کد خبر: ۴۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۳ - 2014December 27
شفاآنلاین-نایب‌رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: برخی اختلالات ژنتیک، بیماری‌های خودایمنی، ابتلای تخمدان به برخی ویروس‌ها مانند اوریون، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی لگن و جراحی‌های مکرر تخمدان‌ها می‌تواند موجب نارسایی زودرس تخمدان شود.
به گزارش شفا آنلاین،نسیم سنجری یائسگی را به معنای قطع دائمی قاعدگی‌های ناشی از کاهش شدید عملکرد تخمدان‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: معمولاً یائسگی در 50 سالگی اتفاق می‌افتد و چنانچه پایان فعالیت طبیعی تخمدان‌ها و قطع قاعدگی‌ قبل از 40 سالگی رخ دهد به آن یائسگی زودرس می‌گویند.

وی افزود: از آنجا که در تعداد کمی از زنان برگشت عملکرد تخمدان‌ها و حتی بارداری گزارش شده است امروزه ترجیح می‌دهند به جای یائسگی زودرس از واژه نارسایی زودرس تخمدان استفاده کنند.

* علل نارسایی زودرس تخمدان چیست؟

این جراح و متخصص زنان گفت: ممکن است نارسایی زودرس تخمدان بر اثر برخی اقدامات درمانی نظیر شیمی‌درمانی، رادیوتراپی لگن و جراحی‌های مکرر تخمدان‌ها اتفاق بیفتد. این جراحی‌ها می‌توانند ذخیره تخمک‌های تخمدان را کاهش داده و گاهی موجب نارسایی دائمی یا موقت تخمدان شوند.

* ابتلا به اوریون می‌تواند موجب نارسایی زودرس تخمدان شود

نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران اظهار داشت: برخی اختلالات ژنتیک، بیماری‌های خودایمنی و حتی ابتلا تخمدان به برخی ویروس‌ها مانند اوریون می‌تواند منجر به نارسایی زودرس تخمدان شود، اما در اکثر موارد علت ابتلا به این اختلال ناشناخته است.

* دو مشکل زنانی که دچار نارسایی تخمدان اولیه هستند

این جراح و متخصص زنان گفت: زنانی که دچار نارسایی تخمدان اولیه هستند 2 مشکل دارند یکی از مشکلات آنها عدم تخمک‌گذاری یا تخمک‌گذاری گهگاه و محدود است، مشکل دیگر آنها این است که هورمون‌های تخمدانی آنها شامل استروژن، پروژسترون و تستوسترون یا ایجاد نمی‌شود یا گهگاهی ایجاد می‌شود، لذا احتمال بارداری این افراد کم است، هر چند در 5 تا 10 درصد مبتلایان برگشت عملکرد تخمدان و حتی بارداری دیده می‌شود.

* زنان زیر 40 سال که قاعدگی آ‌نها 3 ماه مختل شده است

وی ادامه داد: بلوغ بیشتر زنانی که نارسایی زودرس تخمدان دارند طبیعی بوده است، اما بعد از مدتی قاعدگی‌های آنها دچار اختلال شده است که معمولاً به شکل قاعدگی‌های با فاصله زیاد از هم دیده می‌شود، لذا زنان جوان‌تر از 40 سال که قاعدگی آنها 3 ماه یا بیشتر مختل شده است باید به پزشک مراجعه کنند هر چند که علت ایجاد اختلال قاعدگی آنها در اکثر موارد نارسایی زودرس تخمدان نیست.

* بالا بودن هورمون FSH نشانه نارسایی تخمدان است

این جراح و متخصص زنان گفت: در مراجعه به پزشک بعد از گرفتن شرح حال و سوابق فامیلی، فرد معاینه می‌شود و آزمایش‌هایی برای او درخواست می‌ شود یکی از این آزمایش‌ها بررسی هورمون FSH در خون است. این هورمون از غده هیپوفیز مغز ترشح می‌شود تا تخمدان‌ها را وادار به فعالیت کند. بالا بودن غیرطبیعی هورمون FSH نشانگر این است که علت عدم تولید هورمون‌های تخمدانی نارسایی تخمدان است.

وی افزود: از آنجا که برخی زنان که دچار نارسایی تخمدان هستند مشکل ژنتیک دارند باید در زنانی که قبل از 35 سالگی به طور خود به خود یائسه شده‌اند بررسی ژنتیک با آزمایش کاریوتایپ به عمل آید.

* افزایش ابتلا به پوکی استخوان در مبتلایان به نارسایی زودرس تخمدان

سنجری تصریح کرد: در صورت اثبات یائسگی زودرس، فرد باید تحت درمان با هورمون‌های جایگزینی قرار گیرد چرا که برای عملکرد طبیعی زنان جوان و میانسال وجود این هورمون‌ها ضروری است و در صورت فقدان آنها مشکلاتی برایشان ایجاد می‌شود.

برای مثال استخوان‌ها برای اینکه قدرت کافی داشته و نسبت به شکستگی مقاوم باشند نیاز به استروژن دارند اگر زنانی که مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان هستند تحت درمان با هورمون استروژن قرار نگیرند دچار پوکی استخوان می‌شوند و در نتیجه احتمال شکستگی استخوان در آنها بالا می‌رود.

وی افزود: سایر علایم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و اختلال خواب نیز ممکن است در صورت عدم مصرف هورمون ایجاد شده و موجب ناراحتی شود.

* مبتلایان مصرف هورمون‌ها را تا 50 سالگی ادامه دهند

این جراح و متخصص زنان اظهار داشت: از آنجا که مصرف استروژن بدون پروژسترون در زنانی که رحم دارند ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم شود، لذا در این افراد باید مصرف هورمون استروژن حتماً با پروژسترون همراه باشد و مبتلایان باید مصرف این هورمون‌ها را تا سن طبیعی یائسگی یعنی 50 سالگی ادامه دهند.

سنجری گفت: هر چند در 5 تا 10 درصد این زنان، بارداری خود به خود ممکن است رخ دهد اما روش مطمئن‌تر و با درصد بیشتر موفقیت، انجام IVF با تخمک اهدایی است.

* مبتلایان به نارسایی زودرس تخمدان از مصرف هورمون‌ها نترسند

وی خاطرنشان کرد: زنانی که دچار نارسایی زودرس تخمدان هستند از مصرف هورمون‌ها نترسند زیرا فواید مصرف این هورمون‌ها برای زنانی که نارسایی زودرس تخمدان دارند بیش از مضرات آنها است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: