیشتر مداخله های محیطی نسبت به مداخله در سطح فردی است.

 قائم مقام وزیر بهداشت سبک زندگی سالم را تلاشی برای ایجاد تعادل منطقی و آگاهانه بین اقداماتی دانست که در هر فرد برای اصلاح یا بهبود سلامت خود، دیگران و سلامت محیط زندگی اش رخ می دهد و به همین علت فرصت ها و محدودیت های انتخاب سبک زندگی سالم، بسیار متفاوت هستند.

 وی با اشاره به اینکه اغلب افراد مایل به انتخاب گزینه های سالم هستند گفت : گزینه های انتخاب بسیاری از آن ها چون آموزش روابط بین فردی، هویت اجتماعی و فردی، توانایی های جسمی و روانی، موقعیت اجتماعی و جغرافیایی، منابع مالی و بسیاری عوامل دیگر موثر، مغفول مانده است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان نقش مطبوعات در گزینه های سلامت در فعالیت های روزانه کار، آموزش روابط بین فردی و اجتماعی جای می گیرد که البته امکان دارد به طور خاص به عنوان گزینه های سلامت مورد توجه قرار نگیرد اما حائز اهمیت است.






نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: