کد خبر: ۴۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۳ - 2014December 27
وزیر بهداشت:
شفاآنلاین-وزیر بهداشت گفت: وضعیت آموزش پزشکی ما نسبت به ۳۰ سال پیش فرقی نکرده، در این سالها خیلی آسیب دیده‌ایم. افرادی آمدند و روی صندلی استادی نشسته‌اند که جایشان اینجا نیست و عمده گرفتاری از همین افرادی است که اخلاق مدار نیستند.
به گزارش شفا آنلاین،سید حسن هاشمی در همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: در طول یک‌سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که امسال شاهد تغییر و تحول جدی آن خواهیم بود این در حالی است که در حدود یک‌سال گذشته دولت و مجلس توجه جدی به حوزه سلامت داشته‌اند و نتیجه آن طرح تحول سلامت بود که تاکنون توانسته رضایت نسبی مردم را جلب، آبروی نظام شده و عقب‌ماندگی در دو و سه دهه گذشته را تا حدی جبران کرده است.

وی افزود: آنچه مسلم است تلاش برای اجرای مراحل بعدی این طرح است که بخشی از آن به مدیریت منابع، کاهش پرداخت از جیب مردم، حوزه بهداشت و قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار بوده است.

وزیر بهداشت افزود: نظارت‌ها باید جدی‌تر دنبال شود و باید مراقب باشیم که به وضع قبلی بر نگردیم، در حوزه بهداشت متأسفانه به دروغ گفته می‌شود که توجهی نشده اما در حوزه بین بخشی بیشترین فشارها از جانب بهداشت و در زمینه روغن، سموم، هوا و اقلام مرتبط با صنایع بوده است.

هاشمی تصریح کرد: یک ریال از بودجه بهداشت در جای دیگری هزینه نشده است، پیشنهاد می‌دهم که منتقدان بودجه‌ای را مشخص کنند و بگویند که بهداشت چقدر اعتبار می‌خواهد، ما این اعتبارات را می‌دهیم هرچند که در دنیا بیش از 20 درصد اعتبارات سلامت را به بهداشت نمی‌دهند.

هاشمی گفت: اگر درمان امروز دچار مشکل جدی است به دلیل عدم توجه به بهداشت در دوره‌های قبلی است، آموزش پزشکی نیز نباید در این تله بیفتد و خودزنی نباید کنند که برای آموزش هم کاری نشده، کار شدن فقط اعتبارات نیست بلکه در بسیاری از زمینه‌های آموزشی اقدامات خوبی انجام شده است نباید تصور شود که به این حوزه کم توجه کرده‌ایم.

وی خطاب به معاونین آموزشی دانشگاه‌ها گفت: تصور کنید که سالهای باقیمانده از خدمتتان را نذر مردم کرده‌اید، اگر بنا باشد به درمانگاه، اتاق عمل و مطب برویم و بخواهیم تغییر جدی شود، شدنی نیست. باید اعضای هیأت علمی وقت بگذارند و در جزئیات کار نظارت فنی داشته باشند.

هاشمی ادامه داد: آن‌طور که باید معاونین آموزشی در بیمارستانها وقت نگذاشته‌اند و اعضای هیأت علمی توجیه نشده‌اند، این در حالی است که آموزش سالهای سال است مغفول مانده است و در مراکز آموزشی جو مثبتی وجود ندارد و اصولاً قشر روشنفکر و تحصیلکرده منتقد هستند، این خوب است اما نمی‌توان به آنها خیلی حق داد با این حال با صحبت کردن می‌توان شبهه‌ها را برطرف کرد.

وزیر بهداشت گفت: خیلی‌ها نشسته‌اند ببینند کجا زمین می‌خورید، تابلوهایی هم که دستشان است خوب است و هزینه آن را نظام داده است، خیلی از آنها هم از جنس خودمان و از گروه پزشکی هستند.

وزیر بهداشت گفت: اگر قطار شکسته آموزش پزشکی در همان ریل گذشته حرکت کند چیزی از آن باقی نمی‌ماند. فراخوان‌ها باید پر محتواتر باشند چرا که در آینده چون مجوز مطب را برای پزشکان طرحی ممنوع کرده‌ایم باید در قالب فراخوان، پزشکان جدیدی به کار گرفته شوند.

وی افزود: این طرح باعث علاقه‌مندی پزشکان به ماندگاری و تمایل به رشته‌هایی کم اقبال می‌شود و زهر کارهای این دوستان منتقد گرفته خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: بعید می‌دانم در دنیا به جز کشورهای جهان سوم، سیستم آموزش پزشکی‌شان مشابه ما باشد، آموزش پزشکی ما با 30 سال پیش فرقی نکرده فقط چاپ کتاب‌ها تغییر کرده است، حتماً باید از نظر محتوا تغییر کنند.

هاشمی افزود: اگر باور داریم پزشک خانواده و نظام ارجاع مسیری است که باید دنبال شود باید برای آن برنامه داشته باشیم، دانشگاه‌ها نیز باید بودجه مستقل داشته باشند و آنها را مأموریت محور کنیم تا بتوانند مستقل تصمیم بگیرند.

وی همچنین تغییر را بسیار سخت اعلام کرد و گفت: ستاد باید کارهایش را واگذار کند و دانشگاه‌ها مستقل شوند. در مورد رشته‌هایی هم که کم داریم باید تولیدمان را بیشتر کنیم، سالهای سال در این اشتباه بودیم که پزشکان زیادی داریم و با اینکه پرداخت‌های امروز ما به آنها بیش از هر زمانی است تصور می‌کردم 5 تا 6 هزار پزشک عمومی را جذب کنیم اما این اتفاق نیفتاد، معنی آن این است باید پزشک بیشتری تربیت کنیم.

هاشمی گفت: چرا باید دستمان دراز باشد که متخصص بدهید البته باید جلوی رشته‌هایی که بازار کار ندارند گرفته شود اما در مورد رشته‌هایی که نیاز داریم باید پذیرش بیشتر شود باید هرچه سریعتر اعضای بورد را مشخص کنیم و رشته‌های تخصصی را افزایش دهیم.

هاشمی گفت: 2400 نفر متخصص امسال توزیع شده که سالهای بعد نیز همین تعداد اضافه می‌شود و باید برنامه‌ریزی و مدیریت بر توزیع آنها داشته باشیم.

وی گفت: امیدواریم سال آینده بودجه‌ای که برای هتلینگ گذاشته‌ایم را برای توسعه فضای فیزیکی هزینه کنیم.

وی همچنین گفت: معاونت نیروی انسانی برای حل مشکل طرح پزشکان باید در وزارت بهداشت ایجاد شود، ما وظیفه مهم‌تری نسبت به خدمات سربازی داریم در حالی که زمان بیشتری برای پزشکان در نظر گرفته شده و به آنها ظلم می‌شود.

هاشمی گفت: برخی از دانشگاه‌های بزرگ مانند تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و ... همان کاری را می‌کنند که 40 سال پیش می‌کردند در حالی که تربیت برخی رشته‌ها لزومی ندارد و باید 50 درصد دانشجویانشان بین‌المللی باشد.

وی تاکید کرد: موضوعی مهمتر از انتخاب اعضای هیأت علمی وجود ندارد، استادی که معلم نباشد، سواد، اخلاق و علاقه نداشته باشد وقتی به دانشگاه می‌آید عواقبش گردن معاون آموزشی است، در این سالها خیلی آسیب دیده‌ایم و افرادی آمدند و روی صندلی استادی نشسته‌اند که جایشان اینجا نیست و عمده گرفتاری از همین افرادی است که اخلاق مدار نیستند.

وزیر بهداشت در مورد وضعیت بودجه گفت: امسال وضعمان در حوزه آموزش پزشکی بهتر است، پارسال سهم آموزش پزشکی از کل بودجه وزارت بهداشت 12 درصد بود که امسال 14 درصد است و قول می‌دهم اگر به دنبال تغییر و تحول باشید نگرانی از بابت اعتبار نداشته باشید. امسال باید تمام ایده‌ها و برنامه‌های خود را عملیاتی کنید تا در سال پایانی بتوانید بر آنها نظارت کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: